2024.09.03. 07:00
A diák nem egy közömbös hallgató, hanem motivált alkotótárs
Dr. Szabó György: ,,Kívánom, hogy ez a tanév tele legyen új kihívásokkal, tapasztalatokkal és örömökkel.”
Zsúfolásig megtelt vendégekkel a Kodály-terem a tanévnyitó ünnepségen
Fotó: Sipeki Péter
Az elmúlt szombaton, 2024. augusztus 31-én rendezte meg tanévnyitó szenátusi ülését a Kodály Zoltán Kulturális Centrumban a Nyíregyházi Egyetem. Zsúfolásig megtelt érdeklődőkkel a hatalmas terem, ami nem véletlen: generációk sokasága vett részt az ünnepségen, hiszen a most felvett fiatalok mellett ott voltak azok a pedagógusok is, akik 50, 60 vagy akár 75 éve vehették kézbe a pedagógusi diplomájukat.
A tanévnyitó ünnepségen részt vett dr. Koncz Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára, aki azt emelte ki köszöntőjében, hogy versenyképes és esélyteremtő a felsőoktatás hazánkban és Nyíregyházán. Dr. Mészáros József, a Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke a Nyíregyházi Egyetem nagy átalakulását mutatta be az utóbbi három évben. Beszédet mondott dr. Szabó György rektor is, aki a sikerhez vezető útról számolt be részletesen. A tanévnyitó szenátusi ülésen elhangzott beszédét adjuk most közre:
„Szeretettel köszöntöm önöket a Nyíregyházi Egyetem tanévnyitó ünnepségén! Ez az esemény mindig különleges jelentőséggel bír az egyetem számára, hiszen minden új tanév egy reményekkel teli, új fejezet kezdetét jelenti az egyetemi polgárok életében. Köszöntöm a 2024/2025-ös tanévben egyetemi tanulmányaikat megkezdő elsőéveseket életük egy meghatározó szakaszának kezdetén, amelyet együtt sikeres és örömteli időszakká tehetünk. Különös meghatottsággal köszöntöm a Nyíregyházi Egyetem jogelődjeinél 50, 60, 65, 70 éve diplomát szerzett 103 fő arany, 3 fő gyémánt, 4 fő vas, 1 fő rubin diploma átvételére megjelent 111 „öreg diákot”, akiknek jubileumi diploma adományozásával mondunk köszönetet több évtizedes példamutató szakmai munkásságukért. Köszönjük, hogy újra körünkben vannak!
Megtiszteltetés számomra, hogy a mai napon 2173 olyan elsőéves diákot köszönthetek, akik mérlegelve a város és a campus értékeit, a modellváltó Nyíregyházi Egyetemet választották felsőoktatásai tanulmányaik színhelyéül. Az új tanévben 1686 állami ösztöndíjas és 487 önköltséges hallgató kezdheti tanulmányait intézményünkben, 13%-kal meghaladva a múlt évi kimagasló beiskolázási létszámot. Mátészalkán és Kisvárdán kihelyezett képzések indításával segítjük a térségben élők diplomaszerzési törekvéseit. A kárpátaljai magyarság támogatására kihelyezett képzéseket működtetünk Beregszászon a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolával közösen.
Az elmúlt időszakban a nemzetköziesítés területén is komoly növekedést értünk el, a Nyíregyházi Egyetem egyre jelentősebb szereplőként jelenik meg a nemzetközi felsőoktatási térben. Az egyetem és a város közössége örömmel fogadja a campus területére 23 országból az angol nyelvű képzéseinkre érkező mintegy 300 külföldi hallgatót, amit a térség munkáltatói igen nagyra értékelnek.
Tisztelt Elsőévesek! Jó néhány okos tanácsokkal megtűzdelt tanévnyitót hallgattatok már végig megelőző tanulmányaitok során. Mindannyian érkeztünk valamilyen elvárással, túlcsorduló reményekkel, konok céltudatossággal, esetleg tétova bizonytalansággal.
Remélem, hogy a mai tanévnyitón elhangzik egy-egy gondolat, amit útravalóként magatokkal tudtok vinni.
A mai napon nemcsak egy új tanév indul, hanem új lehetőségek és kihívások várnak rátok. Az egyetemi élet gazdag tapasztalatokat, barátságokat és ismereteket tartogat számotokra. Az egyetem nem egy elszigetelt világ, hanem a város, régió, ország életének szerves része. Az itt eltöltött idő alatt bővülő tudásotok és személyes fejlődésetek egyaránt meghatározóvá válik a jövőtök szempontjából. Legyetek nyitottak, kíváncsiak és eltökéltek, hiszen az elkövetkező években rengeteg lehetőség adódik majd számotokra az önkifejezésre, a személyes és szakmai fejlődésre.
Fontos, hogy vegyétek komolyan az előttetek álló kihívásokat. A középiskola védettebb rendszeréből az egyetem falai közé megérkezve igen összetett feladattal szembesültök. Egyszerre kellett megtanulni a tájékozódást egy új világban, megfelelni a kor hihetetlen sebességgel változó igényeinek, megőrizni az otthonról hozott értékeket és reagálni a jövő kihívásaira.
Az eddig csak hallomásból ismert szavak lassan jelentéssel töltődnek fel: Neptun. Moodle, mintatanterv, kredit, tárgyfelvétel, zh, vizsga. Ki lassabban, ki gyorsabban megérti, hogy a középiskolai világhoz képest az egyetem által nyújtott szabadságnak ára van az egyénre nehezedő felelősség formájában, és nem omlik össze a világ, ha egy-egy nehezebb időszak következtében a szókészlet kibővül az ismétlővizsga, különeljárási díj fogalmakkal.
Fontos megérteni, hogy nem az a kudarc, ha elsőre nem teljesítek megfelelő szinten egy-egy feladatot, hanem az, ha elveszítem a motivációmat és feladom…
Az intézmény széles képzési portfóliója kiváló lehetőséget nyújt az egyetemről kikerülő értelmiség szakmai tudással, és a XXI. század elvárásaihoz igazodó készségekkel való felvértezésére, alapelvé téve az etikus helytállást, az élethosszig tartó tanulást, innovációt.
A Nyíregyházi Egyetem alapvető feladataként olyan motivált, csapatmunkára kondicionált, innovatív, a jövő kihívásainak megfelelni tudó értelmiség képzését tűzte ki célul, akik helyben maradva vagy ismereteiket hazai, nemzetközi képzési intézményekben gazdagítva, majd a térségbe visszatérve, tudásukkal, kulturális kisugárzásukkal hozzájárulnak a térség felemelkedéséhez.
Érdeklődési körötök függvényében már a kezdetektől kapcsolódjatok be az egyetem tudományos tevékenységébe, gyarapítva a kötelező feladatok szintjét messze túlteljesítő szakkollégiumi és tudományos diákköri munkát végző hallgatóink sorát.
Egyetemünk meghatározó értéke a minden egyes hallgatóra történő odafigyelés, mentorálás és tehetséggondozás, ami a dinamikusan növekvő hallgatói létszámokban is megjelenik. Országosan is kimagasló egyetemünk „hozzáadott értéke”, a hátrányos szociális helyzetű diákjainkra történő odafigyelés, piacképes diplomáig való eljuttatásuk magas aránya.
Az elkövetkező évek legnagyobb kihívása mind az intézmény mind az egyetemi polgárok számára a rohamosan változó körülményekre való proaktív reagálás, az esetenkénti hátrányos helyzet kompenzálása. Ezért az oktatók és a hallgatók számára is nagy lehetőség az intézmény széleskörű portfóliójában rejlő szinergiák kiaknázása, igazodva a hazai és európai felsőoktatás stratégiai céljaihoz, és a térség munkaerőpiaci igényeihez.
Az egyetemi polgárok közös érdeke az intézmény és a térség növekedési pályára való állítását elősegítő készségek elsajátítása, a hagyományos akadémiai ismertek mellett a hétköznapi életben való helytállást segítő készségek megszerzése.
Közös feladatunk a térségben élők életminőségét nagy mértékben emelő kulturális, sport és rekreációs tevékenység hétköznapokba való beágyazása. Az egyetemről kikerülő szakemberek a helyi közösségek véleményformáló értelmiségét alkotják, így az egyetem „nagyköveteként” hitelesen képviselik az intézmény küldetését és az egyetemi polgárság rangját. Az egyetemi polgárok összefogásával az intézmény a régió meghatározó tudományos, kulturális alkotó műhelyévé válhat, saját működésében, képzési portfóliójában és az itt végzett szakemberek tudásában érvényre juttatva a közösséget szolgáló, értékteremtő felsőoktatás gyakorlatát.
Hazánkban az új ismeretek elsajátításának két alapvető akadálya nehezíti az élethosszig tartó tanulást, ami fokozottan sújtja a térséget: a készség szintű idegennyelv tudás és a digitális írásbeliség nem kellően hatékony szintje. Ezen hátrányok ledolgozása érdekében az egyetem jelentős erőfeszítéseket tesz hallgatói és dolgozói számára több szintű digitális és nyelvi készségfejlesztő képzések működtetésével. A felsőoktatási szabályozás ugyan eltörölte a merev belépési, kimeneti követelményeket, de ez a szabályozás nem teszi feleslegessé ezeket a készségeket, csupán az egyént és az Egyetemet terheli nagyobb felelősség.
Egyetemünk „emberi léptéke” igen nagy érték. Az itt eltöltött évek megtanítanak benneteket a csapatmunka fontosságára, segítséget kérni nem a gyengeség jele. Megtapasztaljátok, hogy az embert csak olyan közösségek tarthatják működőképes állapotban, amelyben számíthat társai, családja feltétlen támogatására, akik átsegítik a kritikus pontokon.
Külön köszönöm a térség munkaerőpiaci szereplőinek, gazdasági vállalkozásainak a konstruktív partneri viszonyt és a számunkra és hallgatóink számára esetenként életmentő anyagi, szellemi támogatást.
Kedves elsőéves hallgatóink!
Legyetek büszkék arra, hogy a Nyíregyházi Egyetem polgárai vagytok, és ne felejtsétek el - értelmiséginek lenni nem magánügy, hanem a szűkebb tágabb családdal, a közösséggel szembeni kötelezettséget is magában foglaló létforma.
Az idei tanévben is nagy hangsúlyt fektetünk az innovációra, a kutatásra és a közösségépítésre. Minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy ne csak szakmailag, de emberi értékekkel gazdagodva hagyjátok el az egyetem falait. Éljetek az egyetem által biztosított hazai és nemzetközi mobilitási lehetőségekkel, legyetek bátrak, egyetemi éveitek alatt vágjatok bele a tapasztalatszerzésbe, hogy vissza érkezve reálisan tudjátok értékelni a szülőföld adottságait.
Hiszem, hogy mindenki, aki ma itt van, hozzájárulhat a közös sikerhez.
Kívánom, hogy ez a tanév tele legyen új kihívásokkal, tapasztalatokkal és örömökkel. Legyetek büszkék arra, hogy a Nyíregyházi Egyetem polgárai lehettek, és hozzájárulhattok ennek a közösségnek a fejlődéséhez.
Aktív részvételetekkel egyetemünk legyen alkotó közösség, vonzó, kreatív, innovatív, értékformáló műhely, ahol a diák nem egy közömbös hallgató, hanem motivált alkotótárs a közös szakmai, személyiségfejlesztő munkában. Sok sikert kívánok mindannyiótoknak az elkövetkező időszakra, és életre szóló meghatározó élményeket, barátságokat!
Szívből gratulálok az emberöltőnyi szakmai múltat maguk mögött tudó jubileumi diplomásainknak, jó egészséget, boldog családi életet, tartalmas nyugdíjas éveket kívánok!” – fejezte be beszédét dr. Szabó György rektor.