Magyarország

2013.04.29. 11:00

Könyvvizsgáló: a hitelállomány kezelésén múlik a bankok nyereségessége

Budapest, 2013. április 29., hétfő (MTI) - A bankok nyereségessége jelentős mértékben múlik a rossz hitelállomány hatékony kezelésén az idén, mert a rossz hitelek aránya tavaly év végére már a 20 százalékot közelítette, és egy éven belül akár a 25 százalékos szintet is átlépheti - közölte legfrissebb elemzésének megállapításait a BDO könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfőn az MTI-vel.

Budapest, 2013. április 29., hétfő (MTI) - A bankok nyereségessége jelentős mértékben múlik a rossz hitelállomány hatékony kezelésén az idén, mert a rossz hitelek aránya tavaly év végére már a 20 százalékot közelítette, és egy éven belül akár a 25 százalékos szintet is átlépheti - közölte legfrissebb elemzésének megállapításait a BDO könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfőn az MTI-vel.

A bankok többsége mára külön restrukturálási csoportokat hozott létre. A korábbi gyakorlat a nem fizető ügyletek esetén az ügylet felmondása és a fedezet átvétele volt, de ez a megoldás egyre gyengébb megtérülést eredményez.

A rossz eszközök csak fillérekért értékesíthetők, a hazai piacra zúdítandó ingatlanfedezet pedig további komoly áresést generálna az amúgy is kereslethiánnyal küzdő piacon - idézi a közlemény Huth Gabriellát, a BDO Pénzügyi Tanácsadás üzletágának partnerét.

A restrukturált banki ügyletek többsége a svájci frankban megfinanszírozott ingatlan-, vagy projektfinanszírozási ügyletek közül kerül ki, de egyre nagyobb számban próbálják ilyen módon kezelni a termelő és a kereskedelmi cégek rossz hiteleit is.

Az elvárt megtérülésre a cégekkel szoros együttműködésben folyó restrukturálás sem garancia, a sikeres megoldásnak komoly feltételei vannak - mutat rá a BDO.

A tanácsadó cég szerint fontos, hogy a közös megoldás keresése időben megkezdődjön. Az ügyfelek átvilágításához, a pontos és objektív helyzetkép kialakításához szükség van külső szaktanácsadóra. A végleges megoldást adó restrukturálás legtöbbször a bizalom hiánya miatt hiúsul meg. A BDO több esetben azt tapasztalta, hogy a nem megfelelő kommunikáció, a rendszeres egyeztetés hiánya végül a bizalom elvesztéséhez vezetett, ami az egyébként átstrukturálással megoldható ügyet végleges felmondási helyzetbe hozta, és mindkét félnek súlyos anyagi hátrányt okozott.

A tanácsadó cég kiemelte azt is, hogy a restrukturálás sikere hosszú távon akkor biztosítható, ha a közösen elkészített üzleti tervben vannak olyan bevételi elemek, amelyek érdekeltté teszik az ügyfelet az üzletmenet fenntartásában. A restrukturálást követően pedig elengedhetetlen az ügyfél folyamatos monitoringja.

- MTI -  

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!