Arab észjárás

4 órája

Ollót nyitogatni tilos, tányért törni jó

Az arab világ országai annyira különböznek egymástól, hogy nem érdemes róluk általánosságban beszélni.

Száraz Anita

Az arab észjárás című kötettel ismerkedhettek meg az érdeklődők

Fotó: Kelet-Magyarország/Sipeki Péter

– Hogy miért fontos megérteni az arab világ történéseit? Azért, mert ami ott történik, előbb-utóbb hatással lesz az egész világra: gondoljunk csak az utóbbi évekből az arab tavaszra vagy a migrációs válságra. Ha abban a térségben problémák vannak, százezrek indulnak el Európa felé. – Ahhoz, hogy együtt tudjunk élni velük, ismernünk kell a szokásaikat, az életmódjukat, a motivációjukat, ha pedig az észjárásukat is megértjük, könnyebb lesz velük üzletet kötni – ezzel kezdte előadását a napokban az MCC nyíregyházi képzési központjában Tárik Meszár. 

SPS_3617
Tárik Meszár mutatta be a könyvét 
Fotó: Kelet-Magyarország/Sipeki Péter

Összetett és ellentmondásos 

Az MCC Migrációkutató Intézet vezető kutatója Az arab észjárás című könyvét mutatta be az érdeklődőknek: a kötetben az iszlám vallás szabályozó szerepéről, a kisebbségek helyzetéről, az arab országok jogrendszereiről ír, de szó esik benne szokásokról, babonás hiedelmekről és arról is, hogyan bánnak a nőkkel. A könyv egyik legfontosabb tanulsága, hogy az arab világ rendkívül heterogén, az országai nagyban különböznek egymástól, éppen ezért nem szabad róluk általánosságban beszélni. Mint mondta, azért írta meg a könyvet, hogy bemutassa a régió összetettségét, ellentmondásait, és hogy megismertesse az olvasókat az arab kultúrával és az iszlám vallással. Mindez azért különösen aktuális, mert egyáltalán nem mindegy, hogy az arab államok érdekei alakítják-e, és ha igen, hogyan az izraeli–gázai háborút, de azért is, mert a nyugati világ egyre gyakrabban érintkezik ezekkel az államokkal. 

Rendkívül megosztottak 

– Nemcsak a nyugati országok állnak az arab térséggel kapcsolatban: hazánk Katarral gázszerződést kötött, Egyiptomnak nemrégen szállítottunk ezer vasúti kocsit, és fontos gazdasági kapcsolataink vannak az Egyesült Arab Emírségekkel is – mondta Tárik Meszár, aki hangsúlyozta: számos, ma is alkalmazott intézmény- és szokásrendszer az iszlám VII. századi megjelenése előtti korszakból maradt fenn. Mekka szerepe például már az iszlám előtt is jelentős volt mint a bálványimádók központja. De a törzsi társadalmak megjelenése is korábbra tehető – ezek szerepe vidéken még mindig jelentős, a városokban viszont kevésbé érzékelhető. Ezekben az országokban a vezetők a legfontosabb pozíciókra a saját törzsük tagjait s a rokonaikat nevezik ki – ott ez elfogadott – mondta, és arról is beszélt, hogy az iszlám vallás nagyon megosztott. Vannak enyhébb és rendkívül szigorú vallásértelmezések, bizonyos irányzatok képviselői pedig annyira gyűlölik egymást, hogy soha nem lennének képesek egy közösséget alkotni – ezért alaptalan az a félelem, hogy átveszik majd az uralmat Európa felett – tette hozzá. 

A kisebbségek helyzete

Közel-Keleten nemcsak arabok és muszlimok élnek, keresztények és zsidók is, számuk és arányuk egyre csökken, és egyre több olyan közösség szűnik meg, melynek tagjai ezer évig a térségben éltek. A zsidók száma például az 1945-ös 850 ezerről mára 10 ezerre csökkent, sokan elmenekültek egykori otthonukból – mesélt a kisebbségekről a kutató. A legnagyobb nemzetiséget a kurdok jelentik, de nekik nincs saját államuk, és különlegesek a berberek is, akiknek a kultúrája az arabizáció ellenére is fennmaradt. Az előadáson a dzsihád fogalmának félreértéséről is szó esett. Tárik Meszár elmondta, főként erőszakos összefüggésben hallunk a dzsihádról, ami alapvetően törekvést, erőfeszítést jelent, s két típusa van. A belső dzsihád jobb muszlimmá válást jelent, a külső pedig az iszlám védelmét és az önvédelmet foglalja magában – a szélsőséges iszlámban ez utóbbit értelmezik szent háborúként, noha alapvetően spirituális töltése van. A kutató kitért az arab nők helyzetére is, és úgy fogalmazott: ezen a téren is nagyon vegyes a kép. – Az iszlám megjelenése előtti időkben a jelenleginél embertelenebb módon bántak a nőkkel, akiknek semmilyen joguk nem volt. Ma sincsenek könnyű helyzetben, de nagyok a különbségek a város és vidék, illetve egyes országok között is. Vidéken a nők a hagyományos szerepekbe szorulnak, nevelik a gyerekeket, és vezetik a háztartást, a nagyobb városokban viszont egyre több nő tanul és dolgozik. 

Vizet öntenek a gyerek után

Tárik Meszár beszélt a hiedelmek és babonák szerepéről is, így szó esett angyalokról, dzsinnekről, gúlokról is. Mint mondta, az arabok nagyon szeretik az álomfejtést, amiről Mohamed is sokat beszélt, és úgy gondolják, ha a prófétának lehetett, ez számukra is megengedett. Bár az iszlám vallás tiltja a babonás gondolkodást, hisznek a szemmel verésben, és talizmánokkal védik magukat ellene – mondta, és néhány furcsának tűnő szokásról is beszélt. – Amikor egy gyerek elhagyja a szülői házat, az édesanyja egy tál vizet önt utána, ezzel ugyanis elűzi a szellemeket, és megtisztítja előtte az utat. Arab országokban tilos az ollót nyitogatni, az ugyanis elvághatja az életutat és a baráti, családi kapcsolatokat is. Náluk pozitívum, ha eltörik egy tányér, hiszen azt tartják, hogy ezzel eltűnnek a rossz szellemek, és kifejezetten örülnek, ha viszket valamijük, hiszen tudják, jó dolog fog történni velük. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában