Idős járművezetők

2024.10.17. 07:00

Idősek: kell-e szigorítani a jogosítványuk meghosszabbításán?

Magyarországon orvosi alkalmassági vizsgálathoz kötik a vezetői engedély meghosszabbítását. Kérdés, hogy az idősek esetében is elég-e mindez.

Miklós István

Szigorítanák az idősek jogosítványának meghosszabbítását

Fotó: Illusztráció: Getty Images

Elég-e az orvosi alkalmassági, vagy a forgalomban is ellenőrizni kellene, alkalmas-e az idős sofőr a járművezetésre? Az elmúlt években többször is megjelent a hazai médiában ez a kérdés, és a legfrissebb baleseti statisztikák alapján újra napirendre került a téma, miszerint szigorítani kellene a 65 év feletti járművezetők jogosítványának meghosszabbításán. A hazai adatok alapján az év első felében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, amiből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Ez alapján merült fel a kérdés, jelentenek-e fokozott kockázatot a közlekedésben a 65 év feletti sofőrök. Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője a hirado.hu-nak elmondta, hogy szerinte a magyar rendszer nem elég szigorú, és az idősebb vezetők alkalmasságát nem csak orvosi vizsgálatok alapján kellene felmérni. Jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, de ez sok esetben nem elégséges.

Az idősek okozták a legtöbb balesetet az idei első félévben
Az idősek korukból adódóan lassabban reagálnak egyes szituációkban
Illusztráció: Getty Images

Nem csak az idősek a felelősek

– Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot képes felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre, vagy sem – hangsúlyozta a szakember, majd arra is rávilágított: számos országban jelentősen szigorúbb a rendszer, mint itthon, valahol a jogosítványhosszabbítás előtt külön engedély is kell 70 év felett. 

A témáról Hagymási Sándor gépjármű-szakoktatót is megkérdeztük, aki szerint nem az idős korosztály az egyetlen olyan réteg, ami fokozott kockázat lehet az utakon. – A baleseti statisztikákból kiderül, hogy a legtöbb balesetért a fiatalok és a már említett idősek felelnek. Előbbiek a kezdő mivoltuk, a kevés tapasztalatuk miatt jelenthetnek veszélyt. A 65 év felettiek a korukból adódóan lassabban reagálnak az egyes szituációkra, tompábbak a reflexeik, és azt se felejtsük el, hogy a KRESZ számos ponton megváltozott azóta, hogy ők megszerezték a vezetői engedélyt. E módosulásokat pedig nem biztos, hogy nyomon követték, ráadásul a közlekedés is jelentősen felgyorsult az elmúlt években. A hazai adatokból az is kiderül, hogy az idősek a balesetek során nagyobb arányban szenvednek sérülést, mint a többi a korosztály – tudatta Hagymási Sándor. A gépjármű-szakoktató szerint óriási az orvosok felelőssége, hiszen ők döntenek arról, az illető alkalmas-e az autóvezetésre, vagy sem.

Párosban „vezették” az autót

– A döntésért felelősséget is kell vállalni, mivel egyre több az olyan eset, amikor olyan sofőr okoz balesetet, akinek hosszabb ideje fennálló, a járművezetésben korlátozó betegsége van. Ezek nem alakulhattak ki az alkalmassági vizsgálat után néhány héttel. Jómagam is egy ilyen eset elszenvedője voltam, amikor néhány éve egy vidékről Nyíregyházára beautózó idős úr hajtott nekem. Az illetőnek szürkehályogja volt, és gyakorlatilag alig látott valamit. Mint kiderült, a felesége nézte helyette az út menti táblákat és a jelzőlámpákat, és úgy közlekedtek. A hölgynek azonban nem volt jogosítványa, így a jelzéseket sem ismerhette megfelelően. Amikor az egyik kereszteződésben a kiegészítő lámpa zöldre váltott, ők elindultak egyenesen, és nekem hajtottak. A hölgy el is ismerte, hogy hosszabb ideje így közlekednek – osztotta meg balesetének történetét Hagymási Sándor, majd arra is kitért, nap mint találkoznak a forgalomban rendkívül bizonytalanul közlekedő autósokkal.

– A járművezetők is látják, hogy ilyen esetekben valami nem stimmel, ám a szakember, illetve az oktatók azt is tudják, hogy ezek a jelek egy kezdő jogosítvánnyal rendelkező, vagy egy idős sofőrre utalnak. A beszélgetésünk előtt alig fél órával történt az eset, amikor Nyíregyházán, az alárendelt útról úgy hajtott a László utcára egy autós, hogy a tanulóval vészfékeznünk kellett, majd a Spar áruháznál átlósan átvágott minden sávon a Szegfű utca irányába. Az összes sávban hatalmas fékezésre kényszerítette a közlekedőket, majd a lámpánál láttuk, hogy egy idős úr ül a volán mögött – ismertetett egy friss balesetveszélyes szituációt a szakember, majd arra is felhívta a figyelmet, hogy mind a kezdő fiatalok, mind az idős járművezetők esetében fontos szerepe van a családnak.

Meghatározó a család szerepe

– Sokszor beszéltem már arról, mennyire meghatározó a család mint szocializációs közeg a fiatal sofőrök esetében, hiszen nem mindegy, mit látnak otthon. Volt már tanulóm, aki gázt adott, hogy az alárendelt útról ne tudjon elénk besorolni egy autó, és közbe kellett lépnem. Miért tette? „Mert apa sem engedte volna be”. Az időseknél is fontos szerepe van a családnak: ha látják, hogy nagymama, nagypapa már nem képes biztonságosan vezetni, ne engedjék autóba ülni. Helyette segítsenek a családtagjuknak, vigyék el orvoshoz, vásárolni, vagy akárhová. A család támogató erejével elkerülhető a baj, így vigyázhatunk a szeretteink és mások testi épségére is. Ez fontosabb, mit a jogosítvány megléte – hangsúlyozta Hagymási Sándor.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában