2011.06.21. 14:41
Európa-szerte étolajban, étolajjal utazik
<p>Még a víz után is jövedéki adót kell fizetni, ha képes elégetni a belsőégésű motor.</p>
Nem hagyja annyiban, és ügyvédjével megtámadja az őt elmarasztaló határozatot az a külföldön dolgozó mályi férfi, akivel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azért indított eljárást a közelmúltban a jövedéki törvény megsértése miatt, mert dízelautóját használt étolajjal üzemeltette. A történtekre egy rendőrségi rutinellenőrzés során derült fény, az autóst igazoltató rendőrök értesítették a NAV illetékeseit. Úgy tudjuk, a rendőrök figyelmét a kipufogó füstje keltette fel, az volt a benyomásuk, hogy egy lángossütőt követnek. A kocsiban összesen 132 liter, gázolajjal összekevert használt étolajat találtak, míg a tankban 60 liter volt.
Használt étolajjal ment az autó
Schneider Károly, az érintett autós elmondta: Európa-szerte több országban dolgozott már, Görögországban, Ausztriában, s most Norvégiában szakácsként keresi a kenyerét, mert bár három nyelven beszél és hat szakmája van – többek között autószerelő is –, itthon nem tudott elhelyezkedni. Jelenlegi munkahelyén a tintahal sütésekor rengeteg használt olaj keletkezik, mert 3-4 adagonként cserélni kell, de időnként végigjárja a korábbi munkahelyeit is, ahol szintén neki gyűjtik a használt olajat. Jó párszor végigautózta már egész Európát, de soha, sehol nem jelentett problémát, hogy étolajjal jár.
Munkatársunknak Schneider Károly elmondta: Várpalotán bement a NAV-hoz, hogy befizesse a jövedéki adót, de az ott dolgozó vámos nem tudta kezelni a helyzetet; azt mondta, ilyesmiről ő még csak nem is hallott, és elküldte a szakácsot. Ezt követően fogták meg a borsodi rendőrök, éppen akkor, amikor készült Görögországba, hogy az elhozza az ott számára összegyűjtött használt olajat – ezért voltak az utánfutón kannák és szivattyú.
A használt étolaj Schneider Károly elmondása szerint nem igényel különösebb beavatkozást. Ő tartályba önti, és amikor leülepedett, átszűri: az edény alján maradnak a szilárd szennyezőanyagok és a víz. Még soha sem okozott gondot autója számára az étolaj „megemésztése”, bár legjobban az olíva olajat szereti.
Ami elég, az után fizetni kell
Varga Zoltán, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-magyarországi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatósága sajtóreferense arról tájékoztatta lapunkat, hogy a jövedéki törvény szerint ásványolajnak számít minden olyan termék, amelyet üzemanyagként, üzemanyagok adalékaként vagy hígító anyagként használnak fel vagy állítanak elő. Minden anyag, amit belső égésű motorhoz felhasználnak, jövedéki adóköteles – legyen akár víz. Ezen anyagok felhasználásához azonban több követelményt kell teljesíteni. Egyrészt adóraktári engedéllyel kell rendelkeznie annak, aki elő akar állítani ilyen anyagot, másrészt magánszemélyként felhasználni csak adózottan szabadforgalomba hozott ásványolajterméket szabad.
Bioüzemanyagok esetében az adóraktári engedély megszerzéséhez legalább 25, legfeljebb 200 millió forintos jövedéki biztosíték nyújtása szükséges, és az engedélyeket az illetékes megyei vám- és pénzügyőri igazgatóságokon kérvényezhetik az ügyfelek. Az étolaj egyébként nem felel meg a magyar üzemanyag szabványoknak, azt senki sem használhatja fel ilyen célra – sem sütés előtt, sem sütés után.
Varga Zoltán elmondta még: a bioüzemanyagok jövedéki adója literenként 97,35 forint. Ha valaki (a mostani esethez hasonlóan) nem szabványos üzemanyagot használ, literenként 40 forinttal növelt adót kell megfizetnie. Jelen esetben literenként csaknem 150 forint jövedéki adót kell majd fizetnie a férfinak. A bírság ennek kétszerese, körülbelül 50 ezer forint lesz. Schneider Károly ezt a határozatot készül megtámadni, mert álláspontja szerint Európában sehol másutt nem tiltják a használt olaj üzemagyagként való felhasználását, és Magyarországnak is igazodnia kell az uniós joggyakorlathoz.
Van, aki nagyban csinálhatja
Országszerte 100 benzinkútján helyezett el tárolóedényeket a MOL, ahol a lakosság leadhatja a használt sütőolajat. A begyűjtött olajból bioüzemanyagot állítanak elő. A kutakról a Biofilter Kft. gyűjti össze és tisztítást követően juttatja el a Rossi Biofuel komáromi üzemébe, ahol a használt olajból bioüzemanyagot gyártanak, ezt keverik majd biokomponensként a dízel üzemanyagokhoz.
ÉM-SZP
A múlt héten tapasztalt árcsökkenést követően e hét szerdájától növekednek az üzemanyagárak: a benziné 2, míg a gázolajé 3 forinttal nő - értesült piaci forrásokból a holtankoljak.hu.