Sport

2013.04.28. 13:21

Bulijoe és a TDi Golf az Ózd Ralin

Nyíregyháza - Az Eger Rally után irány az Ózd Rali. Beszélgetés Buránszki József autóversenyzővel az Ózd Rali előtt!

Nyíregyháza - Az Eger Rally után irány az Ózd Rali. Beszélgetés Buránszki József autóversenyzővel az Ózd Rali előtt!

Nem sok idő telt el a két verseny között.Mesélnél az Eger Rallyról, hogy miként is sikerült uralni a Turbó Diesel Golf-ot? (TDi)

- Első versenyünk volt az RTE mezőnyében. Minthogy jellemzően eddig a kisebb-nagyobb rally sprint versenyeken indultunk maximum 80 km ösztávval, ez egy sokkal komolyabb versenynek ígérkezett. Szerettünk volna egy nagyobb lépést tenni a Rally szakágban. Eger Rally nagyon nagy múltú verseny és nagyon nagy élmény volt egy depóban lenni és együtt indulni több híres első osztályú versenyzőkkel. A szervezés nagyszerű volt, megismerhettük a Rally összetettségét, megtanultunk igazán csapatként dolgozni.

Az autó péntek este lett sajnos csak készen, de több kompromisszumot is kellett kötni az indulás érdekében. Sajnos nem volt időnk programozni a turbó szűkítő feltétele után. Ez nagyban befolyásolta a motor teljesítményt, amit elsősorban a végsebességben éreztünk. Kategóriánkat megismertük, nagyon sok ügyes pilóta páros, csapat és persze jó technika van az ellenfelek között. A mi technikai adottságaink sokkal szerényebbek, mint például a sok BMW M3 motorokkal szerelt ellenfélnek. Az előbb elmondottak miatt már szombaton teszt versenyként indultunk neki a futamnak. Így lekerül rólunk és a csapatról is a teljesítés kényszere. Ami fontos volt, hogy induljunk a futamon és végig tudjunk menni!

Maga a futam hat gyorsaságiból állt, melyből az első hármat szervo nélkül a frissen beszerelt kormány gyorsítóval kellett teljesíteni. Mondanom sem kell, hogy erőből autózni nem volt egyszerű, de végig mentünk. Eredményekkel a 13 kategória indulók között így is a közép mezőnyben 6-8 helyen állhattunk be a szervizparkba. Csapat már fel volt készülve, javította a szervo hibáját.

Negyedik gyorsaságin az első azonos gyorsaságihoz képest javítottunk 16 másodpercet. Jók voltak az előjelek, felbátorodtunk és a 16 kilométeres ötödik gyorsasági vége előtt egy kilométerrel hibáztunk és lecsúsztunk az útról. Két percet töltöttünk az erdőbe, ahonnan a nézők kimentettek, és folytatni tudtuk a futamot. Itt ha a két percet nem vesszük figyelembe akkor 30 másodpercet javítottunk, ezért a jeleket bíztatónak tartjuk. A versenyt végig autóztuk egy biztonsági hatodik gyorsaságival.

A versenyt nagyon élveztük, és várjuk a következő ózdi futamot is!

Az Ózd Rali-n lévő Királdi körgyors elég híres. Te hallottál-e már róla?

- Számomra és a Csapat számára is az összes idei pálya teljesen új lesz. Kicsit újszülöttként nekünk mindent meg kell tanulnunk. Szerencsére vannak segítségeink akár a RTE régi eredményes versenyezői, vagy akár neves első osztályú versenyzők köréből. Tesztekkel és felkészített versenyautóval szerintem már itt a közép mezőny lehet a cél a kategóriában.

Nem hallottam róla, de most hogy megemlítetted nagyon elkezdem keresni a belső felvételeket. Egyébkén nekünk a kilométer, és a rutin megszerezése a cél ebben évben. Ezen a pályán is szisztematikusan a saját céljainkat szeretnénk megvalósítani!

Sok utolérés történik ezen gyorson. Mennyire tud a pilóta és a navigátor odafigyelni a visszapillantó tükörre ilyenkor?

- Ezt most jó tudni. Eddig nem volt okom figyelni a tükröt. Gondolom az egy perces előny a mögöttem rajtolónak is elég lesz, hogy ne érjen utol. Mi fokozottan figyelni fogunk, de nem ez lenne a fő célunk. Amennyiben feltartanánk valakit természetesen a saját kárunkra nagyon előzékenyek leszünk, hogy a sporttársak versenyét ne befolyásoljuk majd. Az alap gondolatunk inkább az, hogy mi érjünk utol másokat! :)

Az autó és a te felkészítésedben kik játszanak szerepet? Miként készülsz fel egy ilyen Rallyra?

- Az autómat, a TDiExtreme MSE és egy pusztaszabolcsi szerviz készíti fel minden futamra. A szerviz vezetésével barátom, Vilityer István foglalkozik. Az ő döntése a technikai fejlesztések iránya, a vállalhatóság figyelembe vétele mellett. Nyílván nem is kell mondanom, hogy első sorba a pénzügyi keretek szabnak nekünk határt.

Az autóban ülő csapattársammal folyamatosan tréningezünk, hogy a jellegzetesebb kanyarokat megfelelően tudjuk értékelni felírni, és később a leírtakat hasznosítani. Még az autóban most kezd kialakulni az összhang és bizalom amivel mind a ketten majd gyorsan és pontosak tudunk lenni. Természetesen az autót is teszteljük, hogy a műszaki hibák ne a versenyen kényszerítsenek kompromisszumokra. Most a fejlesztés a hajtásláncra és a motor elektronikájának a módosítására korlátozódik.

Örök igazság azonban, hogy a verseny kilométereket semmilyen teszt nem tudja pótolni!

Pályabejárásnál a háromszori alkalom mennyire elég felírni a pályát?

- A program az Eger Rally-n is nagyon sűrű volt. Nem is tudtuk volna többször. Egy jól összeszokott párosnak ez nem jelenthet gondot. Mivel mi most tanuljuk, így a versenyt ilyen értelemben megelőző közös munka és a kommunikációja is folyamatosan változik. Szerencsére mi is egyre inkább kitaláljuk azokat a rövid és érthető kommunikációkat, és annak a folyamatát hogy pontosan leírjuk, amivel bízhatunk egymásban. Egyre több kanyarkombinációt tudunk pontosan értelmezni és felírni. Mi még szerintem felének érezzük a hármat, mint amire szükségünk lenne. De megtanuljuk és elég lesz majd nekünk is. Jövőre újra jövünk akkor meg már ismétlünk egy kicsit! :)

Pár verseny már mögötted van a Diesel Golf-fal. Mi a 2013-as célod a Rallyban? Hol szeretnél rajthoz állni?

- Igen, főleg a Sprint futamokon 2012-ben indultunk. Voltak már eredmények, igyekeztünk. Az autó technikailag még nincsen készen, de több az ötlet sajnos, mint a lehetőségeink. Célunk, hogy egy a Rallyban nem annyira használt diesel technikával is a kiírás szerinti kategóriában is sikeresek legyünk. 2013-ban a technika fokozatos fejlesztése, stabilabbá tétele és a minél több verseny kilométer lesz a cél. Nincsenek sem bajnoki sem egyéb gondolataink semmilyen sorozatban. Élvezzük és a 2014-es évben gondolkodunk. Addigra az egész Csapat, aki nagyon akarja a sikert sokat fog fejlődni! A Csapat az összes 2013-as RTE futamon rajthoz szeretne állni!

- Soha sem elég, és természetesen örök hála azoknak a cégeknek akik segítik a felkészülést és a versenyzésünket!

- Hajósi Miklós -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!