2013.11.20. 08:17
Bliccelnek a közutakon
A büntetés a rendőrség feladata: eddig több tízmillió forintos összeget fizettek a hibázó teherautósok. Sok autós azonban kerülőutakat keres, hogy ne fizesse meg az útdíjat. Vajon a bliccelőket hogyan lehet kiszűrni? Erre is választ adunk összeállításunkban.
A büntetés a rendőrség feladata: eddig több tízmillió forintos összeget fizettek a hibázó teherautósok. Sok autós azonban kerülőutakat keres, hogy ne fizesse meg az útdíjat. Vajon a bliccelőket hogyan lehet kiszűrni? Erre is választ adunk összeállításunkban.A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmillió forintos büntetést szabtak ki rájuk – jelentette be a napokban Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója.
Közölte azt is, hogy az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 millió forint folyik be. Év végéig 84 milliárdot kellene beszedni a 3,5 t feletti teherautók után, úthasználati díjként, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. Börzsei Tibor elmondta, a büntetés a rendőrség feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat és több tízmilliós összeget fizettek a hibázó teherautósok. Azt javasolják a fuvarozóknak, hogy fedélzeti egységgel, bevallási közreműködőkön keresztül fizessék meg az útdíjat.
Sok autós azonban kerülőutakat keres, hogy ne fizesse meg az útdíjat. Vajon a bliccelőket hogyan lehet kiszűrni? Erre is választ adunk összeállításunkban.
– A július 1-jén elindult HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben hamarosan teljes körűvé válik a fix ellenőrző pontok rendszere. Az ország 74 pontján összesen 101 ellenőrző kapu épül ki, az autópályákon mindkét irányban. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 5 ponton összesen 6 ellenőrző kapu működik. Az M3-as autópályán is van egy, amely mindkét irányban rögzíti az adatokat – tájékoztatta szerkesztőségünket Kibédi-Varga Lajos, az E-útdíj Projekt szakmai projektszóvivője. – Az országot több mint 100 ellenőrző autó járja: egy vezénylési terv alapján néhány óránként változtatják a helyszínek, s úgy végzik az ellenőrző munkájukat.
Zsiga Mihály: Errefelé mostanában több a teherautó.
Azt szeretnénk, hogy az EU-s irányelveknek megfelelően érvényesüljön a használó fizet és szennyező fizet elve, de úgy, hogy a díjköteles tehergépjárművek ne terheljék indokolatlanul a kis településeket és az alsóbbrendű utakat.
Megyénk több községének a polgármestere is arról számolt be lapunknak, hogy az utóbbi időszakban ugrásszerűen megnőtt a településükön átmenő forgalom. Igaz, azt is hozzátették, nem tudják, hogy ez magyarázható-e egyértelműen az e-kapuk kikerülésével.
– A megnövekedett forgalom okát nem tudom – szerepet játszhat benne esetleg az e-kapu kikerülése, esetleg a közelmúltban átadott jó minőségű közút –, de tény, hogy jóval több teherautó és kamion megy a községen keresztül, mint korábban – mondta el érdeklődésünkre Bartha Miklós Ferenc, Buj polgármestere.
Megemelték a díjakat
– A forgalom növekedésével együtt megnőtt a balesetveszély is, ráadásul nagy sebességgel közlekednek ezek a járművek. Valamit tenni kell, az ibrányi rendőrőrs a kérésünkre már többször állított fel traffipaxot a sebesség mérésére. Amíg korábban rossz minőségű volt az út, nagyteherautók ritkán jöttek erre, de most egymást követik a kamionok és a kisebb-nagyobb teherautók. Így most azért aggódom én is a lakossággal együtt, hogy vajon meddig fogja bírni a felújított közút ezt az óriási megterhelést.
– A fuvardíjakat kénytelenek voltunk 35 százalékkal emelni, és mindezt átterheltük a megbízóinkra – mondta az egyik megyei székhelyű fuvarozó cég vezetője. – Ennek a rendszernek az a hátulütője, hogy az egyenleget előre fel kell tölteni. Magyarán egy 10 szerelvénnyel dolgozó cégnél havi 3-5 millió forint plusz befektetést jelent mindez. Mi viszonylag alacsony fuvardíjjal dolgoztunk korábban, tehát az emeléssel is versenyképesek tudtunk maradni. Az úthasználati díj bevezetésével a megbízóink végső soron a termékek árában jelenítik meg az összeget.
Félnek: tovább romlik...
Csengerújfalu nem büszkélkedhet jó minőségű úttal, ezért a helybeliek attól félnek, hogy a jelenleg is rossz minőségű út tovább fog kopni.– Nem vagyok benne biztos, csak gondolom, hogy az e-kapu kikerülése miatt jön erre mostanában több teherautó, hiszen ezen az úton Nagyecsed érintésével eljuthatnak Mátészalkára. Legalábbis eddig nem volt jellemző, hogy ennyien jönnének erre – tájékoztatta lapunkat Zsiga Mihály, Csengerújfalu vezetője.
KM–MML, LTL