2024.07.13. 15:30
Izzik a levegő, forró a beton és a gép
A pilótaképzésben korlátozzák, esetenként szüneteltetik a feladatok végrehajtását.
Forrás: KM-archív
Fotó: Gazdag Mihály
Leállították pénteken a repülést Debrecenben, a nemzetközi légiforgalom egyik hazai bázisán. Az extrém hőség, a tartósan fennálló magas hőmérséklet miatt a futópálya felületén észleltek olyan elváltozásokat, amelyek azonnali intézkedést követeltek. Az eset apropóján érdeklődtünk a nyíregyházi repülőteret üzemeltető cég, a Tréner Kft. ügyvezető igazgatójánál, ők találkoztak-e hasonló problémákkal.
– A repülésbiztonság minden pillanatban abszolút elsőbbséget élvez, ezért a legkisebb aggályok esetén is meg kell hozni azokat az intézkedéseket, amelyekkel kizárható a nagyobb baj bekövetkeztének a minimális kockázata is – szögezte elöljáróban a legfontosabb alapszabályt Horváth Péter. Lapunknak elmondta: egy ilyen rendkívüli időjárás a repülés berkeiben is komoly hatást gyakorol a technikára és az emberre egyaránt.
Fönt nem lehet hibázni
A nyíregyházi repülőtér működésében és a pilótaképzésben is érezteti a hatását ez a rekkenő hőség. Nagyobb figyelemmel készítik fel a gépeket a feladat végrehajtására, fokozottan ellenőrzik az üzemeltetési paramétereket, de ezzel együtt is egyes feladatok számát csökkentik vagy szüneteltetik azokat.
– Ebben már a humán tényezők is szerepet játszanak, hiszen az emberi teljesítőképesség véges. Mindenki érzi, hogy könnyebben elfárad, gyorsabban csökken a koncentrációs készség, hamarabb jelentkeznek a kimerültség jelei. A hétköznapi teendők végzésénél ez legfeljebb kellemetlenséggel, rossz közérzettel jár, kisebb-nagyobb problémát okozhat, ám a levegőben nem lehet hibázni – erősítette meg Horváth Péter a szigorú elveket, amelyek mentén az elmúlt több mint harminc évben a megszűnés széléről megmentve nemzetközi színvonalra emelte a nyíregyházi pilótaképzést.
A magasban nincs árnyék
Bár a nyíregyházi repülőtér kifutópályája és szervizútjai kifogástalan állapotban vannak, ezekben a napokban csökkentik a repülésék számát. Az alapképzés feladatait kora reggelre és a késő délutáni időszakra tervezik be, korlátozzák, esetenként fel is függesztik. A földön még lehet keresni hűsölési lehetőséget, megpihenni egy pár percre, s bár visznek bőven magukkal vizet a pilóták, ott fönt, a magasban nincs árnyék, nem lehet szusszanni egyet, ha fáradtnak érzi magát az ember.
A debreceni események egyébként közvetlen hatást gyakorolnak a nyíregyházi repülőtér életére is, növekedett a kisgépes forgalom, több, főleg céges és üzleti céllal közlekedő gép helyezte át célpontját a nyírségi bázisra. Itt biztonságban landolhatnak és kapják meg az elvárt, legmagasabb színtű kiszolgálást.
A jelenlegi rendkívüli hőség újfent ráirányítja a figyelmet arra, hogy egy repülőtér üzemeltetése mennyire bonyolult, összetett és nehéz feladat. Helyt kell állni télen, amikor hóviharban rekedt emberek segítségére kell sietni, ősszel és tavasszal, amikor árvizek veszélyeztetnek emberi életet, és ilyenkor is, a szélsőséges, már-már sivatagi forróságban.