Mestereséges intelligencia az oktatásban

2024.10.04. 07:00

Mesterséges intelligencia az oktatásban – lehet-e a mesebeli sárkányból táltos paripa?

Könnyebb vagy nehezebb az élet a digitalizációval: Mesterséges intelligencia segítheti az oktatást.

Kanalas Ottilia

Mesterséges intelligencia az oktatásban–izgalmas előadást tartott Fegyverneki Gergő Nyíregyházán

Forrás: MW/ Szarka Lajos

Mesterséges intelligencia (MI) – áldás vagy átok? Valóban rátelepszik a mindennapjainkra az MI? Ott lesz körülöttünk nem csak a gyárakban, a közlekedésben, hanem az oktatásban, az otthonaikban is? Amióta Vandával, a virtuális asszisztenssel beszélgethetünk és Ada köszönti a Delta nézőit, semmin sem csodálkozunk. A mesterséges intelligencia át fogja szőni a mindennapjainkat. Olyannyira, hogy most még meg tudjuk különböztetni, mit alkotott a mesterséges intelligencia, és mit az ember, de már egyre nehezebb láttatni a különbséget. 

Mesterséges intelligencia az oktatásban –  lehet-e a mesebeli sárkányból táltos paripa?
Forrás: MW/ Szarka Lajos

Telt házas előadást tartott a minap Fegyverneki Gergő módszertani tréner, digitálispedagógia-szakértő, középiskolai tanár a Mathias Corvinus Collegium (MCC) nyíregyházi képzési központjában. A pedagóguskonferencia témája a mesterséges intelligencia volt, hiszen az oktatás modernizációja, a digitalizáció régóta foglalkoztatja a pedagógiát elméleti és gyakorlati síkon is. Kérdés, hogy szükség van-e modernizációra, hiszen a hagyományos módszerek évszázadokig működtek, és a legújabb vizsgálatok is azt mutatják, hogy a papíralapú oktatás a klasszikus íráskészség fejlesztéséhez elengedhetetlen. – Ezzel párhuzamosan a pedagógusok régóta használják a modern technológiák, a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket is – hangsúlyozta a tanár, akinek előadásából kihallatszott, hogy egy egészen sajátos módszerrel tanítja a gyerekeket médiahasználatra, áthidalva a generációs szakadékokat.

 mesterséges intelligencia, ChatGPT,  digitális pedagógia, MCC, előadás
Fegyverneki Gergő módszertani tréner, digitálispedagógia-szakértő, középiskolai tanár
Fotó: MW/Szarka Lajos

Mesterséges intelligencia: van-e helye a ChatGPT-nek az oktatásban? 

– Egy nagyon nehéz kísérleti korszakban vagyunk, egy nagy médiaforradalom kellős közepén. Azt mondják olyan ez, mint amikor a könyvnyomtatásra átálltunk. Akkor sem gondolta senki, hogy miden megváltozik körülöttünk. Nekünk, tanároknak kifejezetten érdekes ez a mostani helyzet, hiszen úgy kellene a mesterséges intelligenciával tanítani, hogy közben mi is most tanuljuk, most fedezzük fel, keressük a lehetőségeket. Magamat sem merem már digitális pedagógia szakértőnek nevezni, hanem azt mondom digitális világfelfedező vagyok, merthogy naponta jönnek a friss információk a mesterséges intelligenciáról, pro és kontra. Rászabadult az emberiségre az MI, ezért feltérképezve annak veszélyeit, amiről persze beszélni kell a gyerekeknek is, meg kell néznünk, hogyan fordíthatjuk a saját javunkra, hogyan alkalmazhatjuk a tanítás-tanulás folyamatában pl. a ChatGPT-t, ami alapjaiban változtatja meg a tudásépítéshez való viszonyunkat – részletezte Fegyverneki Gergő. Majd hozzátette, egyesek be akarják tiltani, mert világvégét jelentő szuperintelligenciának vizionálják, mások meg vannak győződve arról, hogy rengeteg terhet vehet le az emberiség válláról a mesterséges intelligencia, ha okosan irányítjuk. A tanároktól elsősorban nyitottságot feltételez, hogy bevigyék az oktatásba, s felismerjék, hogyan lesz a „mesebeli sárkányból táltos paripa” – jegyezte meg viccesen az eredetileg irodalom tanár előadó, akinek a stílusa rendkívül színes, humoros volt. Fegyverneki Gergő szerint pl. a ChatGPT-vel könnyebben elmagyarázható a kovalens kötés, a chatrobot kiváló társ lehet a tanulásban. A mesterséges intelligencia pillanatok alatt megfest egy képet, összerak eszközöket, még levelet is ír helyettünk idegen nyelven, persze ha okosan irányítjuk és ellenőrizzük, mit csinál. 

 Mesterséges intelligencia, ChatGPT,  digitális pedagógia, MCC, előadás
Mesterséges intelligencia az oktatásban, lehet ötletgenerátor, s társ a tanulásban
Fotó: MW/Szarka Lajos

Ötletgenerátor, tanulási mentor, társalkotó

– A ChatGPT lehet ötletgenerátor, tanulási mentor, társalkotó, kutató, segédasszisztens és vitaszimulátor is. Újra lehet vele magyaráztatni dolgokat, le lehet egyszerűsíteni egy definíciót, valamint személyre szabott egyéni tanulási útvonalakat is létrehozhat. A ChatGPT kifejezésből a chat beszélgetést, párbeszédet, válaszok generálását jelenti, a GPT a gépi tanulási modell, amely előzetes tanítás után képes szövegek és képek létrehozására, értelmezésére utal, internetes adatbázisokban keres az emberi nyelv segítségével, ezért nem mindegy,  milyen kérdéseket intézünk hozzá. A szöveg rendszer „lelke” a jó prompt, vagyis az utasítás, merthogy a mesterséges intelligencia hibázhat is, ha nem a megfelelő parancsokat kapja –hívta fel a figyelmet az előadó, s máris láthattuk a kivetítőn hogyan lehet rossz promtokkal és néhány gombnyomással Toldi Miklósból Rambo, vagy legalábbis egy afféle kigyúrt legény, ha irodalom órán azt a feladatot kapja a diák, hogy készítsen illusztrációt Arany János elbeszélő költeményéhez. 

 – El lehet játszadozni a mesterséges intelligenciával, lehet vele szerelmes verset írni, fantáziavilágot alkotni, és még a matek leckét is megoldhatja, csak nem mindig sül el jól. A diákoknak segítségére lehet kutatómunkánál, bonyolult szövegek egyszerűsítésénél, szókincsbővítésnél. A pedagógusnak a felkészülésben, a magyarázatban, szemléltetéskor, javításkor, és tervezésnél. Bevallom én sem görnyedtem egy fél nyarat a tanmenet felett, az MI szépen elkészítette helyettem, majd korrigáltam néhány ponton, hogy az alaptantervvel kompatibilis legyen – árulta el az előadó, aki szerint a gyerekek fejében át kell kódolni a digitális eszközök szerepét, a tanároknak pedig nyitottságot kell mutatniuk irántuk. A hibák felismeréséhez rutinra, háttérinformációkra van szükség, az egész egy végeláthatatlanul hosszú tanulási folyamat, de a lényeg, hogy ne féljenek tőle a pedagógusok, használják ott, ahol építhetnek rá, a hagyományos oktatást nem fogja felváltani a gépi, s a tanárokat sem fogják még egy jó ideig lesöpörni a robotok a katedráról. 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában