Színházi nevelés

2 órája

Érti és beszéli a fiatalok nyelvét

Színházi előadásokkal is el lehet érni, hogy a fiatalok kilépjenek a digitális világból.

Száraz Anita

A Jeruzsálem című előadást a Móricz Zsigmond Színházban is bemutatták

Fotó: Trifonov Éva

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban nemrégiben mutatták be a Jeruzsálem című darabot, aminek a rendezőjéről, Madák Zsuzsannáról a világhírű filmrendező, Enyedi Ildikó azt mondta: „Fiatal kora ellenére nemcsak saját magát építi, hanem a következő nemzedékek színházi kultúrájának alapozásában is nagyon fontos szerepet vállal.” 

Téma és forma 

A Szabolcs Online-on elérhető podcastbeszélgetésünkből kiderül: Zsuzsanna harminc­éves kora előtt a színházművészet számos területén kipróbálta magát, dolgozott színészként, dramaturgként, sokat szerepelt musicalszínpadokon, illetve kortárs tánccal is foglalkozott – ezek egy része ma is jelen van a mindennapjaiban –, majd egyre hangsúlyosabb szerepet kapott az életében a színházi nevelés. Egyrészt azért, mert szívesen készít olyan előadásokat, amelyek valamilyen részvételi formát kínálnak a nézőknek, másrészt pedig azért, mert egyre több ilyen típusú felkérést kapott színházaktól, intézményektől. Arra a kérdésünkre, hogy amikor fiataloknak készít előadást, a téma fontosabb-e, vagy a színpadra állítás formája, azt felelte, e kettő nem választható el egymástól. 

Madák Zsuzsanna
Fotó: MW-archív

Tükröződnek az életükben

– Fontos, hogy olyan témát válasszunk, ami érdekli a fiatalokat, de az is, hogy az adott történettel kellő mélységben foglalkozzunk – mindkettőre szükség van ahhoz, hogy a gyerekek úgy érezzék: dolguk van a színházzal. Az előadásokban megjelenik a hazugság, a barátság, az öngyilkosság, a tiniprostitúció, a szerelem, a családon belüli erőszak, de a hatalom kérdése is – ezek jelen vannak a világunkban, s tükröződnek a fiatalok életében is. – Ezekkel nap mint nap találkoznak, szembesülnek, a színház pedig jó lehetőséget teremt arra, hogy együtt gondolkozhassunk ezekről a művészet nyelvén keresztül. A részvételi előadásokon ezek felszínre kerülhetnek, s lehetőség van a közös gondolkodásra. Szerintem azért tudnak ezekről a nehéz témákról könnyebben beszélgetni, mert egy fikción keresztül jelennek meg azok a nehézségek, amikkel küzdenek, ez pedig védelmet ad a résztvevőknek – mesélte az adásban Madák Zsuzsanna, aki azt tapasztalja, hogy a fiatalokat be lehet csábítani a színházba, s el lehet érni, hogy kilépjenek a digitális világból. 

Hiteles színészi játék

– Vannak emberek, akik egy játéktérben eljátszanak egy történetet, ez pedig a mai napig hat a nézőkre. Igenis van ereje annak, hogy a gyerekek a színészeket valós időben és térben látják, s hogy az események a szemük előtt történnek. Éppen ezért nagyon fontos, hogy milyen minőségű a színjátszás, mert lehet akármennyire jó egy történet, lehet akármennyire ötletes egy rendezői koncepció, ha nincs hiteles színészi játék, nem lehet megfogni a fiatalokat, de a felnőtteket sem. Amikor készülünk egy előadásra, mindig feltérképezem a közönséget, azaz a gyerekeket, és a színpadra állítás folyamata közben is kikérem a véleményüket: megkérdezem őket, van-e valami, amit nem értettek, vagy olyan, ami untatta őket, és ha igen, akkor változtatunk. Amikor kortárs történetről van szó, nagyon fontos, hogy ismerjük az adott korcsoport szokásait, öltözködési trendjeit vagy azt, hogyan használják az online teret. Mivel ezek dinamikusan változnak, időről időre monitoroznom kell ezt a korosztályt, hiszen ahhoz, hogy megértsék egy-egy előadás üzenetét, beszélnem kell a nyelvüket, ez pedig folyamatos kommunikációt igényel – fogalmazott Madák Zsuzsanna, aki rengeteg élményt köszönhet a próbafolyamatoknak, előadásoknak. 
– Sokszor előfordul, hogy itt-ott előbukkannak olyan fiatalok, akik részesei voltak valamelyik bemutatónak – többen közülük színházzal foglalkoznak –, a pozitív visszajelzések pedig nagyon sokat jelentenek számomra. Az egyik tanár barátom mesélte, hogy amikor a kommunikációt olyan diákoknak tanította, akik számos színházi nevelési előadásunkon részt vettek, azonnal tudták a választ arra a kérdésre, hogy a színház egy- vagy kétirányú kommunikáció-e. Ők már úgy nőnek fel, hogy tisztában vannak azzal: a színházba ők is beleszólhatnak. Azt hiszem, ez a történet összefoglalja azt a vágyamat, amit a munkámmal kapcsolatban érzek – fogalmazott Madák Zsuzsanna.

A teljes beszélgetés meghallgatható a szon.hu oldalon. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában