2023.10.12. 10:58
Európa térképén a „zöld” vasúti átrakó
Fenntartható logisztika címmel rendeztek szakmai konferenciát az egy éve működő intermodális terminálon.
Dr. Szabó Tünde kormánybiztos a konferencián
Fotó: Tarnavölgyi Gergely
A fényeslitkei East-West Gate intermodális terminál nemcsak alapküldetésével, a kamionok gyors vasútra rakásával és a vasúti fuvarozás volumenének növelésével járul hozzá a környezet védelméhez, hanem a működése is környezetbarát. A csütörtöki konferencián Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a nyolcvanöt hektáron elterülő létesítmény teljes energiaellátását zöld energiával biztosítják. Az épületek hűtését-fűtését hőszivattyúrendszerrel oldják meg, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak. Tervezik azt a napelemparkot és szélerőművet, valamint a hozzá tartozó, nagyteljesítményű energiatároló kapacitást, amelyek segítségével az energiafogyasztást helyben, megújuló forrásból tudják fedezni.
– Az East-West Gate terminál és Fényeslitke neve összeforrt – fogalmazott a csütörtöki szakmai fórumon dr. Szabó Tünde, az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Hozzátette, a település és a cég felkerült Európa logisztikai térképére, hiszen egy éve működik Fényeslitkén Európa legnagyobb intermodális vasúti logisztikai központja.
– A terminált digitális és innovatív megoldások jellemzik, legyen szó az áruátrakásról vagy munkabiztonságról. Az elmúlt évek alapján azt látjuk, hogy az élelmiszer-ellátás és biztonság kérdése kulcsfontosságú, ez itt, Fényeslitkén világszínvonalú, így elmondható, hogy az EWG-terminál a világ elitjének társaságába emelte a települést és az átrakót – fogalmazott dr. Szabó Tünde.
A szakmai konferencia társszervezőjeként Párkányiné dr. Csurka Edina, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára is köszöntötte a vendégeket.
– A kamara egyik kiemelt feladata, hogy segítse a területén működő vállalkozások, cégek munkáját. Az üzleti sikerek eléréséhez, illetve a versenyképesség növeléséhez nélkülözhetetlen az információ, ezért is vállaltuk, hogy az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-vel közösen megrendezzük, megszervezzük ezt a mai fórumot. A mai modern logisztika a hatékonyságra, a gyorsaságra és a pontosságra alapul, ezek a jelzők mind-mind illenek a fényeslitkei terminálra – mondta Párkányiné dr. Csurka Edina főtitkár.
– A beruházás megkezdése előtt végigjártam Európa legnagyobb átrakóit, és az alapján fogtunk bele az építkezésbe. 2022 októberében sikerült átadnunk a terminált, ami 85 hektáron terül el 225 ezer négyzetméter betonozott felülettel rendelkezik, ami nagyobb, mint a fővárosi Margitsziget – ezt már Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója mondta a konferencia résztvevőinek. Hozzátette, ezek mellett arra is büszke, hogy a közel 140 fős dolgozói létszám nagy része a környéken lakik, és az átlagéletkoruk 31 év.
– Hatvanhat éves vagyok, és még vannak terveim. Sokan mondták még a beruházás elindítása előtt, hogy az ország ezen részében nem lesz munkaerő, nem lesz kivitelező, de én mindvégig hittem a projektben, és nem is csalódtam – mondta Tálosi János, aki kritikaként annyit fogalmazott meg, hogy szerinte a vármegyei fejlesztések túlságosan egypólusúak, így Záhony és környéke nem feltétlenül kap annyi támogatást, mint amennyit megérdemelne.
A csütörtöki szakmai konferencián elhangzott: a terminál és a szomszédságában tervezett 500 hektáros ipari park egy gazdaságilag leszakadt térség felzárkózásának lehet a motorja, amely több mint száz embernek adhat helyben munkát világszínvonalú környezetben, versenyképes bérekkel, ezen felül 500 embernek adhat közvetve munkát.
Az előadások után a terminálra érkezett a közép-kínai Honan (Henan) tartomány fővárosának, Csengcsou (Zhengzhou) polgármester-helyettese és az őt kísérő vállalatvezetői delegáció, hogy Fényeslitke gazdasági, befektetési és logisztikai lehetőségeiről érdeklődjenek.
Ezzel kapcsolatban Tálosi János vezérigazgató lapunknak elmondta: az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. már 2021-ben stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Csengcsouban működő állami Zhengzhou New Silk Road International Port Investment Co. Ltd.-vel, hogy közösen dolgozzanak a magyar-kínai gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok erősítésén. A kínai állami óriáscég Honan tartományban a fő állami partnere a kínai-európai kereskedelmi kapcsolatban érdekelt vállalatoknak.
Az East-West Gate terminál beruházója az idén szeptemberben tovább bővítette kínai kapcsolatait: a Nyugat-Kína egyik legfontosabb központjában, Szecsuán (Sichuan) tartomány fővárosában, Csengtuban (Chengdu) működő Chengdu International Railway Port Investment & Development Co. Ltd.-vel lépett partnerségre a kínai-magyar kereskedelmi és logisztikai kapcsolatok fejlesztése érdekében.
Megtudtuk, folyamatosan nő a EWG-terminál forgalma, elsősorban nyersétolaj- és gabonaszállítmányokat (főleg repcét és napraforgót) raknak át széles nyomtávról normálra. A szállítmányok Ukrajnából jönnek és az átrakás után Olaszországba, Németországba és Hollandiába mennek tovább, ahol részben tengerjáró hajókra rakják, részben pedig helyben dolgozzák fel. Átlagosan napi egy mezőgazdasági árut szállító szerelvény érkezik a terminálra, és az ukrán partnerekkel folyamatosak a tárgyalások a forgalom további növeléséről. Nagy az érdeklődés arra, hogy ukrán nyersétolaj- és gabonatermékeket konténerben szállítsanak Kínába dél- vagy nyugat-európai kikötőkön keresztül. Az EWG ömlesztett árukat kezelő hipermodern átfejtő berendezései 1500 tonna árut négy óra alatt tudnak átrakni a különböző nyomtávú vagonok között. Az átrakást befolyásolja a normál nyomtávú kocsik beérkezése, hiszen a normál vasúti kocsikból Európa-szerte hiány van az óriási forgalom miatt.