2013.04.06. 10:42
Közel ötven milliót spórolnának meg
Nyíregyháza - A megyeszékhely helyi tömegközlekedése átalakul egyes járatok megszűnésével.
Nyíregyháza - A megyeszékhely helyi tömegközlekedése átalakul egyes járatok megszűnésével.A legutóbbi városi közgyűlésen elfogadták a Nyíregyháza helyi tömegközlekedését érintő főbb kérdésekről szóló előterjesztést.
Azóta záporoznak az olvasói kételyek, észrevételek szerkesztőségünkhöz. Minden érintett a személyes problémáját vetette fel, melyek közül csokorba gyűjtöttünk néhányat: Aki helyi járatra szóló bérlettel rendelkezik, felszállhat-e helyközire? Kell-e plusz jegyet vásárolnia? Milyen megtakarítás lehet az a szolgáltatónak, ha két megállóhelyet kiiktatnak? Amennyiben a helyközi járatot veszik igénybe a helyi járattal közlekedők, a busz minden megállónál megáll?...
A felvetések nem érték meglepetésként az illetékeseket.
– A Nyíregyháza helyi járataira váltott bérletek a helyközi járatokra nem érvényesek. A helyközi járatokkal utazóknak érvényes helyközi bérlettel kell rendelkezniük vagy helyközi menetjegyet kell vásárolniuk – nyomatékosította dr. Huba Péter személyforgalmi igazgató.
– A helyközi autóbuszok a helyközi menetrendben meghirdetett megállóhelyeken állnak meg. Az egyes helyközi járatok megállóhelyei a helyközi menetrendkönyvből, vagy a www.menetrendek.hu internetes oldalról lekérdezéssel állapíthatók meg, vagy a gépkocsivezetőktől kérhető tájékoztatás a járat megállóhelyéről – tette hozzá Kató József közszolgáltatási irodavezető.
A közgyűlési előterjesztésben beszédes adatok szerepelnek. „Nyíregyháza közigazgatási területén 2007. január 1. napjától a Szabolcs Volán Zrt. rugalmas tömegközlekedést működtetett. A rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket,
ugyanis – a Szabolcs Volán Zrt. által végzett utasszámlálás alapján – igen csekély volt az érdeklődés ezen járatok iránt. A járatok kihasználatlansága komoly veszteséget okoz a finanszírozási rendszer terhére, így a további veszteségek elkerülése érdekében indokoltnak tartjuk a rugalmas tömegközlekedési rendszer megszüntetését május 1-től.
A Szabolcs Volán Zrt.-től kapott adatok szerint korlátozott közlekedési képességű utazások száma 2007-ben 80, 2008-ban 12 alkalom volt, míg az ezt követő években ilyen igénybejelentés nem érkezett. A rugalmas tömegközlekedési rendszer megszüntetésével a megtakarítható kilométer-teljesítmény 2013. május 1. és 2013. december 31. között 4848 km, ami körülbelül 1,1 millió forint megtakarítást eredményez. További veszteségcsökkentési lehetőség a közszolgáltatási szerződésben előírt, évente kötelező utasszámlálás elhagyása”.
A Szabolcs Volán Zrt. javasolta, hogy az elővételi menetjegy árusítást végző kereskedelmi egységek száma 100-ról 75-re módosuljon, mert a menetjegyes forgalom mértéke 2005-höz képest jelentősen leapadt. Amennyiben május l-től minden javasolt teljesítmény-csökkentés megvalósul, az idei veszteségtérítés összege mintegy 49 millió forinttal csökkenhet.
KM–LTL
Kegyeltek és mostohák
„Nyírszőlősön, a Vasút, a Pannónia és a Sugár utcában is élnek emberek. Nem is kevesen. Három műszakba járó dolgozók, idősek, fiatalok, akik nap mint nap busszal utaznak Nyíregyházára. Felháborító, hogy az önkormányzat és a Szabolcs Volán május 1-től a jelenlegi végállomás helyett csak a Kollégium utcáig akarja biztosítani a tömegközlekedést. A költségtakarékosság miatti (újabb) járatritkítás a mindig is mostoha gyerekként kezelt Nyírszőlőst érintené a legdrámaibban”.
Oros és Borbánya lakosait is fájdalmasan érinti majd a közgyűlési döntés, Sóstóhegy azonban továbbra is a döntéshozók kegyeltje maradt, ki tudja, miért. Tavaly már megszüntettek Nyírszőlősön két délelőtti járatot, az esti és a hétvégi buszközlekedés pedig már most is tragikus. Úgy döntöttünk, tiltakozó aláírásgyűjtést szervezünk a felháborító és inkorrekt intézkedés ellen, ha kell, a városháza elé megyünk demonstrálni. Nem hagyjuk, hogy alattomosan és módszeresen tönkre tegyenek, leírjanak minket és elsorvasszák a lakóhelyünket!
Hétfőn 18 órakor a fogadóórát tartó önkormányzati képviselőnknek, Jászai Menyhért alpolgármesternek is letesszük majd az asztalára ezeket a sorokat és feltesszük a kérdést: hajlandó-e képviselni a nyírszőlősi tömegközlekedők érdekeit?” – írja levelében hűséges előfizetőnk, Zajácz Ferencné.
Teljesítmény-csökkentés és vonalhálózat-módosítás 2013. május elsejétől nyíregyházi buszjáratokon, részlet:
1A: szombaton 3 járatpár megszűnik
5: csúcsidőn kívül csak a Jósavárosig közlekedik
6: néhány járatpár megszűnik
8A: egy esti járatpár megszűnik
Mindegyik esetben helyettesítő megoldást is feltüntettek.