Záhony

2023.12.11. 12:18

Betelt a pohár – demonstrálnak a hazai fuvarozók Záhonynál (fotók, videók)

Az ukrán cégek jelenléte miatt óriási versenyhátrányba kerülnek az EU-s vállalkozások.

Szon.hu

Fotó: Sipeki Péter

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a lengyelekhez és a szlovákokhoz hasonlóan december 11-étől a magyar fuvarozók is demonstrálnak a záhonyi határátkelőhelynél.

– A kamionosok elégedetlenségének az az oka, hogy miután az ukrán áruszállítók megjelentek az uniós piacon, több száz magyar vállalkozás került a tönk szélére – mondta Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A határátkelőhelynél hétfőn több kilométeres sorban várakoztak a kamionok, s ottjártunkkor az ukrán sofőrök közül többen is nemtetszésüket fejezték ki a magyar fuvarozók akciója miatt. Árvay Tivadar lapunknak elmondta, a hazai sofőrök nem a lengyel és szlovák blokádhoz hasonlót hoztak létre, mivel nem kaptak rá engedélyt, ezért magánszemélyként kezdeményeztek demonstrációt a szervezők.

– Az MKFE a diplomácia útján igyekszik eredményeket elérni. Az EU 2022-ben megállapodást kötött Ukrajnával és Moldáviával, hogy a humanitárius szállítások forgalma biztosított legyen. Erre azért volt szükség, mert a háború miatt bezárultak a tengeri és a légi szállítás kapui. A közúti szállítás megkönnyítése érdekében jött létre a megállapodás, ám mostanra ott tartunk, hogy az ukrán fuvarozók nem csupán éltek a lehetőséggel, hanem terjeszkedési, piacszerzési szándékkal is jelen vannak az európai, illetve a hazai piacon. Jelentősen, mintegy 30 százalékkal megnőtt az itthoni utakon az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a hazai cégeké 4 százalékkal visszaesett – ismerte a probléma gyökereit a főtitkár.

A tönk szélére kerültek

Árvay Tivadar elárulta: az MKFE egyetért a magyar fuvarosok céljaival, az eszközeikkel azonban kevésbé. 

– Az Európai Tanács múlt heti gyűlésén elhangzottak alapján nem tárgyalják újra a korábban megkötött megállapodást, ezért a szlovák, lengyel és most már a magyar kamionosok is erősebben lépnek fel. Kisebb vállalkozásokról beszélünk, akik gyakorlatilag a tönk szélére jutottak az elmúlt időszakban a megcsappanó megbízások miatt. Az ukrán fuvarosok ugyanis lényegesen olcsóbban vállalják a szállítást, a megállapodásban teljesített fuvarfeladataik teljesítése közben nem vonatkoznak rájuk az uniós előírások, a mobilitási csomag, az előírt pihenőtilalom, a kötelező minimálbér. Sok szabályt nem kell betartaniuk, ami más cégeknek költségnövelő tényezőként is jelentkezik, ráadásul az ukrán üzemanyagok ára mintegy 70 forinttal kedvezőbb literenként, ami szintén csökkenti a költségeiket – tudatta Árvay Tivadar, aki szerint nyilvánvaló, hogy a humanitárius szállításokat támogatni kell, ám a korábbi megállapodás felülvizsgálatára van szükség.

– Korábban az engedélyek szabályozták a piacot, ám ezek az ukránokra nem vonatkoznak. Azt szeretnénk, ha újra szabályozott lenne a piac, akár a gabonatilalomhoz hasonlóan, néhány országra vonatkoztatva is – tette hozzá a főtitkár.

Kiállnak az igazukért

– Az ukrán fuvarozók engedélymentessége nem tartható, ezzel vissza is élnek, mi pedig lassan munka nélkül maradunk – árulta el lapunknak Szabó Kálmán, a demonstráció egyik szervezője, hozzátéve: az év végéig mindenképpen demonstrálnak, de valós forgalomlassításra nincs lehetőségük.

– A hazai gyülekezési törvény ezt nem teszi lehetővé, de itt vagyunk, és kiállunk az igazunkért. A szlovákoknál megengedett a blokád, nálunk viszont nem, így csak ennyit tehetünk. Reméljük, felkelti az EU figyelmét az, hogy már három ország fuvarozói emelik fel a hangjukat – hangsúlyozta Szabó Kálmán.

Ignácz József Péter, a demonstráció egyik szervezője arról mesélt lapunknak, hogy egész Európa versenyhátrányt szenved az ukrán és moldáv fuvarozókkal szemben az úgynevezett liberalizációs megállapodás miatt.

Újraterveznék a megállapodást

– Már az elején szkeptikusan fogadtuk ezt, és azóta kiderült, hogy teljesen jogos volt az aggodalmunk. Az ukránok háromszorosára növelték a teljesítményüket Lengyelországban, miközben a különböző engedélyek alóli mentesség miatt a költséghányaduk csupán a fele egy lengyel, magyar, vagy bármely más nemzetiségű EU-s cégének. Az árufuvarozási engedély azt a cél szolgálja – pontosabban szolgálná –, hogy szinkronizálja a fuvarozók részvételét az európai piacon. Minderre azért volt szükség, mert az országok között gazdasági és szabályozási különbségek vannak, amiket a kvótarendszer egyenlít ki. Azonban az ukrán cégekre ez nem vonatkozik, és az elszabadult helyzetet leginkább úgy tudnám jellemezni, mintha bemennék a boltba, és nem fizetnék a pénztárosnak – hívta fel a figyelmet Ignácz József Péter, aki arra is rávilágított: azt szeretnék, ha december 18-án újragondolná az EU közlekedési tanácsa a korábbi intézkedést, és változtatnának a liberalizáció szabályain, hogy mindenki békében, barátságban dolgozhasson.

A demonstráció résztvevői az érdekvédelmi szervezet képviselőit is várták az eseményre, ám ők ottjártunkkor még nem érkeztek meg a helyszínre. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában