2012.07.30. 18:20
Hosszú csönd után bőgtek fel ismét a gépmadarak
A hétvégén véget értek a kötelező gyakorlatok a 10. FAI World Advanced Motoros Műrepülő Világbajnokságon, most a szabadon választott programok következnek.
A hétvégén véget értek a kötelező gyakorlatok a 10. FAI World Advanced Motoros Műrepülő Világbajnokságon, most a szabadon választott programok következnek.A hétfői nap megint megtréfálta a versenyzőket, de senki nem tűnt emiatt boldogtalannak. A franciák korábban tánccal, tollaslabdával ütötték el az időt, most kényelmes székekben nyújtóztak, a lengyelek röplabdáztak, aztán rögbi labdát dobáltak, az angolok sátrában egy ember pihent illetve egy tableten nézeget valamit, - talán pont az időjárás előrejelzést – az amerikai sátorban mindig nagy élet zajlik, a japánok minden pillanatot fotóznak videóznak. A verseny rendezői, és a sportolók is gyakran tekintgettek az égre, mikor hajlandó az a felhőréteg egy kicsit magasabbra emelkedni.
Délben egy csoportos fotózás erejéig sikerült összeterelni a pilótákat, a feladat érdekében fotósunk is a magasba emelkedett, igaz ez csupán a hangár teteje volt. Aztán végre 15 óra körül fentről is körbenéztek egy gépről, és megérkezett a jelzés, folytathatják a versenyt. Elsőként a cseh csapat gépe kúszott a magasba, majd minden sarokban tisztelgő billentést adott, ezután megkezdte a karcsú gép pilótája szédítő manővereit. Érdekes lehet tudni, hogy ki hogyan állítja össze a programját, és ez csak kis részben a pilóta képességeihez mért feladat, sokkal inkább behatárolja a gyakorlatsort a gép képessége. A részletekbe Ábrányi Tamás, a magyar válogatott tagja avatta be olvasóinkat:
- A repülőgép total felszálló tömege meghatározza azt, hogyan kell vele repülni, milyen figurák kedveznek és melyek nem a gép adottságainak. Az alumínium testű gépek ma már nem számítanak korszerűnek, ugyanakkor nagyon jó, és biztonságos gépek. Miután jobban veszti a magasságot, a pilótának jobban kell ügyelnie a felhasználható energiákra, és a magasságra. A kisebb, szénszálas erősítésű gépek kisebbek, könnyebbek, dinamikusabbak, nagyobb az orsózó sebességük, jobban tartják a magasságot, fürgék, ficánkolóbbak, de ez a pilótát is kihívások elé állítja. A gyors forgások végén meg is kell állni, méghozzá úgy, hogy lehetőleg ne billenjen. A szabad zárt kötelező programban épp emiatt igyekszik mindenki olyan feladatot belevenni, ami neki jobban megy, a másiknak nem, de ez a sorsolástól is függ. A résztvevők közül kisorsolt tíz csapat írhatja elő a többiek számára végrehajtandó feladatsort, pontosabban tíz figurát. A figurák adottak, ezek sorrendjét viszont a pilóták maguk választják meg, illetve egy kűrbe előre meg is komponálják.