Négyévszakos gumi

2 órája

Mire jók a négyévszakos abroncsok?

Nem lehet egyértelműen igazságot tenni az gumi-vitában. Az egyik autósnak jók a négyévszakos abroncsok, míg mások a gumicserére esküsznek.

Miklós István

Az ősz beköszöntével egyre több a koccanásos baleset

Fotó: Illusztráció: Bordás Béla

„Ami mindenre jó, az semmire sem jó” – tartja a mondás, és ehhez hasonló vita alakult ki az elmúlt években a gumiabroncsok körül is. Az egyik tábor szerint az a legjobb, ha minden szezonban az annak megfelelő, tehát téli és nyári gumival közlekedünk, míg a másik oldal a négy évszakos köpenyek használatában hisz. Tény, hogy az elmúlt években – a klímaváltozás egyik jeleként – egyre ritkábban látni havat a hazai utakon, és a néhány évtizeddel ezelőtti -15 vagy akár -20 fokos hideg sem jellemző. Hogy hol van az igazság, azt nehéz megmondani, mindenesetre az Ipar Hangjai podcast egyik adásában dr. Nemes Attila, a Michelin Hungária ügyvezető igazgatója azt mondta, itthon már nincs szükség a téli-nyári gumikra.

Sok autósnak megfelelőek a négyévszakos abroncsok
A hazai időjárás miatt egyre népszerűbbek a négyévszakos abroncsok
Fotó: Illusztráció: MW-Archív

 

Népszerű négyévszakos abroncsok

– Minden tavasszal és ősszel nagy fejtörést okoz az autósoknak az évszakhoz igazodó gumicsere. Ugyanakkor nem véletlen, hogy a négyévszakos gumik egyre népszerűbbek, hiszen praktikus megoldást nyújtanak az egész éves autózásra, ám a szakértők sokáig a gumicsere és a téli abroncsok fontosságát hangsúlyozták. Magyarországon viszont már olyan körülmények vannak, hogy a négyévszakos abroncsok is nagyon jó választásnak bizonyulhatnak. Nyáron ezek a gumik jól futnak, télen pedig nincsenek olyan extrém körülmények, hogy szükség lenne ennél komolyabb teljesítményű téli abroncsokra – fejtette ki az ügyvezető igazgató.

A témáról Tar Béla gépjármű-szakoktatót is megkérdeztük, aki szerint e kérdés sem „fekete és fehér”, nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy csak a gumicsere, vagy a négyévszakos abronccsal közlekedés a megfelelő. 

– Az autósok eltérően használják gépjárműveiket: más a felhasználás módja és az igények is. Azt ne felejtsük el, hogy a négyévszakos abroncs egy köztes megoldás, nyáron nem olyan hatékony, mint egy jó minőségű nyári gumi, télen pedig nem veheti fel a versenyt a szezonnak megfelelő abroncsokkal. Aki viszont keveset közlekedik, és azt is főleg városban, vagy főútvonalon teszi, annak kiváló választás lehet az univerzális gumi. Vannak azonban olyan járművezetők, akik sokat mennek, a hajnali órákban indulnak, esetleg a késő este érnek haza, és a nagy távok miatt rengeteg kilométert tesznek meg autópályán, nagy sebességgel. Nekik még az enyhébb telek ellenére is érdemes két garnitúra, az adott szezonnak megfelelő gumit tartani. Az ő felhasználási módjuk ugyanis megköveteli a komolyabb tapadást – hívta fel a figyelmet a gépjármű-szakoktató, aki arra is rávilágított, hogy a négyévszakos gumival közlekedőknek is van teendőjük a szezonváltáskor.

 

Gumicsere, csak másképp

– A gumisok a szezon kezdeti kerékcserekor megcserélik az első és a hátsó kerekeket, nem vétlenül jelölik meg a gumikat, mielőtt eltárolják őket. Erre azért van szükség, mert az első és a hátsó tengelyen eltérő szögben állnak a kerekek, ráadásul általában csak az egyik tengelyt hajtja az autó, így a kopás sem egyforma. E lépést nem érdemes kihagyni a négyévszakos gumival közlekedőknek sem, hiszen ezzel a pár perces művelettel jelentősen meghosszabbítható az abroncsok élettartama – tette hozzá Tar Béla.

Bár még a gumicsere nem időszerű, hiszen csak az ősz elején járunk, a nappali hőmérséklet pedig bőven 10 Celsius-fok felett van, az elmúlt napokban reggelente akár 3 fokig is lehűlt a hőmérséklet. Márpedig ez jócskán alatta marad a szakemberek által húzott 7 Celsius-fokos határnak, ami alatt már a téli gumit javasolják. Tar Béla szerint még korai lenne a gumisokhoz szaladni a kerékcsere miatt, mivel a reggeli hűvös időjárás ellenére délutánonként olyan meleg van, hogy nagyon hamar elkopnának a téli abroncsok. 

– Az időjárás miatt nem szabad úgy közlekedni, mint ahogy azt nyáron tettük. Reggel a hideg aszfalton végezzünk egy fékpróbát, így megtudhatjuk, hogyan viselkedik az autónk. A korábbinál óvatosabban közlekedjünk, vegyünk hosszabb fékutakat, és tartsunk nagyobb követési távolságot. A hűvös idő érkezésével több lett a koccanásos baleset is a városban, amiket általában a nem megfelelő követési távolság és a figyelmetlenség okoz. A sebességet is érdemes a megszokotthoz képest mérsékelni, mert a nedves, csúszós úton, a hidegben kevésbé tapad a gumi, mint ahogy azt az elmúlt hetekben megszokhattuk – hangsúlyozta Tar Béla. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában