Magyarország

2018.06.15. 07:57

A mozdonyvezetőnek nem volt más választása

Nyíregyháza - A 12 órányi vezetés után a mozdonyvezetőnek biztonsági okokból kellett leállítania a vonatot.

Nyíregyháza - A 12 órányi vezetés után a mozdonyvezetőnek biztonsági okokból kellett leállítania a vonatot.

A napokban futótűzként terjedt a hír, hogy a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza vonalon közlekedő Dália IC mozdonyvezetője otthagyta a szerelvényt, mert lejárt a munkaideje. Az utasoknak közel fél órát kellett várniuk, mire megérkezett egy másik mozdonyvezető, akivel folytatták az utat, így másfél órás késéssel érkeztek meg Füzesabonyba. – A történteket a vasúttársaság munkatársainak bevonásával rekonstruáltuk, a hírekkel ellentétben a mozdonyvezetőnk nem hagyta magára a vonatot az utasokkal – állt a MÁV reagálásában. Emlékeztettek rá, hogy a vonalon, amelyen a Dália IC közlekedik, aznap két műszaki probléma miatt nőtt a vonatok menetideje, az érintett járaton szolgálatot teljesítő mozdonyvezető szolgálati ideje ezért járt le menet közben. Mivel a foglalkoztatásra szigorú szabályok vonatkoznak, a mozdonyvezető a leváltását kérte, de a váltásig a mozdonyon maradt, és biztosította az energiaellátást. Az eset sok kérdést felvetett, például, ha a műszaki hiba miatti várakozás is a szolgálati idő része, akkor jóval előre tudható volt, hogy a mozdonyvezetőnek nem fog beleférni a munkaidejébe, hogy végigvigye a vonatot. S valóban komoly szankciókkal járt volna, ha a mozdonyvezető Füzesabonyig viszi a szerelvényt?

Az autóbuszvezető nem hagyhatja el a járművet, akkor sem, ha egy esetleges késés miatt lejárt a munkaideje." Ujj Zsuzsanna

Súlyos következmények

A kérdésekre a MÁV Kommunikációs Igazgatósága azt válaszolta: a mozdonyvezetőt az eredeti vezénylés szerint Miskolc Tiszai pályaudvaron váltotta volna le a munkatársa. A Dália IC mozdonyvezetője kiszámolta, és be is jelentette, hogy menet közben lejár a szolgálati ideje, így azonnal megkezdték a leváltás megszervezését. A legjobb megoldás az volt, hogy a Dália IC-t Nagyútig vitte, a másik kolléga pedig elindult vele szembe vonattal, hogy át tudja venni a szolgálatot. A vasúti közlekedésre szigorú szabályok vonatkoznak, melyek betartása mindenkire nézve kötelező, megszegésük súlyos következményekkel járhat mind a munkavállaló, mind a munkaadó szempontjából. A vasúttársaságnak naponta 2600–2800 vonatra kell személyzetet biztosítania, ami igen komoly szervezést igényel, a vezénylés kialakításánál számos szempontot kell figyelembe venni. A társaság számára az utasok biztonsága a legfontosabb – írták a válaszukban.

Nem lehet eltérni tőle

Rendkívül szigorúan szabályozott az autóbusz-vezetők munka- és pihenőideje is, olyannyira, hogy ötféle jogszabály is foglalkozik vele – derült ki az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. tájékoztatásából. Egy közel 20 tonnás gépjármű vezetője soha nem lehet túlhajszolt, éppen ezért pihenőidő illeti meg, amelyek között 9 óránál többet nem vezethet naponta. Ettől indokolt esetben heti kétszer lehet eltérni, de a heti vezetési idő így sem haladhatja meg az 56 órát. Egy buszsofőr a megszabott 9 órát se vezetheti le egyhuzamban, négy és fél óra után 45 perces szünetet kell tartania. A napi vagy a heti pihenőidőt követően sem lehet a dolgozót 24 órán át terhelni, azon belül legalább 11 órát pihennie kell. Két egymást követő hetet alapul véve, azon belül mindig van egy 45 órás pihenőidő, ami megtoldható egy 24 órás csökkentett pihenőidővel.

– A jogszabályban foglaltaktól rendkívüli, vagy kényszerítő körülmények esetén térhet el a buszvezető. Megváltoztathatja az útvonalat és a menetidőt, hogy a következő állomást elérje, de az utasok, és a közúti közlekedés biztonságát nem veszélyeztetheti, és a változtatásról jelentést kell tennie. Semmilyen körülmények között nem hagyhatja el a járművet, akkor sem, ha egy esetleges késés miatt lejárt a munkaideje. A végcélt el kell érni, a járat menet közben nem állhat le, és nem függeszthető fel a közlekedés, kivéve, ha rosszul lesz a gépjármű vezetője. A rendkívüli helyzetekben a társaságunk gondoskodik a személycseréről – tudtuk meg kiegészítésül Ujj Zsuzsanna PR-vezetőtől.

KM


Hogy emiatt álljon az IC, nagyon ritka

A vasutasok is rácsodálkoztak az esetre, s amíg a MÁV közleménye meg nem jelent a sajtóban, mindenki csak találgatta, mi is történhetett.

– Egyetlen esetre emlékszem, amikor tehervonatot hagyott egy állomás bejáratánál a mozdonyvezető, mert letelt a munkaideje, de hogy személyvonat – különösen Inter City – álljon hosszú percekig mozdonyvezető-váltás miatt, az nagyon ritka – mondta lapunknak az újfehértói Káplár Sándor, aki 33 évet húzott le a mozdonyvezetőként a vasútnál. Hozzátette: ha a szabályok azt diktálják, hogy át kell adni a kormányt, akkor a 12 óra szolgálatot be is kell tartani!

– A MÁV-nál erre nagyon figyelnek, ellenőrzik, kinek mikor jár le a munkaideje. Maximum a munkaidő lejárta előtt 20–30 perccel szóltunk az irányítónak, hogy hamarosan le fogjuk tenni a munkát és átadjuk a vezetőfülkét a következő műszakosnak. A váltás mindig gördülékenyen ment, rendben zajlott – mondta.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!