2021.01.03. 11:30
Vivient a Formula kategória motiválja
Keszthelyi Vivien reméli, hogy ha eredményesen szerepel, új lehetőségek nyílnak meg előtte – az idén a Carlin és a Motopark csapatával is tesztelt a magyar autóversenyző hölgy.
Minden idők legeredményesebb első szezonos magyar Formula-autósa, 2019 legjobb magyar női autóversenyzője, Keszthelyi Vivien a napokban lépett be a huszonévesek „klubjába”.
A debreceni születésű sportoló a professzionális karrierjét a magyar versenyeken elért kimagasló eredményei után 2014-ben az FIA Swift Cup Europe sorozatban, 13 évesen kezdte. Fiatal lányként a nemzetközi, javarészt felnőtt férfiakból álló mezőnyben. Egy rendkívül sikeres szezont követően a második kimagasló idényében már az Suzuki Cup Austria promótere ültette be saját költségén az osztrák bajnokságba. Ezután a német Audi Sport is felfigyelt az akkor még fiatal korából fakadóan versenyzői tapasztalatokkal alig rendelkező ifjú hölgy nyers tempójára.
Öt éve újabb váltás történt: 2015 őszétől az Audi Sport Racing Academy első női versenyzőjeként folytatta tanulmányait, így aztán a mai napig elmondhatja magáról, hogy ő az egyetlen fiatal magyar pilóta, aki az autóversenyzők részére fenntartott gyári akadémián pallérozódhatott. Az Audinak köszönhetően a teljes körű, mindenre kiterjedő oktatás során évről-évre profi autóversenyzői tudást, tapasztalatokat szerzett.
Tizenöt éves korától már az Audival folytatta a sikeres túra- és GT-autós versenyzést, ezekben a kategóriákban Vivien 3 év alatt 3 bajnoki címet és közel nyolcvan dobogós helyezést szerezve zárta túraautós pályafutását.
Pályafutásának egyik legnagyobb lépcsőfoka már háromszoros túraautó-bajnokként, 18 évesen érkezett el.
– Kipróbálhattam magam a Formula kategóriában, és elindulhattam egy formaautós tehetségkutatóban is. Hasonló tehetségkutatóban korábban már volt részem a túraautó kategóriában, hiszen 2017-ben szintén válogatókon kellett megfelelnem, csak így kerülhettem be az Audi Sport TT Cup sorozatba – kezdte exkluzív nyilatkozatát a Kelet-Magyarországnak és a Szabolcs Online-nak Keszthelyi Vivien.
Hozzátette: – Ahhoz, hogy bekerüljek a Formula kategória vérkeringésébe, ezek a tapasztalatok is kellettek, és a tehetségkutató jóvoltából sikerült a világ 20 legjobb női pilótája közé bejutnom. Azt követően először Ázsiában volt alkalmam az F3-ban első nőként olyan férfiak között versenyezni, akik közül többen ebben az évben Európában az F3 bajnokságokban álltak rajthoz, sőt, az F2-ben versenyezve Forma-1-es tesztpilótaként vettek részt.
Nagyobb kihívás
Vivien elárulta, hogy mi befolyásolta a döntését annak idején, hogy kategóriát váltson.
– Pályafutásom elején egyáltalán nem volt opció a Formula kategória, mi több, a szüleim kifejezetten ellenezték. Csak a fej körüli biztonsági keret (Halo) bevezetésével hagyott alább részükről ez a tiltás. A biztonsági újítást a Forma-1-et követően vezették be az F2-F3 kategóriákban is, mégpedig azért, hogy a pilóták fejét megvédje, hiszen ez az egyetlen olyan testrészük, amely gyakorlatilag addig védtelen volt a cockpitben ülve.
– 2018-ban, amikor kiderült, hogy a túraautózás csúcskategóriájának számító DTM (német túraautó-bajnokság) az akkori formájában nem folytatódik, megfontoltan határoznunk kellett, ugyanis a sorozatban az Audi gyári csapata egyelőre nem kívánt részt venni. Számomra két opció maradhatott: a már ismerős GT vagy az ismeretlen, nagyobb kihívást jelentő Formula kategória. Az utóbbinál maradtunk.
Nem egyszemélyes sport
Az idei koronavírus-járványhelyzet Vivien idényét is jelentősen befolyásolta.
– Az év elején a szezonra készülve, a világ egyik helyszínéről a másikra utazva az egyre nagyobb készültségből, ellenőrzésekből mi egy kicsit talán előbb érzékeltük, hogy valami baj lesz a korlátozások nélküli utazásokkal. A menedzsmentem tagjai (akik szakmailag összefogják és szervezik a pályafutásomat) gyakorlatilag a világban megjelent hivatalos információk feltűnését követően azonnal léptek – jegyezte meg Vivien.
Hozzátette: – Azt követően a kialakult helyzetből kihoztuk a maximumot. Az autósport nem egy egyszemélyes sport. Körülbelül 35-40 fős a csapat teljes személyzete, akik a helyszínekre utaznak, és dolgoznak a pilótákkal. Ott egytől egyig mindenki munkájára szükség van. Kivétel nélkül mindenkinek az utazást megelőzően negatív tesztet kell produkálnia, és a különböző helyeken, ha valaki nem jelenik meg, akkor megáll a folyamat. Ez rendkívül precíz szervezést és fegyelmezettséget igényel, minden résztvevőtől. Rendkívül boldog vagyok, hogy ez sikerült, így lehetőségem nyílt elvégezni a feladatokat, melyeket erre az évre terveztünk.
Újabb lépcsőfok
A legjobbaknál az ülésekért komoly a verseny, a koronavírus-járvány pedig komolyan korlátozta a lehetőségeket.
– Két csapattal dolgoztunk együtt év közben: az egyik a Carlin volt, majd az idei versenyszezont követően már egy bajnokkal, a Motoparkkal vettem részt teszteken, ezek 2021-ben is folytatódnak majd. Ez egy teljesítményalapú iparág, és remélem, hogy az eddig tapasztaltak megszilárdították a csapat rólam alkotott véleményét. Remélhetőleg ez egy újabb lépcsőfok a pályafutásom során, de a munka neheze csak ezután kezdődik. A jövőben kizárólag a Formula kategóriára koncentrálok – nyomatékosította Keszthelyi Vivien, aki versenyzőtársaihoz hasonlóan nagyon várja már, hogy minden visszaálljon a megszokott kerékvágásba.
A baleset intő példa lehet
A 20 éves magyar pilóta a Forma 1-es idényről megjegyezte: – Az évad a nehézségek ellenére a Formula top kategóriáit látszólag nem befolyásolta jelentősen. Belülről nézve ez egyáltalán nem így van, a pandémiás helyzet mindenkire rendkívüli terheket rakott. A kialakult világjárványban értékelhető eredménnyel végződött a szezon. A Bahreini Nagydíjon a Haas pilótája, Romain Grosjean szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett, ezen kívül nagyobb probléma nélkül zártak. Az ütközés felhívta a figyelmet arra, hogy a Formula kategóriában versenyzők egytől egyig az életükkel fizethetnek a szeretett hivatásukért. Ez egy rendkívül életveszélyes sportág.