3 órája
Black Friday: gőzerővel készülnek a webshopok
Az USA-ban a fizikai üzletekben indult, nálunk az online kereskedelem egyik legjelentősebb eseménye lett a fekete péntek.
Hamarosan érkezik az év egyik legjobban várt akciódömpingje, a Black Friday
Fotó: Illusztráció: Getty Images
Már javában készülnek a hazai webshopok az év egyik legnagyobb forgalmat hozó kampányára, a Black Fridayre. Sok más „őrülethez” hasonlóan, ez az akciódömping is az Egyesült Államokból indult hódító útjára szerte a világban. Ugyanakkor számos különbség van az ottani és a hazai fekete péntek között. Az USA-ban hagyományosan a hálaadás utáni első pénteken vannak a giga leárazások, és korábban javarészt a fizikai üzletek akcióztak. Ellenben nálunk inkább a webáruházakra jellemzőek az óriási kedvezmények, így a videómegosztókon látott őrült bolti tolongás sem jellemző idehaza. A fekete péntek időpontjában is felfedezhető eltérés a tengerentúli és a hazai kampány között, mivel Magyarországon nincsenek ünnepi hagyományai az eseménynek, s az elmúlt években már nem is egy napról, hanem szinte egy egész hónapról szól az akciódömping.
A témáról Berencsi Mátéval, a Forweb Online Marketing Ügynökség ügyvezetőjével beszélgettünk. A szakember lapunknak elárulta, a webáruházak nagy erőkkel készülnek a közelgő Black Fridayre, ugyanis a korábbi évek statisztikái alapján e kampány akár az éves forgalmuk 20 százalékát is adhatja.
Webshopok szigorúbb környezetben
– A csalás, vagy kamuakció is egyre kevesebb ilyenkor a vásárlók legnagyobb örömére, köszönhetően a hazai fogyasztóvédelmi jogszabályoknak. Minden webshopnak kötelessége az akciózáskor feltüntetni a termék előző harminc napban mért legalacsonyabb árát, így elvileg nem lehetséges kamuakciókat hirdetni. Néhány éve ugyanis előfordult, hogy egy webáruház az akció előtt megemelte az adott termék árát, majd újra lecsökkentve mindezt jelentős árengedményként tüntette fel. Ma már a szabályoknak hála a fogyasztók is utánanézhetnek, mennyiért lehetett korábban megvenni egy árucikket, és valós-e az engedmény, amit lát vagy sem – tudtuk meg Berencsi Mátétól, aki arra is rávilágított, az elmúlt években jellemzően 15–20 százalékos akciókkal találkozhattak a vásárlók a Black Friday idején, de a nagyobb webáruházak akár nagyobb kedvezményeket is bevállaltak.
Bármilyen kedvezmény jöhet
– Sokszor felmerül a kérdés, hogy egy ekkora kedvezmény megmozgatja-e az embereket. Mi azt tapasztaljuk, hogy bármilyen akció képes erre. Egyre tudatosabbak a vásárlók, és van egy réteg, ami már rég eldöntötte, hogy vesz egy televíziót, vagy más terméket karácsonyra, csupán egy jó leárazásra vár. Mivel mindenképpen megvenné az adott árucikket, egy 15 százalékos kedvezmény is vásárlásra sarkallja, sőt örülni fog, hogy valamivel olcsóbban jutott a termékhez. A fekete péntek húzótermékei gyakorlatilag ugyanazok, amik az év más időszakaiban a webes kereskedelemben megfigyelhetők: a ruházati cikkek, háztartási kellékek, nagyobb háztartási gépek és egyéb elektronikai eszközök. A Black Friday akcióit is jellemzően ezekre hegyezik ki a webshopok, méghozzá nagy sikerrel – erről árulkodnak az ilyenkor mért átlagos kosárértékek is – hangsúlyozta az ügyvezető.
A kosárérték valóban kiváló fokmérője az év végi költekezésnek, hiszen míg az év egyéb szakaszaiban átlagosan 15–20 ezer forintos kosárértékkel vásárolnak online az emberek, addig a Black Friday idején az országos statisztikák szerint 43 ezer forintot költenek. Ez persze az átlag, vannak jelentősen kisebb és nagyságrendekkel nagyobb összegek is – gondoljunk csak egy nagyobb műszaki cikk árára –, de az adatokból világosan látszik, hogy az emberek sok termék beszerzését időzítik a fekete péntek időszakára.
Egyre több a fogyasztói visszaélés
– Az árversenyben a nagyobb webáruházak akár addig is elmennek, hogy beszerzési áron értékesítsenek egyes termékeket. Ez persze némi haszonkiesést okoz neki, de kiváló eszköz brandépítésre, továbbá a cégek az árukapcsolásban is bíznak. A példa kedvéért, egy televíziót óriási kedvezménnyel adnak, ám a hozzá tartozó – és jó eséllyel szintén az ügyfél digitális kosarába kerülő – kiegészítőket nem. A kisebb webáruházak nem tehetik meg mindezt, ugyanakkor azt sem, hogy kimaradjanak a Black Fridayből, így akkora kedvezményt adnak, amekkorát csak tudnak – emelte ki Berencsi Máté.
Az online vásárlás veszélyeiről már többször beszámoltunk, ám a másik oldalról is érdemes megvizsgálni a témát. A webáruházaknak óriási kárt okoznak az át nem vett csomagok, amelyek visszaszállításának költségei is őket terheli. Éppen ezért a nagyobb és a kisebb piaci szereplők is egyre gyakrabban készítenek „fekete listákat” azon vásárlókról, akik kárt okoztak nekik.
– A felhasználói oldalról egyre több a visszaélés, nem vesznek át csomagokat, esetleg a 14 napos elállási joggal „trükköznek”. Megvesznek egy drága műszaki cikket például egy nyaralásra, aztán az üdülés után egyszerűen visszaküldik. Ezek óriási bevételkiesést jelentenek a hazai vállalkozásoknak, amiket valahogy meg kell előzni. Éppen ezért készülnek azok a bizonyos listák, és egyre gyakoribb, hogy a problémás vásárlók csak előreutalással rendelhetnek, utánvéttel nem.