Óvodások szűrése

2 órája

Prevenciós céllal szűrik az óvodásokat

Közel 1100 óvodás pedagógiai szűrését végzi el a pedagógiai szakszolgálat nyíregyházi tagintézménye.

Kanalas Ottilia

A pedagógiai vizsgálatok prevenciós célúak

Fotó: Illusztráció: Shutterstock

 A Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat fejlesztő- és gyógypedagógusi munkacsoportjának szakemberei az idén augusztus 29-étől kezdték el a 4 éves óvodások prevenciós célú pedagógiai szűrését a nyíregyházi és a működési körzetükhöz tartozó települések óvodáiban. 
A komplex pedagógiai szűrés célja, hogy a gyermekeknél beazonosítsák a fejlődésben megjelenő esetleges egyenetlenségeket és azokat a területeket, melyek még fejlesztést, támogatást igényelnek – tudtuk meg Kovács Éva Gyöngyitől, a szakszolgálat nyíregyházi tagintézményének igazgatójától. Hozzátette, tizenkét munkatársuk: gyógypedagógusok, pszichológusok végzik el a szűrést Nyíregyháza óvodáiban s a térségben: Rakamazon, Újfehértón, Szabolcsban, Napkoron, Nyírszőlősön, Kótajban, Nagycserkeszen, összesen 47 intézményben mérik fel a gyermekek fejlettségi szintjét. Szociális, érzelmi, értelmi fejlődésüket, mozgás- és beszédfejlettségüket vizsgálják, az eredményekről visszajelzést adnak a szülőknek és az óvodapedagógusoknak is. 

Így időben indulhat el a fejlesztés 

– Közel 1000-1100 gyermeket szűrnek majd meg október végéig. Fontos megjegyezni, hogy kötelező pedagógiai vizsgálatokat, logopédiai felméréseket 3 és 5 éves korban végzünk, a négyéves kori preventív jellegű, s kérjük hozzá a szülők beleegyezését is. Miről is van szó tulajdonképpen? Ebben az életkorban még van lehetőség az esetleges fejlődésbeli eltérések korrekciójára, megfelelő fejlesztés mellett iskoláskorig behozhatók a lemaradások, a későbbi tanulási nehézségek pedig jó eséllyel megelőzhetők. Játékos formában mérjük fel a kicsiket. Ha kiderül, hogy pluszfoglalkozást igényelnek, azokat is játékos formába lehet önteni otthon vagy az óvodában, a hangsúly a foglalkozáson, a gyakorláson van. Fontos kiemelni azt is, hogy nincs két egyforma gyermek, eltérő ütemben fejlődhetnek ebben az életszakaszban, egy-egy területen (mozgásban, beszédben, nyelvi készségekben) lehetnek előrébb társaiknál, de hátrébb is, a cél az, hogy semmiképp ne maradjanak el az átlagtól – ecsetelte az igazgató a szűrések jelentőségét, majd azzal folytatta, korábban azt tapasztalták, hogy a négyévesek nyelvi készségei (benne a tiszta, érthető beszéd) fejlesztést igényelnek, az íráshoz, szépíráshoz szükséges finom mozgások szintúgy. 
– A jelenlegi szűrések felénél tartunk még, így arról később tudunk majd nyilatkozni, de fontos megjegyezni, hogy a fejlesztés mindig egyénre szabott, s ebben a szülők bátran kérjék a fejlesztőpedagógusaink vagy az óvónők segítségét – hívta fel a figyelmet Kovács Éva Gyöngyi. A prevenciós szűrést a fejlesztőpedagógusok, pszichológusok és a szülők közös igénye hívja elő annak érdekében, hogy már az iskolaérettségi vizsgálatok előtt kiderüljön, ha egy gyermeknek fejlesztésre van szüksége. Ez a törekvés illeszkedik abba a koncepcióba is, ami arról szól, minél korábban derüljenek ki az esetleges lemaradások, hiszen annál hamarabb léphet a szülő, s tehet gyermekéért. 

A sok játék a fejlődés kulcsa

Milyen foglalkozásokra gondoljunk? A fejlesztőalkalmak nem a hagyományos értelemben vett tanulásról szólnak, hanem a játékról, hiszen kisgyerekekről van szó, fontos, hogy játékosan tanuljanak – hangsúlyozta a szakszolgálat igazgatója, akinek az a tapasztalata, hogy a szülők együttműködőek ebben, az óvodapedagógusok pedig felkészültek, s differenciáltan is tudnak foglalkozni a kicsikkel. De mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy otthon sokat mozogjanak, ne üljenek a képernyők előtt, tanuljanak verseket, dalokat, rajzolgassanak kedvükre a gyerekek. Ebben az életkorban ezzel tehetjük a legtöbbet értük. 
 

A komplex pedagógiai szűrés a következő területekre irányul


 

• grafomotorika (ceruzafogás), finommotorika


 

• testséma ismerete 


 

• motoros készség (egyensúlyérzék, mozgáskoordináció) 


 

• kognitív fejlettség (verbális és vizuális emlékezet, ­vizuális differenciálás, csoportosítás-szóaktivizálás, alak­állandóság, színek megnevezése, vizuális ritmus követése) 


 

• számolási készség (mechanikus számolás, mennyiségi reláció) 


 

• nyelvi készség (hallás utáni szövegértés, mondatismétlés, szavak toldalékolása)


 

• adaptív viselkedés (önállóság, motiváció, munkatempó, figyelem-koncentráció) 


 

• szociális fejlettség (együttműködés) 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában