Helyi közélet
2010.10.15. 11:10
Fogyatékkal élő fiatalok speciális képzése Nyíregyházán
<p>Nyíregyháza - Munka után kikapcsolódhatnak a kalandparkban a speciális képzésben résztvevő fiatalok.</p>
Felírják, mikor vették föl, és mikor adták le a tanteremkulcsokat a tanárok, bejövő hívásokat kapcsolnak, ha vendég jön, kísérik. Mindig más osztályba járók kerülnek egy párba a portaszolgáltban, ma két 11-es lány.
– A folyosón csak köszönnénk egymásnak, nem több, és most jól kiegészítjük egymást – mondja a fekete hajú, törékeny Nagy Anett. Számítógép kezelői szakmáját itt szerezte, és úgy látja, a speciális iskolát értük találták ki: A tanárok jobban odafigyelnek ránk, kisebb osztálylétszámban tanulunk, több idő jut egy diákra. Van olyan, akinek az iskola segített elhelyezkedni vagy főiskolára jutni, remélem, nekem is segítenek.
A nyíregyházi Ridens Szakképző Iskola különböző fogyatékkal élő fiatalokat felkészít a munkavállalásra. Növekvő igények mellett, ugyanis a rehabilitációs hozzájárulás emelése óta cégek százai keresik megváltozott munkaképességű személyek alkalmazását. A tanulóknak közvetlen utat biztosítanak a munkavállalásra, ezért az oktatási intézmények között elsőként jogot szereztek munkaerő-közvetítői tevékenységre.
Önmagukkal ismerkednek
A portán túl a mintegy kétszáz diákot befogadó iskola és kollégium földszinti termében egy kislány tolószékben ül és ír, egy látássérült fiú a tesztre adott válaszait diktálja a tanárnőnek. 9-es osztályuk éppen parkgondozáson vesz részt, de ők kimaradtak ebből. Selyem Viktor megengedi, hogy a tesztre nézzünk, amit azért töltenek ki, hogy jobban megismerjék magukat. Ha autó, akkor német felső kategória, ha étel, babgulyás a kedvenc, alapfokon a testépítésnek, elkötelezetten a lakodalmas zenének hódol.
Az is tipikus, ha egy 16 éves fiú számítógép kezelői ismereteket tanul, de az már kevésbé, hogy a szavakat számítógépes program olvassa helyette. A tesztek, tantárgyi feladatok, elvégzett szakmai munkák, személyre szóló jellemzések, egyszóval előmenetelének dokumentumai az évről évre összegzett portfólióba gyűlnek, ami többet elárul róla, mint pusztán az osztályzatai. Benne lesznek erősségei, kiderül, hogy milyen feladatra termett, de az is, milyenre nem. Az iskola nem titkolt célja, hogy az országos KOMP program részeként meghonosított portfóliókból a munkáltatók hiteles képet kapjanak, és csalódások helyett a reális tények és elvárások alapján szerződjenek a munkavállalóval.
Mintha munkahelyen
Míg Viktor önismeretét gyarapítja, osztálya egy sóstói 4,5 hektáros parkban gyűjti a leveleket egyszerű kerti szerszámokkal. Szorgalmasak és kissé szertelenek, ismerkednek azzal, milyen hetente fél napra kiszabadulni az iskolából, amit szintén a KOMP program szerint került a tanrendjükbe. Itt munkahelyi szituációban találják magukat, belekóstolnak a csapatmunkába. Ebben a szakaszban az iskola szakemberei megfigyelik, ki milyen feladatkörök iránt érdeklődik. Kapnak róluk egy képet, ennek alapján folytatják a következő évben.
– Munkatársnak tekintjük őket, és eleinte csodálkoztunk, hogy futva, örömmel dolgoznak – mondta el Csutkai Csaba, a Park Hotel fejlesztési igazgatója. A talicskát tologató vidám gyerekek azért adnak feladatot, Főfai Félixtől, a Ridens gyakorlati oktatásvezetőjétől megtudjuk, hogy ez a „problémamentes” foglalkoztatás az iskolai felügyelő közbenjárásával valósítható meg, így a tanulók gondjait nem a befogadó munkahely kezeli, hanem az iskola mentora tárja fel.
– Mi csak az eredményt látjuk, amivel elégedettek vagyunk, a tanulóknak munkaruhát, eszközöket és ebédet biztosítunk, illetve kikapcsolódhatnak a szomszédos kalandparkban – tette hozzá Csutkai Csaba fejlesztési igazgató.
- Nyéki Zsolt -
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Feliratkozom a hírlevélre