2024.09.23. 14:00
A magyar webáruházak is labdába rúghatnak
Hiába uralják a nagy cégek az online piacot, van amiben nem versenyezhetnek a hazaiakkal.
A jelenlegi zsúfolt piacon is érdemes nyitni az online tér felé
Fotó: Illusztráció: Shutterstock
Ma már szinte bármit beszerezhetünk az interneten, legyen szó lakberendezési tárgyakról, szerszámokról, kerti gépekről, esetleg szépségápolási cikkekről. A webáruházak évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, és bár már nincs olyan kiugró növekedés a forgalmukban, mint a koronavírus-járvány idején, a piac továbbra is felszálló ágban van. Nem véletlen, hogy egyre több magyar vállalkozás dönt úgy, hogy belevág a webes kereskedésbe, ám egy olyan világban, ahol igazi webshop-óriások tevékenykednek, ez nem könnyű feladat. Ugyanakkor nem is lehetetlen vállalkozás, sőt számos olyan terület van, ahol a „nagyok” nem rúghatnak labdába a hazai vállalkozásokkal szemben. Hogy melyek ezek, és miért érdemes egy magyar cégnek webáruházat nyitni, arról Berencsi Mátéval, a Forweb Online Marketing Ügynökség ügyvezetőjével beszélgettünk podcastsorozatunkban.
A szakember szerint a külföldi webshopok a nemzetközi piacnak is köszönhetően óriási előnyben vannak a magyar cégekkel szemben.
– A nagyobb piac több bevételt is jelent, a logisztikai folyamataik is sokkal fejlettebbek lehetnek, így a termékeket is kedvezőbb áron képesek beszerezni. A nagy tőke miatt a marketingre is többet költhetnek, ami megint csak az előnyükre válik. Mindenki ismeri az Amazont vagy éppen az Emagot. Ez az ismeretség biztonságot ad a vásárlóknak, és sokan ezért rendelnek inkább ezen áruházak kínálatából, nem pedig egy kisebb vállalattól. Azonban nem kell csupán azért tartani egy webshoptól, mert egy kisebb cég áll mögötte. A hazai jogszabályi környezet rengeteget fejlődött az elmúlt években, és számos olyan intézkedés van, ami a vásárlókat védi – hívta fel a figyelmet Berencsi Máté. Arra is kitért, más országokkal összehasonlítva is kiemelkedő a hazai jogszabályok által nyújtott védőháló.
Webáruházak a nagyokkal szemben
– Nem csupán egy nagy cég adhat biztonságot az embereknek. A magyar webáruházaknál az ügyfélszolgálattal is könnyebb dolga van az ügyfélnek, ráadásul a külföldi piaci szereplőknél általában gyorsabban juthatunk a megrendelt termékhez. A „nagyokkal” szemben azon hazai cégek állják meg a helyüket, akik egy területre fókuszálnak, nem pedig számos termékkategória értékesítését tűzik a zászlajukra. Ez a vásárlók szemszögéből további előnyökkel is jár, hiszen ezek a vállalkozások szakértői az általuk kínált árucikkeknek, és ha netán egy vásárlóban kérdések merülnek fel, az ügyfélszolgálaton jó eséllyel szakértő válaszokat kaphat. Bár a vezető külföldi webshopok sokkal többet költhetnek reklámra a hazaiaknál, a magyar vállalkozások kezében is van egy ütőkártya: jobban ismerik a helyi viszonyokat, a nyelvet, ezáltal hatékonyabban képesek megszólítani a magyar vásárlókat – ismertette a magyar webáruházak előnyeit az ügyvezető, akivel az egyik piactorzító webshopról, a kínai Temuról is beszélgettünk.
Feje tetejére állt a piac
– Az online kereskedelem történetében soha nem látott port kavart e kínai webshop megjelenése. Alig több mint egy év alatt az élre küzdötte magát, többek között a rendkívül agresszív marketingtevékenységének köszönhetően. Hazai és európai szinten is több panasz érkezett már a Temura, és sajnos a magyar webáruházak forgalmára is rendkívül negatív hatással van a kínai óriás. Szinte érthetetlenül olcsón kínálja a termékeket, sok esetben a partnereink beszerzési árainál is olcsóbban, ráadásul mindezt ingyenes kiszállítva. Persze ebből az következik, hogy veszteségesen üzemel, de azt még nem tudni, mi ezzel a fő cél. Az viszont biztos, hogy lehet bármennyire jó egy ügyfélszolgálat, megbízható egy hazai vállalkozás, az esetek döntő többségében a vásárlónak az ár az első. A saját ügyfeleink körében 20–40 százalék közötti a forgalomcsökkenés a Temu megjelenése óta – mutatott rá egy óriási problémára a szakember, majd azt is elárulta, hogyan lehet sikeres egy magyar vállalkozás ebben a nehezített környezetben.
– Egyre többen választják az online vásárlást a hagyományos boltokkal szemben, ezért még mindig erősen javasolt az online tér felé nyitni azoknak a cégeknek, amelyeknek még csak hagyományos boltjuk van. Az egyik legfontosabb azt mérlegelni, hogy mennyire képes az adott cég beszállni az árversenybe. Nem kell a legolcsóbbnak lennie, de az átlagtól sem szabad nagyon eltérnie. Azt is tapasztalom, hogy sokan azt hiszik, olcsóbb egy webáruházat fenntartani, mint boltot üzemeltetni. Ez nem feltétlenül van így, ráadásul nagyon nehéz ezt a két kereskedelmi formát összehasonlítani, mert teljesen mások a felmerülő költségek. A webshopnál nincs bérleti díj, ugyanakkor sokat kell költeni reklámra, hiszen rengetegen vannak a piacon – hangsúlyozta Berencsi Máté. A teljes beszélgetést hamarosan meghallgathatják a szon.hu-n.