2013.02.12. 14:46
A színház soha nem tud káros lenni
Nyíregyháza - Harmincmillió forintot fordíthat az augusztus végéig tartó időszakban a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház arra, hogy 13 Szabolcs megyei oktatási intézmény diákjait bevonva, megszólítsa azokat a tizenéveseket, akik csak ritkán vagy soha nem jutnak el színházba.
Nyíregyháza - Harmincmillió forintot fordíthat az augusztus végéig tartó időszakban a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház arra, hogy 13 Szabolcs megyei oktatási intézmény diákjait bevonva, megszólítsa azokat a tizenéveseket, akik csak ritkán vagy soha nem jutnak el színházba. A pályázat útján nyert, uniós forrásból megvalósuló, a „Színházi neveléssel a mentális egészségért” nevet viselő program célja, hogy a kultúrára fogékony, nyitott fiatalokat neveljen, s hogy a színház intenzívebben jelenjen meg az érintett iskolákban, óvodában. Mindez nem előzmény nélküli, hiszen a teátrum színészei, rendezői korábban is tartottak rendhagyó irodalomórákat, előkészítő és feldolgozóórákat azért, hogy több legyen a megyében a kulturált fiatal – ebben nagy szerepe volt Fazekas Istvánnak. A most futó program közel hatezer gyereket érint, ennyien kerülnek kapcsolatba a színházzal a drámapedagógiai és beszédtechnikai foglalkozásokon, a témanapokon, az iskolaszínházban, és a négy tematikára építő rendhagyó irodalomórákon, míg az óvodások a jelmezekkel, díszletekkel ismerkedhetnek meg.
Közelebb viszik a színházat
Horváth Réka, a színház művésze, a program egyik szakmai megvalósítója lapunknak elmondta: azok az intézmények vehetnek részt a projektben, ahol a hátrányos helyzetű diákok aránya meghaladja a 30 százalékot.
– Az a cél, hogy olyan fiatalokhoz jussunk el, akiknek a program nélkül nem lenne esélyük közelebb kerülni a színház világához, de azzal, hogy más megközelítésben ismerkednek meg a színháztörténettel, vagy éppen a költészettel, fontos, egyes esetekben életre szóló impulzusokat kapnak. Az órákon a foglalkozások egyik lényege, hogy meg tudjuk szüntetni a tanár-diák viszonyt, és hogy ne a formális tanulás módszereivel éljünk, a siker pedig azon múlik, hogy képesek vagyunk-e pár perc alatt felmérni, hogy mire van szükség ahhoz, hogy a gyerekek megnyíljanak és merjenek partnerek lenni a játékban.
Vannak színháztörténeti, drámaépítő, vers-játék órák és olyan is, ami a szavakon túli kommunikációra helyezi a hangsúlyt. Utóbbi nemcsak a mindennapjainkban fontos, de a színházi előadás minőségét is nagyban befolyásolja, ha a néző és a színészek között jól működik. A program izgalmas része az egy előadáshoz kötődő előkészítő, illetve feldolgozó óra (valamint a drámapedagógia, iskolaszínház, beszédtechnika) – ebben az évben két előadás, a Kulcskeresők, illetve A kőszívű emberi fiai áll majd ezek középpontjában.
– Horváth Réka azt mondja, nekik, a programban részt vevő színészeknek is nagyon sokat jelent a diákokkal való találkozás. – Sokat tapasztalunk, tanulunk a világról általuk, és szívmelengető élményekkel gazdagodunk, miközben arra a kérdésre keressük a választ, hogy feloldható-e egy személyes probléma színházi élményekkel. Önmagában talán nem, de sokat segít: feloldozást ad, és nagyon lényeges, hogy a színház soha nem tud káros lenni. Ez az, amit a programban részt vevő diákok is érzékelnek, ebben biztos vagyok.
A programban részt vevő iskolák
Dankó Pista Egységes Óvoda- Bölcsőde, Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium, Biri, Demecseri Gimnázium, Szakközép-és Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Demecseri Tündérkert Óvoda, Deák Ferenc Gimnázium, Fehérgyarmat, Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Gyüre,
II. Rákóczi Ferenc Szakközép- és Szakiskola, Kisvárda, Szent László Katolikus Szakközépiskola, Általános Iskola, Kollégium és Óvoda Kisvárda, Nagykállói Gimnázium és Kollégium, Westsik Vilmos Élelmiszeripari Szakközépiskola és Szakiskola, Nyíregyháza, Inczédy György Középiskola, Szakiskola és Kollégium, Nyíregyháza, Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium, Nyíregyháza, Tiszavasvári Középiskola, Szakiskola és Kollégium, Lengyel Laura Óvoda, Újfehértó
Projektmenedzser: Darainé Peti Judit