2009.01.14. 13:39
A vámkommandó packázásával is szembe lehet szállni
<p>Kárpátalja-Magyarország – Egy a<br /> magyar vámkommandó<br /> packázásával szembe<br /> szálló ukrán állampolgár<br /> vesszőfutásáról adott hírt<br /> hétvégi számában a<br /> kárpátaljai Kárpáti Igaz<br /> Szó.</p>
A lap által közölt
beszámoló szerint az ukrán
állampolgárok már eddig is
több esetben kifogásolták a
magyarországi
határrendészeti szervek
munkáját. A
verbőciEnyedi Tibor a
közelmúltban olyan eset szenvedő
alanyává vált, melynek
során bürokrata, a mennyiségi
ügyintézést szem előtt
tartó aktakukaccal, és nem a
schengeni határok éber
őrével hozta össze rossz sorsa. Az
elkeseredett panaszos a Kárpáti Igaz
Szót is megkereste
kálváriája okán.
A cikk szerint a sértett december
folyamán a Tiszaújlak–Tiszabecs
határátkelőnél szeretett
volna beutazni Magyarország
területére, amikor a vám és
pénzügyőrség
"kommandója" valami miatt
félreállította a sorból.
Teljesen jóhiszeműen engedelmeskedett az
utasításnak. Elmondása szerint
ő sem üzemanyag-, sem
dohánycsempész: havonta
két-három alkalommal a
barátok-ismerősök
meglátogatása
céljából, valamint kisebb
bevásárlások okán szokta
felkeresni az anyaországot, ami tudomása
szerint nem tilos.
– A fináncok előkaparták, hogy
augusztus hó folyamán háromszor
átléptem az ukrán–magyar
államhatárt és a
három
határátkelésem után
magyar területen gépjárművel
megtett több mint 1000 kilométer
során 74 literrel túlléptem a
megengedett fogyasztási normákat –
nyilatkozta a lapnak a kárpátaljai
magyar.
– Amikor szembesültem a dologgal,
először nevetni támadt kedvem. A
vám és
pénzügyőrség
országos parancsnokságának
(VPOP) munkatársai egy
adózási előírást
nyomtak az orrom alá, amelyik kimondja, hogy a
tulajdonomban lévő Audi
száz kilométeren maximum 10 liter
dízelüzemanyagot "köteles"
fogyasztani. Próbáltam
megmagyarázni, hogy bérből és
fizetésből élő
polgárként nem telik jobb
járgányra. Érvként azt
hozták fel, hogy a kilométeróra
állása és a fogyasztásom,
bizony, nem vág egybe a
meghatározottakkal.
A vámosok arra akarták
rávenni, hogy ismerje el: valahol
Kisvárda körzetében
számára ismeretlen egyénnek
értékesítette, a
jövedéki terméknek
számító gázolajat.
Mivel erre nem volt hajlandó, mintegy nyolc
órán keresztül
"puhították". Amikor felvetette, hogy ha
augusztus során vétett a
törvények ellen, miért decemberben
veszik elő érte, azt kapta válasz
helyett, hogy ha okoskodik, majd találnak
valamilyen egyéb szabálytalanságot
is. Eljárásuk, amely során a
kárpátaljai beutazó
szabadság- és emberi jogait
egyszerűen semmibe vették,
felháborító volt.
Végül aláírta, hogy a
Magyar Köztársaság
területén történt
gépjármű-üzemeltetés
során túlfogyasztást
regisztráltak nála, ám az
üzemanyag
elidegenítésének
bevallását és a 30 ezer forintos
helyszíni bírság
kifizetését megtagadta. Úgy
döntött ugyanis, hogy jogi útra tereli
a történteket és inkább egy
ügyvéd zsebébe vándoroljon a
pénze, de őt senki ne
gyanúsítsa olyan
szabálysértéssel vagy
bűncselekménnyel, amit nem
követett el.
– Nem vagyok a paragrafusokban
különösebben járatos ember, de
esetem több szempontból is
sajátságos – nyilatkozta
Enyedi Tibor. – Mivel
gépkocsim igencsak élemedett korú,
bajosan lehetne kihozni belőle az
előírt fogyasztási normát.
Emellett figyelmen kívül hagyták,
hogy járművem nem rendelkezik
digitális üzemanyagszint-kijelzővel,
ezért a
határátlépések során
kötelezően kitöltendő
cédulákon csak
megközelítő értékeket
tudtam feltüntetni.
Kifogásolom továbbá, hogy a
VPOP ezeket a cetliket következetesen
"nyilatkozatként" szerepelteti, holott
fejlécükön csak a
"tájékoztató" szó szerepel.
Alighanem nem kell külön
megmagyarázni, mi a különbség
egy vámáru-nyilatkozat és
egy tájékoztató jellegű
közlés között. Míg az
előbbinek grammra pontosnak kell lennie, az
utóbbi csak hozzávetőleges adatokat
tartalmaz. A magát indokolatlan
meghurcolásnak kitett sértettnek
ítélő férfi
ügyvédje mindezek ismeretében
jó esélyt ad annak, hogy sikerre vihetik
a dolgot.
– Meggyőződésem, hogy esetem nem
egyedi – idézi Enyedi
Tibor szavait a
kárpátaljai napilap. –
Remélem, a bírósági
eljárás során fény
derül a Tiszabecs–Tiszaújlak
körzetében működő
fináncok munkájának
hiányosságaira, akik a
határátkelőn rendkívül
éberek ugyan a magamfajtákkal szemben,
arra viszont nem tudnak választ adni, hogy
honnan kerül az országba az a rengeteg
jövedéki termék, amit a
mélységi ellenőrzések
során foglalnak le kollégáik. Aki
nap mint nap – nyilvánvalóan
üzemanyag-csempészet
céljából –
átlépi a határt, de figyel a
formaságokra, azt bezzeg nem veszik elő.
Manapság ugyanis egy ukrán
állampolgárnak
Magyarországon nem elég
becsületesnek lenni.
Forrás: Kárpáti Igaz
Szó
– Palkó István –