2024.08.12. 07:00
Űzik egymást az őzek még az utakon is
Nagyobb figyelmet követel meg az őzek párzási időszaka a gépjárművel közlekedőktől.
Ha meglátjuk a táblát, érdemes óvatosabban és figyelmesebben közlekedni!
Fotó: Ádám János
Érdemes óvatosabban közlekedniük a gépjárművezetőknek július végétől augusztus közepéig az őzek párzása miatt. Az úgynevezett üzekedés időszakában még figyelmesebb közlekedésre van szükség, hiszen a közutak mellett bárhol bármikor feltűnhetnek az őzek.
Erre a veszélyre a közelmúltban az Országos Magyar Vadászati Védegylet is felhívta a közlekedők figyelmét. Mint a védegylet közleményében olvasható, általában augusztus közepéig tart az őzek párzása, azonban a szakemberek szerint az időjárás függvényében olykor egy-két héttel korábban kezdődhet, illetve el is tolódhat, s földrajzi tájanként is változó lehet a párzási időszak. A legnagyobb gondot az jelenti, hogy az üzekedés időszakában az állatok sokkal gyakrabban jelennek meg a közutak mellett, illetve félelemérzet nélkül vágtatnak át az utakon. Az üzekedés idején az őzbakok kergetik a sutákat, a szokásosnál jóval aktívabbak az állatok, nagy területet képesek bejárni a párzási időszakban akár éjjel, akár nappal.
Hazánkban a legnagyobb állománya az őznek van, gyakorlatilag az egész ország területén lehet számítani a nagyvad felbukkanására a közúton. A statisztikai adatok szerint Magyarországon évente 7400 nagyvadat ütnek el a gépjárművek, s az elpusztult állatok 78 százalékában őzek.
– Az üzekedés időszakában nappal is sokkal több őzet látunk, mert jönnek-mennek, míg máskor főleg a hajnali és az esti órákban figyelhetjük meg az állatokat. Nincs több őz az adott területen, nem növekedett meg a létszámuk, csak mivel többet mozognak, felmehetnek a közutakra is. Ilyenkor a bak annyira elvakultan követi a sutát vagy csak a nyomát, hogy kevésbé elővigyázatos, nincs veszélyérzete, ezért nekünk kell jobban vigyáznunk. Ugyanaz a feladatunk, mint máskor: figyelmesebben, óvatosabban kell vezetnünk. Ha meglátunk egy őzet az autónk előtt, számítsunk arra, hogy még jöhetnek utána újabb őzek, hiszen követhetik gidák is, valamint fut az őzbak elől – mondta el érdeklődésünkre Fazekas Gergely, az Országos Magyar Vadászkamara Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Területi Szervezetének titkára, aki egy személyes élményét is megosztotta szerkesztőségünkkel: – Üzekedés idején még nem ugrott ki elém őz, de úgy már én is jártam más időszakban, hogy feljött a suta az útra, és követte a két gidája. Nehezíti a helyzetünket, hogy az út szélén a növényzet miatt nagy a takarás, nem biztos , hogy meglátjuk, észrevesszük az őzet. Természetesen van olyan helyzet, hogy már annyira közel lép ki elénk, hogy nem tudjuk elkerülni az ütközést. Olyankor a kormányt ne rántsuk el, mert átmehetünk a másik sávba és összeütközhetünk a szemből érkező járművel, s akkor tragikus baleset is történhet, de az sem jobb megoldás, ha az útszéli árokban landolunk.
Radarral is csak óvatosan!
Vajon a vadriasztó radar mennyire hatékony az üzekedés időszakában? – kérdeztük a szakembertől.
– Különböző eszközök vannak a vad elriasztására, távoltartására, ilyen például a vadriasztó vadsíp, az elektromos, az ultrahangos, az infravörös vadriasztó. A radarokról megoszlanak a vélemények, valaki hisz bennük, valaki nem. Van olyan készülék, ami a mozgás révén a légáramlattal ad hangot, ami a kocsival egy magasságban, illetve hátrafelé terjed, míg az elektromosan működő radarok előre is adnak hangot. Minden bizonnyal a védekezés egyik hatékony formáját jelentik ezek a berendezések, különben nem használnák az emberek. Előfordulhat, hogy a vad ott áll az út mellett, s a hang visszariasztja néhány másodpercre, s ez éppen elég az autónak, hogy elhaladjon előtte. Aki használja, és nem ütött el vadat, az hisz benne. Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy akkor már lehet száguldozni is, azt vallom, a radar használata esetén is óvatosan, figyelmesen kell vezetni.
Bordás Béla, Nyíregyháza városgondoka nagyon sok vadbalesetről tájékoztatta már szerkesztőségünket. Megkérdeztük őt is a tapasztalatairól.
– Nyíregyházán, illetve Nyíregyháza térségében is több vadveszélyt jelző tábla inti óvatosabb vezetésre a sofőröket. Ilyen figyelmeztető tábla van Nyíregyháza és Sóstógyógyfürdő között is, ahogy elhagyjuk a város szélén lévő buszállomást, de említhetném a Nyíregyháza és Újfehértó közötti útszakaszt is. Történt már vadbaleset a Korányi Frigyes utcán, a Szellő utcán, a Westsik Vilmos utcán. Nyíregyháza és Nyírtelek között Sóskútnál hétről hétre történik vadgázolás. Nem véletlenül vannak elhelyezve ezek a táblák, hiszen egy-egy ütközéskor jelentős anyagi károk keletkezhetnek a személyautókban és a teherautókban, az elpusztult állat pedig a vadásztársaságoknak jelent anyagi veszteséget. Egyébként a napokban is volt egy vadbaleset a város területén. A balesetről tájékoztatott rendőrség ilyenkor értesíti az illetékes vadásztársaságot, s a hivatásos vadász elszállítja a vad tetemét – magyarázta Bordás Béla. – Sok esetben a sofőrök nem jelentik be a rendőrségen a vadbalesetet, pedig kötelességük lenne. A vadveszélyt jelző táblák láttán a sofőrök fokozottabban készüljenek fel a vad felbukkanására, ugyanis a legtöbb esetben az úton kereszt irányban közlekednek. Sajnos, sok esetben személyi sérülés is történik a vad elgázolásakor. Motorkerékpáros is megsérül már, mert ütközött vaddal. Az utóbbi években Nyírbogdány határában történt egy olyan vadbaleset, amelyben a sofőrt kellett kórházba szállítani, mert megsérült. Ezért csak azt tudom javasolni minden sofőrnek, óvatosabban vezessen, készüljön fel a vad felbukkanására. Csökkentett sebességgel elkerülhetőek ezek az ütközések, vagy legalábbis kisebb értékű károk keletkeznek – tette hozzá befejezésül a városgondnok.
Ide-oda cikázott a sofőr szeme
A Nyíregyházán élő Kovács Lászlóban mindig ott a félsz, hogy kiugrik autója elé egy őz vagy egy szarvas.
– Amint meglátok egy vadveszélyre figyelmeztető táblát, azonnal lassabban megyek, és a szemem ide-oda cikázik az út két oldalán, hogy nem tűnik-e fel valamilyen vad. Persze, ennek a mögöttem haladó járművezetők nem nagyon örülnek, de én szeretnék ép autóval épségben hazaérkezni. Vallom, hogy jobb félni, mint megijedni. A Zempléni-hegység útjain egyszer már ugrott ki elém fényes nappal egy őz, de szerencsére akkor is lassan mentem, mert a tájban gyönyörködtem. Pár hete Somogy megyében jártam, ott aztán szinte egymást érik a vadveszélyre figyelmeztető közlekedési táblák, hiszen azon a vidéken nagyon sok őz és szarvas él. Úgy alakult, hogy éjjel egy órakor is útra kellett kelnem, de akkor is nagyon figyelmesen vezettem, szerencsére nem találkoztam vaddal. Néhány autós nagy sebességgel bátran megelőzött az éjszakai órákban, mint utólag megtudtam, a környéken élők minden autójukra felszereltettek vadriasztó radart, s a jelek szerint úgy tűnik, nagyon megbíznak abban a műszerben, bátran vezetnek még éjjel is.