2019.06.07. 07:24
Amit a bronz mondani tud a nézőnek
A művész alkotói módszerét gazdag formatöredékek, merész metszetek jellemzik.
Még június 22–ig látható Györfi Sándor szobrászművész kiállítása a Nyíregyházi Városi Galériában. A tárlatot megtekintette H. Németh Katalin grafikusművész is, aki megosztotta gondolatait szerkesztőségünkkel.
„Nagyszemcsés homokban samottdarabok, drótkefe, kalapács, drótháló és egy félkész öntvény véletlenszerűen egymás mellett. Mindezek a kiállítóterem padlóján. Azt példázzák, hogy mi előzi meg a szobor létrejöttét – hozzájuk gondolva még az olvasztókemencét is. Györfi Sándor alkotói módszerét a gazdag formatöredékek és merész metszetek használata jellemzi.
Témaként a közel és a régmúlt leleteit, a paraszti lét és annak minden fontos kellékét választja. Sok mindenbe belelát, elhallgat, a nézőre bízza a kiegészítéseket. Sejtelmes formatöredékekkel gazdagít, ráébreszt a sokféleség szépségére. Merész képzettársításokat használ, helyenként alaposan megdolgoztatva a szemlélőt.
A fatörzs felületi szépsége
Golgotája valóságos ötvözet a múlt és a ma között, amit a lebegő hiányos emberi test és azt a földdel összekötő bronz PET-palackok, sörös dobozok fejezik ki. Az utóbbiak csak alapos szemlélődés árán azonosíthatóak.
Szívesen időz a kiöntött fém véletlenszerű alakulásán, hogy aztán konkrét formává tegye. Ugyancsak sok helyütt használja a fatörzs felületi szépségét – azzal más részletet jellemezve. Természetes módon kapcsolja össze a földet az éggel, lapos kavicsok tömegével. Szívesen ötvözi a bronzot a kővel, egy helyen arany sávval is gazdagít.
Életművének jelentős részét az érmek foglalják el. A köztéri portrészobrairól nagyméretű fotókat hozott a kiállításra.”
KM