2019.11.03. 11:30
Hidat húz maga és a közönség közé
Rákász Gergely szeretné felpiszkálni a hallgatói érdeklődését, és az egész lényükre szeretne hatni.
– Az én célom az, hogy az emberekkel a koncertjeim közben történjen valami, ami miatt egy centiméterrel a föld fölött járva mennek haza. Szeretném, ha nem a mobiljukat nyomogatnák, hanem élveznék azt az időt, amit a világ zenetörténelmének legnagyobb alakjaival tölthetnek.
Ez a törekvés persze nem új keletű: Vivaldi annak idején úgy írta meg a concertóit, hogy a drámaiság miatt két gyors tétel közé betett egy lassút, és egyik sem volt hoszszú – éppen azért, hogy ne unják meg a korabeli hallgatók, és ne kezdjenek el vakarózni – mondja Rákász Gergely orgonaművész, aki, folytatva a többéves hagyományt, az év végéhez közeledve ismét Nyíregyházán ad koncertet.
A helyi közönség a Lords of the Organ sorozat harmadik évadának műsorát hallhatja november 16-án a Kodály Zoltán Általános Iskolában, ahonnan ezúttal sem hiányozhat Bach, mellette Vivaldi, Gustav Holst és Berlioz kapnak helyet.
Szellem és érzékiség
– Először Bach és Vivaldi társaságában a korabeli Weimarba utazunk – mondja a repertoárról Rákász Gergely. – Miközben az ifjú Bach imponálni akar a munkaadójának, aki egyébként a hölgyek körében is nagyon népszerű, óriási változásokon megy keresztül. Szellem és érzékiség találkozott egymással: Bach intellektuális kihívásként tekintett a zenére, Vivaldi azt szerette, ha a zenéje elbűvölő. Szigorú szerkesztettség és Isten szolgálata az egyik oldalon, hangzatos, érzelmeket közvetítő dallamívek a másikon. Évfordulós az idén Berlioz és Gustav Holst. A koncerten kiderül, hogy miért egy francia írja meg a
Rákóczi-indulót, és hogy kicsoda Vak Pali, Holst zenéje pedig a Föld határán is túlrepít bennünket, a szemfülesebbek pedig felfedezhetik, honnan ered a Gladiátor vagy a Csillagok háborúja zenéje. Az orgonaművész látványkoncertjei, bárhol is lép fel, átütő sikert aratnak. Hogy mi a titka? A koncerteken zenetörténeti narráció és vetítés egészíti ki a muzsikát, de az arányok nem tolódnak el sem az érdektelenség, sem a csinnadratta irányába.
Tanulságokkal szolgál
– Az emberek soha nem csak a fülükkel vannak jelen egy-egy koncerten, éppen ezért szakmai hiba csak ezt figyelembe véve összeállítani a programot. Hálás vagyok azért, hogy ma már válogathatok, és csak azokat a darabokat veszem fel a repertoáromba, amelyek igazán közel állnak hozzám. Ha egy zeneszám nem szólít meg, nem tudom jól és hitelesen eljátszani, de ha beleillik a koncepcióba, akkor is beleteszek egy szerzőt az adott koncert művei közé,
ha nincs évfordulója.
– Szeretném felpiszkálni a hallgatóim érdeklődését, az egész lényükre szeretnék hatni, ami nem egyszerű. Én ehhez nemcsak a zseniális szerzők zeneműveit hívom segítségül, de az életüket is. Mert egy-egy életút nagyon sok tanulsággal szolgál, és amint kiderül, hogy a zseniknek is voltak gyengeségeik, vagy a tudat, hogy a korábbi századokban is éltek gazemberek, segít elfogadni mindenkinek a jelen állapotát. Kodolányi János azt mondta, a művész dolga, hogy egy hajszállal feljebb emelje a rábízottakat – egyetértek vele, azzal együtt, hogy
én szeretnék hidat húzni saját magam és a közönség közé.
Ezért a zeneszámok közötti összekötő szövegben egyre több a személyes elem, a saját gondolat. Csak akkor lehetek hiteles, ha olyan történeteket mesélek el, amelyek engem is megérintettek – mondja az orgonaművész, aki nem ér rá unatkozni: tavaly 85 koncertet adott, elkészült két új CD-je anyaga, megszületett második fia, elindult a Rákász Gergely Alapítvány és szülővárosában, Győrben nagyszabású koncerttel ünnepelték 25 éves jubileumát a színpadon. Arra a kérdésre, hogyan képes minden második-harmadik este topon lenni, azt mondja, nem könnyű.
Nem okozhat csalódást
– Vannak olyan koncertek, amelyeken 110 százalékot nyújtok, és van, amikor csak 95-öt, de bízom benne, hogy ez alá soha nem megyek. Abból a szempontból, hogy mennyire veszem komolyan az aznapi fellépést, teljesen mindegy, hogy hol és hány ember előtt játszok: mindenhol a maximumra törekszem. Egyrészt magam miatt, másrészt azért, mert lehet, hogy ül majd a közönség soraiban valaki, akinek valami miatt ez meghatározó koncert lesz,
és nem okozhatok neki csalódást.
SZA