2021.06.17. 17:30
Élvezi a diákok figyelmét
Apáczai Csere János-díjat kapott Deák-Takács Szilvia.
Deák-Takács Szilvia az Apáczai Csere János-díjjal | Fotó: Kerekes Tibor
Fotó: besimedia
– Csak az oktatás és a nevelés talán kevés lenne ahhoz, hogy ezt a díjat kiérdemeljem, de még a versenyeredmények is – mondta lapunknak Deák-Takács Szilvia, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium magyar nyelv és irodalom szakos tanára, aki közel negyedszázada dolgozik az intézményben.
A digitális világban
– Olyan pedagógiai, tudományos, kutatótevékenységek is állnak mögöttem, amik túlmutatnak az iskola falain. Az idén az elismerések odaítélésénél minden bizonnyal fontos szempontként értékelték, hogy ebben a nehéz időszakban miként tudtuk digitális formában átadni az ismereteket.
– Nekem ebben szerencsém volt, mert nem most kezdtem ezzel a területtel foglalkozni, bár az irodalom nem erről, hanem elsősorban könyvekről, szövegekről szól. A digitális tanrend világában az első naptól eligazodtam, és segíteni tudtam a diákjaimon kívül a kollégáimat és a megye pedagógusait is. Könnyedén alkalmazkodtam az elvárásokhoz, magam alakítottam azt a digitális teret, ami a leggyorsabban, a legkisebb veszteséggel és a leghatékonyabban segítette iskolánk tanulóit.
Deák-Takács Szilvia büszke arra, hogy digitális tananyagai, hangfelvételei, saját készítésű videói, játékos feladatai általánosan is használhatók, de ha úgy adódik, ezeket egyénire alakítja. Módszertani ötletei a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertár rovatában szerepelnek.
Játék, mégsem az
A megye szaktanácsadó mesterpedagógusaként a témában előadást, műhelymunkát tartott számos intézmény magyar szakos tanárának, akikkel a kapcsolatot azóta is tartja. Meggyőződése, hogy csak úgy tudja olvasóvá nevelni a diákjait, ha lépést tart velük. Bekapcsolódott a Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda tevékenységébe, nyelvi tanácsadóként helyesírási és nyelvhelyességi témában ad tanácsokat országos hatókörben.
Kutatja Czóbel Minka levelezését, tanulmánykötetben jelent meg több írása a témában. A magyartanárok lapjának, a Magyarórának rendszeres szerzője. Emellett diákjainak át tudja adni a szépírás szeretetét, maga is ír kritikákat, novelláskötete is jelent már meg. Állandóan keresi a megújulási lehetőséget.
– Igyekszem bevonni a diákjaimat az ötletelésbe, abba, miként tudjuk kihasználni a digitális teret és eszközöket az ismeretszerzés során. Projektmódszert alkalmazva számos konferenciára, pályázatra készítettünk alkotói évfordulókhoz kapcsolódó – Szabó Magda, Tömörkény István, Mikes Kelemen, Katona József: Bánk bán tanítása témában – digitális anyagokat, átiratokat, videókat, szófelhősorozatot, a tanulóknak is publicitást szerezve ezzel.
– Látszólag játék ez, de mégsem, hiszen az élményközpontú oktatás közben is el kell merülni a szerzők munkásságában, összekapcsolni tudományos szinten is az irodalmat, nyelvészetet, vizualitást, esztétikumot. Közösen is alkottunk átiratokat, együtt éltük meg a szöveg megszületésének folyamatát. A gyerekek nagyon kreatívak és ötletesek. Két éve érettségizett a lányom, ismerős a közegük. Engem éltetnek a fiatalok, élvezem a figyelmüket. Ehhez az is kell, hogy egy kivételesen jó iskolában tanítok, támogató közösségben és kiváló diákokkal dolgozom. Én is itt érettségiztem, pontosan tudtam, hová jöttem dolgozni. A Besi légköréhez nincs hasonlítható.
Deák-Takács Szilviát hallgatva egyre erősebbé válik az érzés: élvezi azt, amit csinál. – Ez pontosan így van – bólint rá a kisvárdai pedagógus. – Másként ezt nem is szabad. Sok törődéssel, empátiával, szeretettel, időt nem ismerve.