2024.06.14. 11:30
Hamisítványok, nem eredeti alkatrészek és sufnituning, megéri?
Manapság sokszor nehezen lehet megkülönböztetni a valódi termékeket a hamisítványoktól. A Hamisítás Elleni Világnap célja éppen a fogyasztói tudatosság növelése, a hamisítványok, illegális kereskedelem gazdasági, egészségügyi következményeinek bemutatása.
Csak engedéllyel rendelkező megbízható szervizbe érdemes vinni a gépjárműveket.
Fotó: Illusztráció: Shutterstock
A luxus- és divatipar hamisítványai a legismertebbek, de ne menjünk el a műszaki cikkek, vegyi anyagok, gyógyszerek és a gépjárműipart érintő fertőzöttség mellett, ami akár életekbe is kerülhet. Ahogy azt a portálunkon már olvashatták, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai Egyesületének (JAF) szakmai támogatásával kiadott egy közleményt a világnap alkalmából, miszerint tavaly mintegy 3000 hamis autóalkatrészt, autódiagnosztikai eszközt és szoftvert szűrtek ki a piacról. Ezek a termékek már biztosan nem jelentenek veszélyt az utakon, és nem okoznak kárt az eredeti termékek jogtulajdonosainak sem. Azonban sokan nem a biztonságra törekszenek, hanem anyagi megfontolásból szereznek be olcsóbb alkatrészeket, de sokszor sokkal többe kerül az „ügyeskedés”.
– Olcsó húsnak híg a leve, tartja a mondás, igaz ez sokszor a hamis autóalkatrészekre, szoftverekre is – hívja fel a figyelmet Verdes Miklós, a Csősz-Platán Cégcsoport műszaki igazgatója.
– Senki ne dőljön be az ismeretlen eredetű termékeknek. Megbízható helyről, importőröktől származó eredeti gyári alkatrészek a legmegbízhatóbbak. Lehet természetesen utángyártottakat is beszerezni, de nyilván ezeket is olyan forgalmazóktól kell megvenni, akik bevizsgált, engedéllyel rendelkező alkatrészeket értékesítenek – javasolja a szakember. Mint megtudtuk: az Európai Unió irányelveivel és az Európai Gazdasági Hivatal rendeleteivel összhangban a gépjárműrendszereket, alkatrészeket az európai piacon E- tanúsítvánnyal kell ellátni, ezt kell keresni a különböző termékeken. Ez a tanúsítvány bizonyítja, hogy az alkatrészek megfelelnek a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi feltételek alapvető követelményeinek.
– A hamis autódiagnosztikai eszközöknek, szoftvereknek is megvan a veszélye. Ha például egy nem eredeti műszerrel programoznak egy autót, és utána valamiért mégis egy gyári műszert kell beletenni, akkor az látni fogja, hogy előtte valamilyen külső behatás érte. Nem olyan, amilyen az eredeti programja, s akár ez vezérlési problémákat is okozhat a járműben. Durvább esetben az egész vezérlést is cserélni kell. Itt jön a nagy kérdés: megéri-e az olcsó alkatrész és szerelő, aki akár még sokkal nagyobb kárt is okozhat, mint amennyit szeretett volna megspórolni az autó tulajdonosa – részletezte Verdes Miklós.
Hamisítványok, hátrányok
Ahogy a NAV közleményében is állt, munkatársaik leggyakrabban harmadik országokból érkező csomagokban, autószerelő műhelyekben, illetve illegális kereskedőknél találnak hamis termékeket. Akcióikat nem ritkán próbavásárlással készítik elő. A Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai Egyesületének munkatársai az ellenőrzéseket szakvéleményükkel támogatják, de szakmai továbbképzésekkel is segítik a NAV munkatársait az illegális járműipari szoftverek, diagnosztikai eszközök, hamis alkatrészek, szoftverek felismerésében.
– A hamis alkatrészeknél sokkal nagyobb problémának látom a sufnituning műhelyeket, hiszen egy rendesen, engedélyekkel működő szakszervizbe nem dolgoznak megbízhatatlan eredetű termékekkel, ahogy mi sem foglalkozunk hozott alkatrészekkel. A működési engedélyhez is legalább két szerelőnek mestervizsgával kell rendelkeznie – részletezte egy nyíregyházi autószerviz tulajdonosa.
– A nagyobb, és évek óta visszatérő probléma azzal van, ha nem szakember végzi el a szerelést. Sokan az interneten néznek meg videókat például arról, hogy kell az olajat vagy fékbetétet lecserélni, és azt hiszik, hogy ezt szakszerűen el tudják így végezni. Aztán persze ebből csúnya, akár életveszélyes baleset is lehet, ha a fék nem megfelelően működik. Rengeteg olyan kocsi jön be hozzánk úgy, hogy otthon javította a tulajdonos haverja vagy testvére, és azzal szembesülünk, hogy fordítva van benne a fékbetét, vagy ellenkező oldalra van felrakva a féktárcsa, és még megsorolhatnám. Nagyon sok autó így megy ki a forgalomba, kockáztatva ezzel nemcsak magukat, hanem mások épségét is. Ez igazi veszélyforrást jelent már évek óta. Ezért kell hivatalos autószervizbe vinni a gépjárműveket, ahol alvázszám alapján rendelik meg a megbízható, méretpontos alkatrészeket, amit szakszerűen szerelnek be – tanácsolta a szakember, és megjegyezte: egy kis spórolás miatt nem érdemes emberéletekkel játszani.
Tavaly az illegális termékekkel elkövetett jogsértésekkel több mint 1 milliárd forint vagyoni hátrányt okoztak a jogosultaknak, a NAV összesen több mint 1100 hamis autótartozékot és kiegészítőt, csaknem 100 laptopot és diagnosztikai eszközt, továbbá több mint 1700 autódiagnosztikai szoftvert talált rajtaütésein, ellenőrzésein, ennyi illegális termék kereskedelmét, beszerelését akadályozta meg.