Nyár

2024.07.09. 11:25

Nyaralás – gyógyír a mindennapokra

A vakációzásnak egy célja van: a feltöltődés. Nyaralás: nem kell mindig túlgondolni, lehet spontán is!

Kanalas Ottilia

Szicíliai körutazáson az ötgyerekes nyíregyházi Hlatky család

Fotó: A család archívuma

Tíz emberből hét biztosan félretesz nyaralásra, mondván, az egész éves munkát megérdemelten váltja egy-két hét pihenőre, így a nyár derekán gyorsan kopnak a szabadságok, s útra kelnek a családok.
Ahány ház, annyi szokás – tartja a mondás, igaz ez a nyári pihenésre is, mert bár a nyaralási szokásokban érzékelhetőek trendek, de hogy ki hová szeret utazni, mindenki maga dönti el. Sok minden befolyásolja az úti tervet: egyéni élethelyzet, pénztárcánk s nem utolsósorban a kalandvágy.

nyaralás, utazás, úti cél, feltöltődés
Nyaralás – a top 10 repülős utakban Isztambul előkelő helyen áll, mondja Szabó Attila
Fotó: Magánarchívum

Nyaralás: új helyek és más kultúrák

Szabó Attila fiatal kora ellenére sokfelé megfordult a világban, 42 országban járt már, egy kis túlzással Ázsia-szakértőnek is nevezhetnénk, hiszen annyi országban megfordult a kontinensen, emellett a turisztikailag frekventált arab térségeket is jól ismeri.
Izgalmas, saját szervezésű útjai során rengeteg tapasztalatot szerzett, s ma már nem csupán magának intézi a nyaralásokat, hanem tanácsadással segíti az utazni vágyókat. Így látja azt is, hová mennek a nyíregyháziak ebben a szezonban. Mint megtudtuk, szeretnek utazni a családok, és elég széles a paletta.
– Sok utas preferálja a debreceni indulást, ezért Ciprusra, Bulgáriába, Törökországba indulnak repülővel. Olyanok is vannak, akiknek Thaiföld, Mallorca, Egyiptom a favorit, de segítettünk a szervezésben Sanghajba, New Yorkba, Rómába indulóknak, egy fiatalember pedig szólóban járja be Clevelandet. Sokféle kérés van tehát, de jellemzően a gyerekes családok azt szeretik, ha a szállásuk 2-300 méterre van valahol egy tengerparttól, all-inclusive ellátással, mert onnantól kezdve szinte semmire nem kell költeniük. A mozgékonyabbak bevállalják a városnéző túrákat, és nemcsak autóval, hanem a helyi tömegközlekedéssel is hajlandóak utazni. Megjegyzem: egy-egy ország, város felfedezéséhez erre szükség is van. Jómagam sem hagyom ki a buszozást, a vonatozást, ha idegen országban járok, hiszen így nyerek bepillantást a helyiek életébe, mindennapjaiba. S ha egy picit beszélünk is valamilyen idegen nyelven, szóba elegyedhetünk a helyiekkel, az külön élmény. A nyelvtudás persze nem minden országban garancia a gördülékeny kommunikációra, az ázsiai országokban az egyszerű emberek nem biztos, hogy meg tudnak szólalni angolul, de nagyon segítőkészek, és ma már az internet is mankót jelent a tájékozódásban – osztotta meg tapasztalatait a nyíregyházi Want2Fly társtulajdonosa.
Hozzátette, vannak, akik mindig ugyanoda mennek vissza, a bevált helyekben bíznak meg, míg mások nyitottak a kalandozásra, az újra. Őt mindig is vonzották az új helyek, emberek, a különböző kultúrák és a gasztronómia megismerése. Elárulta azt is, az idei családi nyaralást Ciprusra tervezik, de a párjával októberben Budapestről Szöulba repülnek, onnan Oszakába, Kiotóba, visszafelé egy napot Pekingben töltenek majd el. Mint mondta, mozgalmas körutat tesznek meg, s remélik, hogy az élményeken túl újabb tapasztalatokat is szereznek a munkájukhoz, bár igyekeznek ilyenkor a munkát maguk mögött hagyni.

Hogyan töltődjünk fel?

A pszichológus is azt mondta, a nyaralásnak a feltöltődésről kell szólnia, vakáció alatt ne nézzük a céges e-maileket, ne telefonáljunk munkaügyben, mert akkor nem sikerül eltávolodnunk a napi rutintól s mindattól, amiből ki akarunk szakadni. Nem beszélve arról, hogy a nyaralás megszervezése esetleg stresszel, izgalommal is jár, s ez végképp lemeríthet bárkit, mielőtt még nyaralna. Gondoljuk át, hogy milyen programot szeretnénk, aktív vagy kicsit passzívabb legyen az időtöltés – mondta Tullner Gabriella.
– Hogyan szeretnék most pihenni? Ülök a tengerparton valahol, és nézek ki a fejemből, nem kell figyelnem senkire, nem kell gondolkodnom semmin. Úgy érzem, nekem most erre lesz szükségem egy héten át – jegyezte meg humorral a klinikai szakpszichológus, aki szerint teljesen szubjektív, ki hogyan érzi jól magát, általában azt szoktuk mondani, hogy amilyen az életvitelünk, annak az ellenkezőjét választjuk töltődés gyanánt.

nyaralás, utazás, úti cél, feltöltődés
Tullner Gabriella szakpszichológus télen és nyáron is utazik
Fotó: Magánarchívum

– Sokaknak már önmagában az utazástervezés is „gyógyír”, örömet ad, ahogyan elképzelik, milyen lesz a nyaralás. Nézegetik az irodák kínálatait, vagy maguk keresgetnek az interneten. A sokat ülőknek célszerű olyan utat választani, amiben picit több az aktivitás, a szellemi munkát végzőknek a mindfulness (a jelen tudatos megélése; fókuszáltság, ami a meditációval fejleszthető – a szerk.) jellegű kikapcsolódások célszerűek. Ha sok ember között dolgozunk, állandó nyüzsgésben, hasznos kevés emberrel elutazni, csendes helyre, hogy picit befelé is figyeljünk, s ez fordítva is igaz: azokat, akik egyedül dolgoznak év közben, mások társasága tölti fel. Érdemes az érzéseinkre figyelni, megnézni, hogy mely pihenési formák tesznek jót nekünk. Általában 1-2 nap eltelik a szabadságból, mire „pihenésre kapcsol az agyunk”. Ugyanígy a hazaérkezés után is hagyjunk egy-két napot, amíg akklimatizálódunk, feldolgozzuk a látottakat, tartsunk élménybeszámolókat, így tovább tart a feltöltődöttség érzése – tette hozzá a szakember, akinek jól bevált, hogy nyáron és télen is kiruccan egy kicsit. Olaszország és Ausztria idén nyáron az úti cél, télen jöhet Omán.

Merre menjünk a gyerekekkel?

Örök kérdés: hová utazzunk gyerekekkel? Bárhová, hangzik a válasz egy olyan családtól, ahol nem kettő vagy három, hanem öt gyermeket nevelnek, s nemegyszer külföldre is elutaztak az összes gyerekükkel. Nem ám kényelmesen autóval, hanem vonattal.
A nyíregyházi Hlatky családban a gyerekek nem válogatósak, minden érdekli őket, főleg, ha már előre mesélnek nekik az úti célról, legyen az egy felvidéki bányaváros vagy egy szicíliai körutazás.
– Mi jobban szeretjük a mászkálós, városnézős nyaralásokat, de mióta gyerekeink vannak, odafigyelünk arra, hogy több lazulós elemet beiktassunk. Mind az öten egészen kisbaba koruktól rendszeresen utaznak, ennek megfelelően elég rugalmasak és nyitottak. Persze nem ugyanaz köti le a négyévest és a tizenhárom évest, de igyekszünk ezt áthidalni. Ha végképp nem megy, jöhet egy fagyizó! Sok gyerekkel utazni sokszor fárasztó, de hatalmas élmény, és az egész család rengeteget profitál belőle – mesélte Hlatkyné Egyed Zsuzsa, aki elárulta: nagyon szeretnek sátorozni, a tervek szerint 1 hetet töltenek egy Tisza-parti kempingben a csongrádi Körös-toroknál.
– Napközben strandolunk, este pedig szalonnasütés és csillagnézés a program. Augusztusban Berekfürdőn leszünk egy hetet egy gyülekezeti táborban, ezen kívül több hosszú hétvégét beiktattunk, idén Dombrád, Selmecbánya és Tiszafüred a cél. Ilyenkor visszük természetesen az összes gyereket, de a nagyszülők támogatásával augusztus végén a férjemmel kettesben is szeretnénk eltölteni valahol pár napot.

Ingyenes utazás vonattal

Megkérdeztük: egy nagy család hogyan tekinti át, észszerűsíti a költségeket?
– A legnagyobb tétel általában a szállásdíj, igyekszünk körültekintően kiválasztani, hogy ár-érték arányban a legjobb legyen. Nincsenek nagy igényeink, hiszen többnyire csak aludni megyünk oda. Sokat lehet spórolni, ha megnézzük például az egyéni szállásadókat (Airbnb), és a kisebb gyerekek szállásköltsége is kevesebb. Falvak esetében érdemes a település honlapján nézelődni, sokszor vannak fenn olyan vendégházak, amelyek jóval kedvezőbb árúak a hivatalos oldalakon szereplőknél. Többször utaztunk már a Couchsurfing hálózatán keresztül, voltunk Csehországban, Lengyelországban, Hollandiában, Belgiumban így, és több családot később mi láttunk vendégül. Szuper lehetőség a nagycsaládos ingyenes utazás vonaton és távolsági buszokon. Az étkezésen is sokat lehet spórolni, ha keressük a helyi kifőzdéket, vagy élelmiszerboltban vesszük meg a reggelinek valót.