Balesetmegelőzés

2 órája

Balesetek a profikkal, avagy mit tegyünk, ha már megtörtént a baj?

Szakértők meséltek arról Máriapócson, mit tegyünk, ha balesetet szenvedtünk.

Miklós István

Hoffer Zsolt, Győrfi Pál és Rabócsi Tibor beszélgettek az egyedülálló szimulátor jelentőségéről

Fotó: Sipeki Péter

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az idén ősszel is egy nagyszabású kampány keretében hívja fel a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára, és igyekszik minél több hasznos információval, tanáccsal segíteni a közlekedésben résztvevőket. A 2024-es kampány középpontjában az a kérdéskör áll, hogy mit tehetünk, ha már megtörtént a baj, és miként minimalizálhatjuk a sérülést, ha balesetet szenvedünk el? A kampány első rendezvényén, a máriapócsi RabócsiRingen  közlekedésbiztonsági szakemberek és a M1RA autóversenycsapat tagjai is részt vettek.

Előadások a profiktól

Közlekedésbiztonsági és egészségügyi előadásokat hallgathattak meg Győrfi Pál mentőtiszt, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Báldi Gergő, a M1RA autóversenycsapatának vezetője, magyar bajnok pilóta, kétszeres szimulátor-világbajnok és Hoffer Zsolt közlekedésbiztonsági szakember jóvoltából. Emellett a résztvevők kipróbálhatták az Európában egyedülálló,  baleseti szituációt modellező ütköző-boruló szimulátort,  és egy különleges újságíró-gokartversennyel is készültek a szervezők.


 

Meg kell tenni, amit csak lehet

– Mintegy húsz éve szerepelek az esti híradókban. Beszámolok arról, milyen balesetek történtek hazánk útjain. Azt tapasztalom, hogy akik már balesetet szenvedtek, de túlélték, esetleg csak könnyebb sérüléseket szereztek, azok később jóval óvatosabban közlekednek. Azért vagyunk ma itt, hogy ezért a tapasztalatért ne kelljen ekkora árat fizetni, hanem biztonságosan, szakemberek bevonásával mutathassunk gyakorlati példákat a balesetre a közlekedőknek – árulta el lapunknak Győrfi Pál. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője arra is kitért, számos kampány volt már a témában, de még mindig sok a baleset.
– Sokszor elgondolkodtam már azon, van-e ezeknek értelme, hiszen aki a tv képernyőjén látja a baleseteket, azok bár szörnyülködnek, nem érzik azt, hogy a baj velük is megtörténhet. Azt is látom, mennyien dolgoznak azon, hogy felhívják a balesetek megelőzésére a figyelmet,  mégsem dőlhettünk hátra, amit meg tudunk tenni, azt meg is kell, még inkább össze kell fogni, hogy minél több emberhez eljusson az üzenet. Döbbenetes látni, hogy azokat az eseteket, amikor egy alig sérült autóban meghal egy kisgyerek, mert nem volt bekötve. Amíg ilyen előfordul, kellenek a maihoz hasonló rendezvények, kampányok – hangsúlyozta Győrfi Pál, aki szerint a baleseti statisztikák is arról árulkodnak, hogy sokat javult a helyzet az elmúlt évtizedekben, bár kevesebben halnak meg a balesetekben, bár mindez az autók fejlődésének is köszönhető.

Erős üzenetek

–Hiszek abban, hogy az emberek is tudatosabbak lettek, de az a küldetésünk, hogy ezen tovább javítsunk – tette hozzá. Az elmúlt években számos rövidfilm is készült, melyek sokszor igen sokkolóan mutatják meg a baleseteket, nem eltakarva a sérüléseket és a súlyos következményeket sem. Győrfi Pál szerint ezek sokakat érzékenyen érintenek, de ha csupán néhány számot, statisztikát vetítenek az embereknek, akkor csupán a számok nem érik el a céljukat. Nyugaton is hasonló „receptet” követnek a rendvédelmi szervek és a mentőszolgálatok, és hazánkban is szükség van az erőteljesebb szemléltetésre.
A szemléltetés eszköze a RabócsiRingen található ütköző és boruló szimulátor is, melyet Hoffer Zsolt közlekedésbiztonsági szakember álmodott meg. Mint megtudtuk, a szakember immár három évtizede foglalkozik a közlekedésbiztonsággal, és a berendezés tervezésekor e tapasztalatokat vették alapul a mérnökök.
– Bár a szimulátor élményt ad, arra mutat rá, milyen erőhatások érik a testet, amikor egy balesetnél az autó becsapódik, majd felborul. Az elmúlt négy évben több ezren ültek már benne, és aki átélte mindezt, az nem szeretne a valóságban, a saját autójában felborulni. Bár az egyes kampányokban erőteljesen hangsúlyozzák, mennyire fontos a biztonsági öv használata, ez sokakban még mindig nem tudatosult. Ez a szimulátor viszont megmutatja, milyen pótolhatatlan az öv, hiszen amikor az autó a feje tetején áll, a teljes testsúlyt megtartja. Azt is megtanuljuk, mi a teendő, ha megtörtént a baj, és ki kell jutnunk az autóból. Akkor is megsérülhetünk, ha az ütközést megúsztuk, mivel az üvegszilánkok több helyen is megvághatnak minket. Ezért nagyon fontos elsajátítani, hogyan szálljunk ki tetejére borult járműből – emelte ki Hoffer Zsolt. – A társaságunknak nagyon a közlekedésbiztonság, éppen ezért immár 5 éve tartunk kampányokat a témában –ezt már Marczin Bence, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kommunikációs igazgatója mondta el a jelenlévőknek. Arra is kitért, állami tulajdonú tásaságként a közlekedés biztonságosabbá tétele a NÚSZ küldetése, ráadásul mindez a társadalmi felelősségvállalásuk része is.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában