2020.09.17. 07:00
A kalandor felemelő és brutális élményei
Rakonczay Gábor szerint a legmerészebb álmok is megvalósíthatóak, ha érdemben és minőségében teszünk értük.
Rakonczay Gábor szerint a legmerészebb álmok is megvalósíthatóak, ha érdemben és minőségében teszünk értük
Forrás: Rakonczay Gábor archívuma
A legmerészebb álmok is megvalósíthatóak, ha érdemben és minőségében teszünk értük, mert mindannyiunk feladata átkelni önmagunk óceánján – mondta nyíregyházi élménybeszámolóján Rakonczay Gábor. A kétszeres Guinness-világrekorder óceáni evezős, az amerikai Év Kalandja és a Magyar Formatervezési Díj tulajdonosa. A hatszoros óceánátkelő magyar hajós már gyermekként is kilógott a sorból. Tájékozódási futóként kilenc esztendőn át versenyzett, és már a kezdés után fél évvel a dobogó tetejére állhatott. Edzője szerint annak köszönheti a gyors sikereit, kiemelkedő eredményeit, hogy koncentráltabb volt a kortársainál.
Kicsi a világ – ezúttal is ráébredhettünk a bölcsességre. Aki figyelmesen átböngészi Rakonczay Gábor életútját a világhálón, nem talál olyan információt, miszerint szabolcs-szatmár-beregi kötődése lenne. Mindez a nyíregyházi élménybeszámolóján derült ki, ahová édesanyja is elkísérte a különleges sportembert.
Nyírmadai kötődés
– A szüleim anyai ágon származnak a megyéből, a nagymamám nyírmadai illetőségű – rántotta le a leplet a családi szálakról a Pusztazámoron élő Rakonczayné Szabó Ildikó. – A születésem után Budapestre költöztünk, de soha nem felejtettük, hogy honnan indultunk. Hét gyermekünk született, közülük Gábor a legidősebb, utána következett Tamás, Péter, Viktor, Miklós és Kristóf, a legkisebb pedig a lányunk, Tiána lett. Régen voltam már az előadásán, szeretem a stílusát, ahogy és amiről mesél. Most is jól éreztem magam a több mint két óra alatt – árulta el a világutazó édesanyja érdeklődésünkre.
Kicsoda Rakonczay Gábor? A kétszeres Guinness-világrekorder óceáni evezős? Az amerikai Év Kalandja és a Magyar Formatervezési Díj tulajdonosa? A hatszoros óceánátkelő magyar hajós? Az extrém sportoló, aki a saját határait feszegeti? Aki nem ismer lehetetlent? Akit anno 44 napig eltűntnek hittek? Mind ő. Gyermekként is kilógott a sorból. Tájékozódási futóként kilenc esztendőn át versenyzett, és már a kezdés után fél évvel a dobogó tetejére állhatott. Edzője szerint annak köszönheti a gyors sikereit, kiemelkedő eredményeit, hogy koncentráltabb volt a kortársainál.
– Amikor az általános iskolában (ahol egy csendes, átlagos gyerek voltam) feltették a klasszikus „mi leszel, ha nagy leszel?” kérdést, volt, aki azt mondta, hogy tűzoltó, más rávágta, hogy gazdag ember, én pedig kijelentettem, hogy kalandor leszek! – említette Rakonczay Gábor. Ezzel csak megerősítette, hogy méltán hívták meg a Kalandor-OK programsorozat harmadik rendezvényére (korábban Illés Adorján és dr. Neszmélyi Emil fogadta el Arany Szabolcs és Gaál Zoltán szíves invitálását).
– Tizenhárom éves voltam, amikor hirtelen úgy döntöttem, hogy lefutom a maratoni távot. Akkoriban ez nem volt benne a köztudatban, ma már trendinek és menőnek számít. A gyerekkoromban misztikum vette körül ezt. A születésnapi ebéd után Tamás öcsém kísért el biciklivel, és mérte a távolságot. Nem mondtuk senkinek sem, hogy hova megyünk, és mobiltelefon sem volt, hogy felhívhattak volna. Teli hassal, víz nélkül kezdtem el futni úgy, hogy a konkrét feladatra külön nem készültem. Annyi volt a koncepcióm, hogy vacsorára hazaérjünk. A több mint 42 kilométeres távot 4 óra 22 perc alatt teljesítettem. Amikor kiderült, hogy mit csináltam, a szüleim fogták a fejüket: ezzel a gyerekkel meg mi lett?! Az edzőm is kioktatott, hogy nem lehet csak úgy nekiállni egy maratonnak, arra tudatosan rá kell hangolódni. Ehhez képest ma már előfordul, hogy hetente több maratont futok.
Vegyespáros-világrekord
– A volt párommal, Vikivel nettó 5 perc alatt elhatároztuk, hogy az Atlanti-óceánt kelet–nyugat irányban első magyar párosként átevezzük. A 7 ezer munkaórában készült kétkabinos evezős hajó, a Tűzhangya hossza 8,9 méter, szélessége 1,65 méter, merülése 2 méter, üres tömege 160 kilogramm, menetkész tömege körülbelül 600 kilogramm volt. Felváltva két órát eveztünk és két órát pihentünk. Az összképhez hozzátartozik, hogy előtte sohasem eveztem, és soha nem jártam az óceánnál. Vegyespáros-világrekordot értünk el azzal, hogy 51 nap 6 óra 10 perc alatt tettük meg a Kanári-szigetek és a Kis-Antillákhoz tartozó Antigua sziget közötti 5200 kilométeres távolságot. Egy tengerpart nélküli ország két egyetemistája olyat ért el, amire sokan felkapták a fejüket. Ilyet átélni semmihez sem hasonlítható, felemelő és brutális élmény volt.
Rakonczay Gábort inspirálta, hogy egyedül kerülje meg az Atlanti-óceánt: 2012. december 21-én a portugáliai Lagos város kikötőjéből indulva 2013. január 6-án érkezett meg a Kanári-szigetekre, Las Palmasba – mindezt 16 nap alatt teljesítette. A magányos óceáni átkelésre készült kenut Fa Nándor tervezte és építette. Az egykabinos Vitéz 7,5 méter hosszú, 1,2 méter széles, merülése 1 méter, a tőkesúlyának tömege 30 kilogramm, az üres tömege 200 kilogramm, a menetkész tömege körülbelül 450 kilogramm. A kenuval 2012. január 25. és 2012. március 26. között, a tervezett 80 nap helyett 61 nap alatt – ezzel új világcsúcsot felállítva – tette meg a Las Palmas és St. John’s közötti mintegy 6000 kilométeres távolságot.
Eltűntnek hitték
– Negyvennégy napig nem volt kapcsolatom a külvilággal: a február 5-i, csaknem végzetes borulásnál (a cél előtt 4500 kilométerrel...) a felszerelésem teljesen elázott, és az elektromos berendezések is felmondták a szolgálatot, a hajón pedig nem volt nyomkövető. A megérkezésig a külvilággal semmiféle kapcsolatom nem volt, ezért sokan eltűntnek hittek.
Grönland a Föld legnagyobb szigete. Földrajzilag Észak-Amerikához, politikailag a dán fennhatóság miatt Európához tartozik. Rakonczay Gábor 2018-ban 28 nap alatt kelet–nyugati irányban szelte át gyalog Grönlandot.
A Déli-sarkot (amit a magyar nyelvben sokszor az Antarktisz szinonimájaként használnak annak ellenére, hogy az Antarktisz az egész kontinenst jelenti, melynek a Déli-sark csupán egy meghatározott pontja) is komoly kihívásnak tekintette Rakonczay Gábor.
– Az első ember, aki elérte a Déli-sarkot, Roald Amundsen volt társaival 1911 decemberében. A norvég felfedező versenytársa, az angol Robert Falcon Scott egy hónappal később érte el a pólust. Az ott uralkodó viszonyokra jellemző, hogy Scott és négy társa a visszaút végén halálra fagyott a rendkívüli hidegben. Úgy utaztam el a Déli-sarkra tavalyelőtt, hogy előtte nem volt a lábamon síléc. Amikor az oktató meglátta, hogy nagyon furcsán fogtam a síléceket, elgondolkodott: vagy annyira profi vagyok, hogy minden technikán felül állok, vagy teljesen amatőr vagyok. Napokig tartott egy vihar a teljesen ingerszegény környezetben. Úgy haladtunk, mint ami régen a Delta című műsor elején látható volt. A sátoron belül nagyjából mínusz 20 fok volt. Első magyarként a szárazföld széléről (vagyis az Antarktisz partjáról) indulva sikerült elérnem a Déli-sarkot: 44 nap és 4 óra elteltével teljesítettem a 914 kilométeres távot. Katartikus pillanat volt, amikor célba értem. Hideg, rideg, embertelen, tökéletesen kristálytiszta volt minden.
Monoton körözés
Szeptember végén, amikor még nyílnak a völgyben a kerti virágok, Rakonczay Gábor ultrafutóversenyen vesz részt.
– Fél éve készülök a hatnapos, speciális megmérettetésre. Az egy kilométeres pályán kell úgy körözni minél többször, hogy közben mindenki annyit eszik, alszik, amennyit akar. Az nyer, aki a legtöbb távot teljesíti. Az ultrafutásban megtaláltam önmagamat: olcsóbb és biztonságosabb tevékenység, mint egy expedíció.
Rakonczay Gábor sok sztorit hozott magával a motivációs estére, és nem távozott üres kézzel Nyíregyházáról: Frankó László kerti dióból, tujából és fekete dióból készített ízléses ládikát nyújtott át neki, amibe nemes bort fektetett. A világutazó meghatódva vette át a dekoratív ajándékot. Búcsúzóul megjegyezte:
– A legmerészebb álmok is megvalósíthatóak, ha érdemben és minőségében teszünk értük, mert mindannyiunk feladata átkelni önmagunk óceánján.
Rakonczay Gábor
Kétszeres Guinness-világrekorder, hatszoros óceánátkelő hajós
Szül. idő, hely: 1981. január 28., Budapest
Iskolái: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, Budapest, Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézet, Sopron – építész szakon végzett.
Elismerései: Magyar Formatervezési Díj – Budapest, 2007, Az Év Kalandja díj, 2008 (Best of 2008 Adventure) – National Geographic, Washington
LTL