2 órája
Gyorshajtás: éjjel és nappal is vadásznak a sebesség megszállottjaira
A sebesség túllépésnek kimagasló a baleseti kockázata. A gyorshajtás visszaszorítása érdekében Vég-sebesség elnevezéssel szervezett kampányt a vármegyei rendőr-főkapitányság.
Sebességellenőrzés
Fotó: Sipeki Péter
Aki hétfő reggel az Orosi úton közlekedett, pontosan érzékelhette, mekkora visszatartó ereje van már önmagában is a rendőrautónak. Ha pedig egyszerre három áll az úton, az a legkörültekintőbb közlekedésre készteti a notórius sietőket, a gyorshajtás szerelmeseit is. Ám még így is volt, aki átlépte a megengedett legnagyobb sebességhatárt és a traffipax elkészítette a felvételt, amit persze senki sem szeret látni.
Kiszűrik a száguldókat, tilos a gyorshajtás
– Kirívón súlyos esettel az akció első két órájában még nem találkoztak kollégáink – mondta szerkesztőségünknek Morvai Szabolcs. A vármegyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője a Vég-sebesség elnevezésű kampányról szólva elmondta, Szabolcs-Szatmár-Bereg útjain három napon át, éjjel és nappal is működnek a sebességmérő eszközök. A tapasztalatok és adatok azt mutatják, hogy továbbra is a legfőbb baleseti ok a gyorshajtás, a mostani akció célja is az, hogy a lehető legtöbb gyorshajtót kiszűrjék a közlekedésből.
A helyszínek kiválasztásánál figyelembe vették az aktuális baleseti statisztikát, az önkormányzatok tapasztalatait, valamint a lakosság javaslátát is kikérték, hol tartják indokoltnak a sebességmérést.
Sebességmérési akció Nyíregyházán
Fotók: Sipeki Péter– A 41-es számú főút olyan, a városba bevezető fő közlekedési útvonal, ahol igen sokszor találkozunk gyorshajtókkal, szerencsére baleseti szempontból nem kiemelt főút a megyében, a forgalom sűrűsége önmagában is indokolja az ellenőrzést – magyarázta az alezredes, aki hozzátette: Hajdú és Borsod vármegyéből érkeztek kollégák, akik mérőeszközökkel is segítik a kampány sikerét. Összességében csaknem húsz sebességmérő dolgozik az utakon, ezek fixen telepítettek vagy mobil eszközök, melyek dinamikusan, haladás közben ellenőrzik a sebességet. Morvai Szabolcs megjegyezte: az ilyen akciókat általában napközben tartják, most viszont éjjel és nappal is figyelik gyorshajtókat.
S ha már tapasztalat, a rendőrök úgy látják, a kora reggeli időszakra inkább a torlódás jellemző, majd ezt követően érzékelhető a sebesség emelkedése, ilyenkor gyakoribb a gyorshajtás, ahogy hétvégén is erősebben taposnak a járművezetők a gázpedálra. Szerencsére egyre ritkábban, ám hetente 1-2 alkalommal még mindig horogra akadnak olyanok, akiknek a száguldás komoly büntetéssel jár és nagyon sokba kerül.
Végsebesség: addig és ne tovább
A Véda kapu előtt még a megengedett 50-nel, azt elhagyva pár másodperc múlva már 109-cel haladt az egyik autós, aki arra nem számított, hogy ott még mérik a sebességet – említett egy kirívó esetet dr. Fedor Rita. A vármegyei rendőr-főkapitányság szóvivője, az akció névadója elmondta, ez egyszerre utal arra a végsebességre, amire az autó a teljesítményél fogva képes, valamint arra a megnagyobb (vég)sebességre, ami az adott útszakaszon engedélyezett.
– Az országosan egyedülálló, a Roadpol Speedmaraton mintájára tervezett és szervezett mostani akciónknak elsősorban nem a büntetés a célja, hanem a figyelemfelhívás, hogy a sebességhatárok és a KRESZ-szabályainak betartásával megelőzhetőek, elkerülhetőek a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek, biztonságosabbá tehető a közlekedés útjainkon – fogalmazott a rendőr őrnagy. Megjegyezte: a tapasztalatok azt mutatják, hogy az előre meghirdetett sebességellenőrzési napokon a járművezetők 95 százaléka az előírásoknak megfelelő sebességgel közlekedik, a cél az, hogy akkor se „erősítsék a gyorshajtók táborát”, ha nincs akció.