2022.02.20. 20:00
Mentorprogram: van élet a burkon kívül
A Tanítsunk Magyarországért program Szabolcs-Szatmár-Beregben is jól működik.
A Nyíregyházi Egyetemen képzik ki a mentorprogram hallgatóit, a diákok többek között a Michelin-gyárba is eljuthattak
Forrás: AZ EGYETEM ARCHÍVUMA
A kölcsönös tanulásról, egymás támogatásáról, a magyar közösségek megerősítéséről szól a Tanítsunk Magyarországért program, melynek célja a kistelepüléseken élő hetedikesek, nyolcadikosok felkarolása, segítése azért, hogy ők is ugyanolyan eséllyel tudjanak továbbtanulni vagy találják meg a helyüket a munka világában – ugyanolyan sikeresek lehessenek, mint a városi, a nagyvárosi társaik. Ezeknek a gyerekeknek szükségük van arra, hogy valaki megmutassa nekik azt, hogy a környezetük által körülhatárolt, jelenleg elképzelt burkon kívül is van élet és vannak lehetőségeik, vagyis a képességeik alapján a tanulással sokra vihetik.
Folyamatosan kommunikálnak
Dr. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára személyes küldetésének tekinti ezt, és rendszeresen látogatja a programban részt vevő iskolákat. Decemberben a nagycserkeszi iskolában megtekintette a gyerekek karácsonyi műsorát, majd átadta a TM program karácsonyi ajándékát a diákoknak. Már a műsorban is megmutatták zenei tehetségüket a tanulók, és mint kiderült, dr. György László is igen jól gitározik, így rögtönzött örömzenélésre váltottak át.
Az ITM-ben egy nagyon komoly szakmai háttércsapat segíti a munkát.
– Szinte napi kapcsolatban vagyunk a minisztériummal, hiszen a munka hatékonysága megköveteli az információk eljuttatását, az adatszolgáltatást a mentorokhoz, az iskolákhoz. Megbeszéljük az előttünk álló közös feladatokat, egyeztetjük a programhoz kötődő teendőket – jegyezte meg dr. Baracsi Ágnes főiskolai tanár, a Nyíregyházi Egyetem Szociálpedagógia és Közösségszervezés Intézetének tanszékvezetője, a Tanítsunk Magyarországért program koordinátora.
A mentorprogram sikerességének másik pillérét a programba bekerült intézmények iskolai koordinátorai jelentik.
– Ezeknek a pedagógusoknak a feladata igen sokrétű. Tartják a kapcsolatot az ITM-mel és velünk, a Nyíregyházi Egyetemmel. A tevékenységük döntő része a saját iskolájukban valósul meg. Ők fogják össze a náluk mentorálókat, ellenőrzik, segítik a munkájukat, szükség esetén tanácsokkal látják el, és gyakran ők is részesei egy-egy program szervezésének, lebonyolításának. Az iskolai kapcsolattartókkal személyesen is jól ismerjük már egymást, talán túlzás nélkül állíthatom, hogy jó kollegiális kapcsolat alakult ki az egyetemi oktatók és közöttük.
Sokan segítik a munkájukat
A mentorprogram harmadik eleme a Nyíregyházi Egyetemhez kötődik, mivel ott képzik ki azokat a hallgatókat, akik a közeljövőben mentori feladatokat látnak el.
– Az egyetemen koordinátorként én fogom össze az iskolák, az ITM, a mentorhallgatóink és a kollégáink munkáját. A TM program jól dokumentált, a szerződéskötésektől, a költségvetés elszámolásáért, a beszámolók elkészítésig mindenért Pokoraczki Ildikó kolléganőnk a felelős. A mentortanácsadói és az oktatói feladatokat jelenleg négyen látjuk el, mindannyian az Alkalmazott Humántudományi Intézet oktatói vagyunk: dr. Hollósi Hajnalka, dr. Márton Sára, Nyilas Orsolya és jómagam. Külön öröm számunkra, hogy az egyetemünk más egységeiből is sokan segítik, támogatják a munkánkat, és ha arra van szükségünk, rengeteg önkéntest tudunk megmozgatni, akik többnyire volt vagy jelenlegi hallgatóink közül kerülnek ki. Néhány szak esetében a programszervezés körüli teendőket szakmai gyakorlatként tudjuk elismerni. A program iránt erős elköteleződést mutató kis csapatot alkotunk, amire igazán büszkék lehetünk.
A Nyíregyházi Egyetemen a Tanítsunk Magyarországért programot 2019. február 7-én mutatták be ünnepélyes keretek között, amit Vassné dr. Figula Erika rektor írt alá.
– A pécsi, a miskolci és a debreceni mellett mi voltunk a negyedik egyetem, ahol a program elindult – közölte dr. Baracsi Ágnes. – 2019-ben a négy egyetem 188 hallgatója 796 diákot mentorált 35 településen. Azóta a programhoz már 15 felsőoktatási intézményben tudnak a hallgatók csatlakozni, a mentorok és a mentorált tanulók száma a sokszorosára nőtt.
A mentorrá válás első előfeltétele egy 30 órás, minden egyetem számára egységes tartalmú felkészítő, úgynevezett TM1 kurzus elvégzése. Ebben olyan ismeretekkel találkozhatnak a mentorjelöltek, mint például a mentorálási ismeretek, a szegénység, a hátrányos helyzet, a tanulásmódszertan, a pályaorientációs ismeretek, az önismeret és a tanulói személyiség megismerése, amelyeket tréning és érzékenyítő elemekkel egészítünk ki.
– A TM1 kurzus után szintén feltétel, hogy a hallgatóink tábori, illetve élménynapi programon vegyenek részt. Ez már valóban gyakorlatorientált része a felkészítésüknek, mivel jórészt készségfejlesztő tréningekként (önismeret, konfliktuskezelés, infokommunikációs technikák alkalmazása) kerülnek a középpontba. A mentorjelöltek egynapos tábori vagy élménynapi programon először találkoznak a leendő mentoráltjaikkal. Játékos vetélkedők, ügyességi feladatok és közös beszélgetések segítik egymás megismerését. Nagyon sokszor észrevehető, hogy már a program alatt erős kötődés alakul ki a mentorok és mentoráltjaik között: minderről tanúskodnak az ölelések, a közös fényképek és egymás bejelölése a közösségi felületen. A harmadik elemet az úgynevezett TM2 kurzusok jelentik. Ekkor már mentortanácsadóként követjük a mentorok munkáját heti rendszerességgel. Ez alkalmat ad a mentoroknak, hogy beszámoljanak az elvégzett munkájukról, megtervezzék a következő időszak foglalkozásait.
Ösztöndíj is jár a fáradozásért
Jelenleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 9 hátrányos helyzetű iskolájában közel 230 tanulót mentorálnak.
– Minden félévben átlagosan 40-45 mentorunk foglalkozik a gyerekekkel. A mentoraink háromnegyede több féléve mentorál, és közel 40 százalékuk az első perctől kezdve benne van a programban. A hallgatók havi 45 ezer forint ösztöndíjat kapnak munkájukért, amelyből 10 ezer forintot a gyerekekre, illetve a mentorálás során felmerülő költségekre (például belépőjegyekre, a foglalkozásokhoz szükséges eszközökre, esetleg apróbb tárgyi jutalmakra) használhatnak fel. Az ösztöndíjszerződésben foglaltak alapján heti átlag 6 órában kell változatos módon segíteni az általuk mentorált 5-8 gyermeket.
Beszállhattak a repülőbe
– A pályaorientációs tevékenység magában foglalja az intézménylátogatásokat, a részvételt a továbbtanulási és a szakmai rendezvényeken. Minden évben továbbra is bemutatjuk a hallgatóinknak a Nyíregyházi Szakképzési Centrum képzési kínálatát. A TM program tanulói eljuthattak a Michelin Hungária Kft. gyárába, kipróbálhatták a híradózást a Kölcsey Televízióban. A nyíregyházi repülőtéren a gyerekek beszállhattak a repülőgépekbe, és különösen jó volt látni, ahogy a Nyíregyházi Egyetem képzésén részt vevő pilótajelöltek tartottak „kiképzést” a jövő pilótáinak.