Villanyautók

2 órája

Bezuhantak a használt e-autók árai

Az új elektromos autók eladásai jelentősen visszaestek, ami hatással van a használt-piacra is. Bár „másodkézből” már 3,5 millió forintért is kaphatók e-autók, nem árt az óvatosság.

Miklós István

Második autóként lehet jó választás egy villanyautó

Fotó: Illusztráció: Getty Images

Egy év alatt jelentősen csökkentek a használt elektromos autók árai hazánkban – derült ki a hasznaltauto.hu adataiból. Horváth András, a hasznaltauto.hu autópiaci szakértője az InfoRádiónak azt nyilatkozta, az árcsökkenés több millió forintos, így valóban bezuhantak a használt e-autók árai.

A hatótáv miatt sem képesek leváltani hagyományos társaikat az e-autók
Még nem elég hatékonyak az e-autók
Fotó: Illusztráció: Shutterstock

Ennek főként az az oka, hogy mélyrepülésbe kezdett az új elektromos autók eladása, és azok árai is folyamatosan csökkenek. Márpedig, ha egyes modellek újonnan olcsóbbak, a használt darabok árai is mérséklődnek. Erről számolt be lapunknak Papp Ferenc nyíregyházi autókereskedő, a Papp-Car Kft. tulajdonosa is. Mint mondta, a döbbenetes árcsökkenés mindössze egy év alatt ment végbe.
 

Nem elég hatékonyak az e-autók

– Az e-autók jelenleg nem elég hatékonyak ahhoz, hogy általános felhasználás mellett leváltsák a hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsikat. A fő gond a hatótáv: még a drágább, a gyári adatok szerint 300–500 kilométer megtételére képes villanyautókkal sem tudunk annyit utazni, hogy a többségnek megérje ilyen kocsira váltani. Arról nem is beszélve, hogy már a töltés sem annyival olcsóbb, hogy az árkülönbözet vonzó legyen a vásárlóknak. A töltők átlagárait nézve, annyiba kerül e-autóval 100 kilométert megtenni, mint egy 7 litert fogyasztó hagyományos kocsival, ezért cserébe viszont sokszor mellőznünk kell a kényelmi extrák (a klíma, ülésfűtés, páramentesítő, fűtés) használatát, hogy ne csökkenjen a hatótáv, és eljussunk a következő töltőpontig – mutatott rá az autókereskedő.

Papp Ferenc szerint az e-autók árai még mindig magasak, de korábban még többe kerültek.

– Az új elektromos autók iránti kereslet óriási visszaesését mutatja az is, hogy van olyan felső kategóriás típus, ami tavaly még 40 millió forintba került, most viszont 27,5 millióért elvihető. Ez szinte felfoghatatlan árengedmény, ám sok modell még így sem kell a vevőknek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy bár Európa számos országában megfelelő a töltőhálózat, itthon még mindig kevés ilyen állomás van. Az e-autókhoz tartozó applikációk megmutatják, az útvonalunkon hol vannak töltőállomások, de könnyen előfordulhat, hogy az adott ponton többen is várakoznak a töltésre. Ha 5-en vagy 6-an vannak előttünk, és mindenki csak fél órát használja a töltőt, akkor is órákat vesztegelhetünk, mire sikerül „megtankolni” a kocsinkat – tette hozzá Papp Ferenc.

Egy benzines vagy dízel autónál nem lesz ilyen problémánk, néhány perc alatt vételezhetünk több száz kilométerre elegendő üzemanyagot, és folytathatjuk az utunkat. Ugyanakkor létezik olyan felhasználási mód, amelyben a jelenleg még nem eléggé kiforrott e-autók is jó választásnak bizonyulhatnak.

 

Jól jön a saját töltő

– Városi vagy vármegyén belüli használatra, második autónak egyáltalán nem rossz egy elektromos autó, de az országot járni ma még kínszenvedés ezekkel a kocsikkal. Persze ebben az esetben is csak akkor éri meg igazán a villanyautózás, ha van otthon napelemünk, saját töltőnk, esetleg a munkahelyünk rendelkezik töltőponttal. Így az üzemanyag kvázi ingyen van, nem is beszélve arról, hogy egy elektromos autónak elenyésző a szervizköltsége. A saját töltő azonban csak a kertes házban élőknek opció, akik társasházban, panellakásban laknak, nemigen fogják otthon tölteni az elektromos autójukat. Az e-autók időszakos karbantartása általában kimerül a folyadékok cseréjén, illetve a fékbetétek cseréjében, ugyanakkor aki a használt piacról válogat, nem árt, ha körültekintően vásárol. A használattól ugyanis degradálódnak az akkumulátorok, és egy olcsó, sokéves modell messze nem tudja az újkori hatótávot. Már 3,5 millió forintért is találunk a használt piacon elektromos autót, ám ha akkut kell bennük cserélni, akkor akár az autó vételárát is kifizethetjük még egyszer az új pakkra. Éppen emiatt a vásárlók félnek a használt villanyautóktól, és inkább vesznek benzines vagy dízel autót. Azoknál nagyobb a szervizigény, de a javítások költsége messze eltörpül egy akksicsere ára mellett – hívta fel a figyelmet az autókereskedő.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában