Környezetvédelem

2024.09.03. 14:00

„Kizöldül” a hulladékszállítás is

Az elektromos „kukásautók” nemcsak karbonsemlegesek, hanem a zajszennyezésük is minimális.

Tarnavölgyi Gergely

Fotó: Sipeki Péter

SPS_1401
 

A célunk, hogy a mindennapok részévé tegyük a fenntartható energiát, aminek egy kiemelten fontos területe a mobilitás – fogalmazott dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója a vármegyeházán megrendezett keddi projektnyitó konferencián, melyen elhangzott: Nyíregyháza is részt vesz a mintaprojektben, így a tervek szerint két hulladékszállító járművel gazdagodhat 2025-ben, köszönhetően a 490 millió forintos vissza nem térítendő támogatásnak.

Minden mindennel összefügg

A vezérigazgató rámutatott, az energetikai paradigmaváltásnak azt az időszakát éljük, amikor nem beszélhetünk mobilitásról csak önmagában. Mint fogalmazott, minden mindennel összefügg. 

– A rendszerszerű megközelítések okos, fenntartható és üzletileg megvalósítható megoldások világát éljük – húzta alá dr. Mészáros Virág.

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója szerint a karbonsemlegesség eléréséhez nélkülözhetetlen a tiszta, lokális szinten zéró kibocsátású közlekedés bevezetése, amelyben a közösségi közlekedésnek hatalmas kihasználatlan potenciálja van. Hozzátette, a járművek meghajtása és a hulladék tömörítése egyaránt elektromos energiát vesz majd igénybe, ennek köszönhetően nem bocsátanak ki égésterméket, míg a zajszennyezés is alacsony lesz.

SPS_1458
 
SPS_1451
 

Fontos a városnak, vármegyének

A keddi rendezvényen Seszták Oszkár, a vármegyei közgyűlés, illetve a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás elnöke is részt vett. Rövid köszöntőjében elmondta, mennyire fontos ez a projekt a vármegyeszékhely és a vármegye életében is. Szerinte nagy siker Nyíregyháza életében, hogy a város bekerülhetett a HUMDA mintaprojektjébe.

Dr. Podlovics Roland, Nyíregyháza alpolgármestere kiemelte, a város vezetése számára fontos a „zöld szemlélet” meghonosítása, nem véletlenül vásárolt a város 2018-ban 41 darab CNG meghajtású autóbuszt. 

SPS_1425
 

– A két új hulladékszállító gépjármű a város azon területén dolgozik majd, ahol a legnagyobb a légszennyezettség – mondta az alpolgármester, aki szerint ez a projekt remekül illeszkedik Nyíregyháza terveibe.

– Az elmúlt években bővült a zöldfelületek területe, ahogy a kerékpárutak hossza is nőtt, de megtörtént az egykori hulladéklerakók rekultivációja is. Ezek a lépések fontosak, ezen az úton szeretnénk továbbmenni – tekintett előre dr. Podlovics Roland, Nyíregyháza alpolgármestere.

Éberhardt Gábor a projekt további előnyeiről beszélt a hallgatóságnak. Elmondta, a program részeként új töltőállomások kialakításáról is gondoskodnak majd, míg a megfelelő villamoshálózat meglétét is biztosítani kell. Hozzátette, jelenleg egy járművük éves karbantartási költsége 18 millió forint, míg a futásteljesítményük 19 ezer 500 kilométer, száz kilométeren pedig 50 liter üzemanyagot fogyasztanak. Az ÉAK Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, a társaság naponta hatvan darab „kukásautót” indít útnak, ezek évente 1,5 millió liter gázolajat fogyasztanak, ennek a költsége pedig megközelíti a 700 millió forintot.

A keddi projektnyitó rendezvény utolsó előadásában Rozinka Zsolt, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály vezetője beszélt arról, milyen hatással van a zöld mobilitás a nagyvárosi levegő minőségére.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában