M49-es

2024.07.17. 17:06

Tovább folytatódik az M49-es kivitelezése, gazdasági fellendülést hozhat

Az M49-es gyorsforgalmi út második szakasza 17,6 kilométeren épül meg Csengerig, a Szamoson gerendahíd ível majd át.

Az M49-es gyorsforgalmi út első szakasza Ököritófülpösig épül meg

Forrás: Kelet-Magyarország

Fotó: MTI/ARCHÍV

Az Ököritófülpös és Csenger közötti szakasz, valamint a kapcsolódó Kocsord üzemmérnökség tervezési és kivitelezési feladatait a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt. valósíthatja meg.  Az M49-es második szakaszán 17,6 kilométert kell megépíteni, ezzel éri el a határt a gyorsforgalmi út – tette közzé az európai tenderértesítőben megjelent közbeszerzés eredményét a Magyar Építők. Mint írják az Építési és ­Közlekedési Minisztérium beruházása az M3-as autópályát a román határnál fekvő Csengerrel köti össze: az M49-es a határ túloldalán fekvő Szatmárnémetihez – a partiumi régióhoz – teremt gyorsforgalmi kapcsolatot, a beruházás értéke több mint 141 milliárd forint.

M49-es építése
M49-es második szakasz térkép 
Fotó: MW-grafika / Forrás: Magyar Építők

A második szakaszon 17,6 kilométernyi négysávos út jön létre az odaítélt összes szerződés értéke 141,9 milliárd forint. A hirdetményből az is kiderül, hogy a második szakaszon 3 különszintű és 4 körforgalmi alcsomópont létesül. A projekt tartalmazza többek között a magyar-román határon létrejövő közúti határátkelőhely kivitelezését, megépül a Kocsord üzemmérnökség. Külön megjelölték az értesítőben a Szamossályinak az M49-es gyorsforgalmi útba bekötéséhez szükséges beruházást is, melynek során 1 kilométernyi meglévő országos közút burkolatszélesítése és megerősítése történik. Emellett megépül egy 330 méter szerkezeti hosszúságú gerendahíd a Szamos felett.

Biztonságos közlekedés

– Azt gondolom, hogy az egyik legnagyobb sikerem és egyben feladatom volt, hogy az M49-es autópálya építése elkezdődhessen – mondta a beruházás második ütemét érintő bejelentés után Kovács Sándor. A térség országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, egy több évtizede napirenden lévő problémát sikerül ezzel megoldani. 

– A térség 49-es főútja lakott területen kígyózik keresztül, olykor úgy fogalmaztunk, hogy az út két oldalára kell születni, olyan nehezen lehet átjutni rajta a nagy forgalom miatt. Az első ütemben Ökörítófülpösig épül meg a négysávos gyorsforgalmi út, most pedig a Csengerig tartó szakaszra hirdettek kivitelezőt, ami azt jelenti, hogy az M49-es a biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése mellett új gazdasági lehetőségeket és fellendülést hozhat a térségnek, ami hosszú távon a legfontosabb prioritása ennek a projektnek. Látjuk, tudjuk és tapasztaljuk, hogy az autópályák közelsége a könnyebb logisztika miatt mindig pozitívan, ösztönzően hat a befektetésekre. Jó példa erre a Mátészalkai Ipari Park, amely gyakorlatilag már betelt, előkészítettük a park következő beruházását, de ugyanúgy érezhető a mozgolódás Porcsalmán, Pátyodon, arról nem is beszélve, hogy Csengerben a gigaberuházás eredményeként egy 1500 fős börtön épül – sorolta az előnyöket Kovács Sándor. Külön kiemelte, hogy román oldalon az útfejlesztés Szatmárnémetiig jelent majd összeköttetést, ami a határon átívelő gazdasági kapcsolatok élénkülését eredményezheti. 

– A Szamoson megépülő híddal pedig a Szamosháton élők régi álma válik valóra, beköthetjük az ott lévő településeket a főútvonalak fejlesztésével az M49-esre. Ebben pedig képviselőtársamnak, dr. Tilki Attilának is komoly érdemei vannak, sokan dolgoztunk azért, hogy a térségeink fejlődjenek – tette hozzá.

Közelebb hozza Észak-Erdélyt

Seszták Oszkár, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Közgyűlés elnöke is örömmel nyugtázta, hogy egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy megépüljön ez az útszakasz, mert ez egy nagyon fontos és régen várt kapcsolat. 

– A romániai Szatmár megyét, illetve az egész Észak- Erdélyt is közelebb hozza Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyéhez. Nagyon várjuk már, hogy az M3-as autópályától a román határig végig elkészüljön a négysávos út, aminek nagy jelentősége lesz nemcsak közlekedés, logisztika szempontjából, hanem mind turisztikailag, mind gazdaságilag nagy fellendülést fog jelenteni a vármegyénknek, és így az egész országnak is – fejtette ki a vármegyei közgyűlés elnöke.

Várják a befektetőket

Csengerben régóta tudatosan készülnek a gyorsforgalmi út megépítésére, ami a város és a térség jövőjét jelenti. 

– Egyrészt a határon túlra is könnyebben tudunk majd menni, másrészt nyugat Európát, valamint a nagyobb városokat, a fővárost is hamarabb meg tudjuk közelíteni. Ez gazdaságilag is fellendíti a térséget. Készülünk erre régóta, hiszen ahol a csatlakozási pont lesz a csengeri körforgalomnál, oda építettük az új ipari parkot, s várjuk a gazdasági jelentkezőket, akik gyárakat, üzemeket, logisztikai központokat hoznak ide, és ezzel az autópályával terveznek – részletezte Forján Zsolt. Csenger polgármestere kifejtette: városuk a trianoni békediktátum után gyakorlatilag teljesen elveszítette a nemzetközi szerepét, hiszen jobbról vasfüggöny akadályozta a kapcsolatot a Partiummal, de ezzel az beruházással megnyílna az út Erdély irányába, és nagy előrelépés lenne Románia schengeni csatlakozása is. 

– Nem titok, hogy szeretnénk Szatmárnémeti elővárosa lenni, ezért mi már lakóparkot építünk, szeretnénk új utcákat nyitni, hiszen rengeteg ember költözik most már Csengerbe, sok fiatal is hazatér, hiszen  az új börtön is óriási munkalehetőséget kínál. Tehát nagyon fontos a gyorsforgalmi út, hogy a gazdaságunk még jobban fellendüljön, könnyebben elérhető legyen a város, és az ipari park is – részletezte Forján Zsolt, és megjegyezte: a tervezők egy zenélő útszakaszt terveztek a csengeri lehajtónál, akik ott jönnek majd le a pályáról, hallgathatják a Ringó vállú csengeri violám című nóta dallamait. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában