2009.06.24. 16:41
Sínen van az adótörvény
<p>Budapest - Végszavazás előtt az<br /> adótörvény<br /> módosításai. Ki jár jól<br /> és ki rosszul?</p>
A kormány számára kellemetlen
meglepetések nélkül zajlott a
jövő évi
adótörvényekhez és a
vagyonadóhoz benyújtott
módosító javaslatokról
szóló szavazás a parlamentben.
Az európai parlamenti
választáson elszenvedett
súlyos vereség ellenére nem
bomlott meg a szocialista frakció
egysége: csak a kormány által
támogatott módosító
javaslatokat szavazták meg a
képviselők.
Katona Tamás, a
pénzügyi tárca
államtitkárának
zárszavára még saját
frakciójának tagjai sem voltak
kíváncsiak, beszélgettek,
telefonáltak, az ellenzék pedig tapssal
próbálta beléfojtani a
szót.
A jövő évi adócsomag
célja az adórendszer
korszerűsítése, a
versenyképesség javítása, a
munkahelyek megőrzése. Utóbbi
érdekében jelentősen csökken az
élőmunkára rakodó teher, ami
a befektetési kedvet is
ösztönözheti – hangsúlyozta
Katona Tamás. Az
államtitkár hozzátette: a
kormány azért nem
támogatja az adómentes juttatások
kedvezményeinek fenntartását, a
jövedéki adók és az
áfa befagyasztását, mert nem lenne
forrás az élőmunkaterhek
csökkentésére.
Nőnek a terhek
Csaba László
közgazdász, egyetemi tanár szerint a
kormány már régen esedékes
feladatokat próbál most megoldani.
Lapunknak kifejtette: mindezt nem
túlságosan nagy
erőfeszítésekkel teszi, aminek
két oka van. Az egyik, hogy a
kormánypártnak nincs parlamenti
többsége, a másik pedig, hogy a
Nemzetközi Valutaalappal kötött
szerződéshez tartania kell magát.
Az adótörvények
módosításának három
fő eleme van, mondta a szakértő. Az
első, hogy könnyítsen az alsó
középosztály helyzetén, a
második az egyszerűsítés,
valamint a munkáltatói terhek
csökkentése (ez egyébként a
válságkezelő program része),
a harmadik pedig, hogy bevételt
biztosítson az államkassza
számára. Ha azonban
összeszámoljuk a
módosítások kiváltotta
hatásokat (ahogy ezt az adószakemberek
már meg is tették), kiderül, hogy a
terhek összességében a
középosztály és a
munkaadók számára is
növekednek.
Fura dolog
– Fura dolog ez –jegyezte meg a
közgazdász. – De a rendszer
egésze tulajdonképpen a
bevételteremtés irányába
ment el. Viszont, amikor az
adóváltozásokról
beszélünk, azt is figyelembe kell venni,
hogy ezek a
törvénymódosítások nem
5–6 évre szólnak. Hisz
egyelőre nem tudjuk, mit akar majd az új
kormány. Ezért sincs sok
értelme a mostani
módosítások messzemenő
hatásait vizsgálni.
Az ingatlanadó kapcsán a
szakértő még hozzátette:
szerinte azt nem lehet bevezetni, mert nincsenek meg a
bevezetés feltételei. Végül
így összegzett: az
adótörvény
módosításának kedvező
hatásai nem lesznek senkire, csak a
bürokráciát fogja növelni.
A
törvénymódosítások
végszavazását június
29–én tartják.
A |
módosítások
főbb elemei
25 százalékkal
adóznak majd a
kedvezményes juttatások a
korábban tervezett 32 helyett, a
például a meleg
étkezési jegyek,
amelyek kedvezményesen
adható határa
egyébként 18 ezer forint
lesz havonta. A hideg
étkezési jegyek
viszont 95,58 százalékos
kulcs alá esnek majd.
A 25 százalékos kulcs
alá tartoznak majd a
különböző
pénztárak
(például
magánnyugdíj)
befizetései, az
üdülési
utalványok, a
beiskolázási
támogatás, a helyi
bérlet.
Az
internet–előfizetés
támogatása
adómentes lesz, s megmarad az
üzemanyag–megtakarítás
adómentessége havi 100
ezer forintig. Szja–mentes marad
az is, ha a munkáltató a
dolgozó
képzését
támogatja.
Az ingatlan
bérbeadásából
származó
bevételből levonható
az ugyanazon ingatlan után
megfizetett vagyonadó.
A tulajdonos második
ingatlana már nem 30,
csak 15 millióig
adómentes, s az adónak
három kulcsa lesz, 30
millió forintig 0,25
százalék, a 30 - 50
millió forintot meg nem
haladó része után
0,35 százalék, az
adóalap fennmaradó
része után 0,5
százalék.
A szocialisták
támogatták
Kóka
János SZDSZ–es
képviselő azon
javaslatát, ami
2011–től 15 millió
forintban határozza meg a
személyi
jövedelemadó
sávhatárát.
Utóbbi jövőre 5
millió forintra emelkedhet, 17
százalékos kulcs mellett.
Jövőre nem a
minimálbérhez
vagy annak duplájához
kell igazítani az elvárt,
járulékalapot
képező havi bért,
hanem az Állami
Foglalkoztatási Szolgálat
által
összeállított
listához. Utóbbit nemcsak
foglalkozás és
életkor, hanem területi
szempontok alapján is
differenciálni fogják,
vagyis más lesz a
minimálisan bevallandó
bér a fővárosban
és az egyes megyékben,
valamint nem az éppen
aktuális, hanem az egy
évvel korábbi lista lesz
a mérvadó.
Az egyéni
vállalkozók
és a társaság
személyes
közreműködő
tagjainál az összevont
adóalap, vagyis az
adótábla szerint kell
adót fizetni a jövedelem
után, vagyis
ötmillió forintig 17,
afölött pedig 32
százalékos adót.
Így bizonyos szempontból
jobban járnak az
érintettek, mert igénybe
vehetik az
adójóváírást,
amitől eddig elestek. Viszont
több, 11 helyett 27
százalékos
egészségügyi
hozzájárulást kell
majd fizetniük, igaz a
tételes eho megszűnik.
Az egyéni
vállalkozók és a
társas
vállalkozások
közreműködő
tagjának
díjazásánál
is az ÁFSZ (Állami
Foglalkoztatási
Szolgálat)
listáját kell figyelembe
venni. Egy elfogadott
módosító javaslat
szerint, a
főtevékenység
díjazása
számít. Amennyiben
magánszemély több
cégben is
közreműködő, csak
egy társaságban kell az
új szabályok szerint
eljárni, ott, ahol a
tevékenységre
jellemző kereset a legmagasabb.
Ha a lakóingatlanról
szóló
adás-vételi
szerződést a
földhivatalhoz 2009.
június 30–áig
benyújtják, akkor abban
az esetben is csak 20
százalékos
áfát kell
felszámítani, ha a
vételár (vagy egy
részének)
megfizetése a fenti
időpontnál
később
történik. A
kedvezményes 18
százalékos
áfakulcs alá
kerülhet a kereskedelmi
szálláshely
szolgáltatás.
Energiaadó–visszatérítést
kaphat az a cég, amely nem
használ fel energiát,
csak a
működtetéséhez
szükséges technikai
feltöltést végez,
például ha
gáztározót
épít, amit
úgynevezett
párnagázzal tölt
fel, ami a Molnak kedvez.
Hatalmas kedvezményt kapnak azok
a gyógyszergyártó
cégek, amelyek sokat
áldoznak
kutatás-fejlesztésre,
mivel annak összegét
levonhatják a
gyógyszerforgalmazáshoz
kapcsolódó
befizetési
kötelezettségükből.
Ezzel elsősorban a
Richternek kedveskedik a
kormányzat.
Az már minden nagyobb
céget érint, hogy az
iparűzési adó
alapjából mégis
leírható lesz a
kutatás-fejlesztés
közvetlen költsége.
Miközben az
adóparadicsomokba
menekített jövedelmeket
megadóztatják
jövőre, az offshore
helyszínekről hazautalt
adózatlan jövedelmekkel
kapcsolatos amnesztiát
meghosszabbítják az
év végéig,
és a korábbinál
kedvezményesebb 10
százalékos kulcs
alkalmazása mellett.
Az adóparadicsomokkal szembeni
szigor nem vonatkozik majd a
tőzsdén jegyzett
cégekre, illetve
leányvállalataira, az
általuk birtokolt offshore
cégek ugyanis nem
minősülnek
ellenőrzött
külföldi
társaságnak, amelyekkel
kapcsolatban adófizetési
kötelezettség keletkezhet.
- Kavaleczné Hegyi Erika -