2021.05.12. 14:00
A városi vezetés veszélyes lehet
A városban szinte minden pillanatban találkozhatunk gyalogosokkal, kerékpárosokkal, több a veszélyforrás.
Fotó:
Az autózás velejárója, hogy lakott területen, azon belül városban közlekednek a sofőrök. A KRESZ-ben külön szabályok vonatkoznak arra, hogy miknek kell eleget tenni a lakott területen. Ott ugyanis a közlekedés egyéb szereplőire még fokozottabban kell figyelni.
– A városban szinte minden pillanatban találkozhatunk gyalogosokkal, kerékpárosokkal. Sok az üzlet, amely előtt rakodhatnak, sok az építkezés, a felújítás, és még sorolhatnánk a különböző, a haladást nehezítő akadályokat. Egy sor olyan körülmény veszélyezteti a közlekedést, amelyek lakott területen kívül kevésbé jellemzők, ráadásul ezekkel egy rövidebb utazás alkalmával is tömegesen találkozik az autóvezető – fejtegette Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
Váratlanul bukkanhatnak fel
– A gyalogosok – egy járművel szemben – a legvédtelenebb résztvevői a közlekedésnek. Természetesen a kijelölt gyalogos-átkelőhelyekhez közeledve erősen defenzív vezetési módot kell választanunk, hogy még a gyalogosok váratlan megjelenésekor is biztonsággal meg tudjunk állni. Ezenkívül iskolák, óvodák, játszóterek környezetében is kiemelt figyelmet kell fordítani az út menti gyalogosokra. Ki kell emelni azokat a gyermekeket, akik esetleg nem a zebrán próbálnak átkelni az utcán. A kerékpárosok sem sokkal védettebbek a gyalogosoknál. Noha a városainkban a kerékpárút-hálózat egyre sűrűbb, nem minden bringás választja az úgynevezett dedikált utakat.
– A pandémiás időszakban erősen megnövekedett a bringával közlekedők száma. Nem csak az ezt a közlekedési módot választók miatt, a biciklis ételfutárok is egymást érik az utakon. Az ő biztonságukért előzéskor mindig tartsunk legalább 1,5 méteres oldaltávolságot! Ha ez az útviszonyok vagy a közlekedési szituáció miatt nem lehetséges, akkor ne legyünk restek lefékezni és kivárni, amíg a biztonságos előzés feltételei fennállnak!
A nagyvárosokban sokszor több sáv is rendelkezésre áll az azonos irányban haladáshoz.
– Ezeken az útszakaszokon sokszor tömött sorokban haladnak a járművek, de nem szakad megfeledkeznünk arról, hogy előnyszerzés, gyorsabb haladás miatt nem szabad váltogatnunk a sávokat. A cikázás nem pusztán szabálytalan, hanem veszélyes is, mert a szabályosan közlekedő autóstársak nem számítanak arra, hogy eléjük vágnak.
Több forgalmi sáv esetén kiemelten fontos a gyalogos-átkelőhely megközelítése. Amennyiben a zebránál a szomszédos sávban már áll egy jármű, mindenképpen meg kell állnunk, hiszen az álló autó takarásában jó eséllyel ott van egy gyalogos – jegyezte meg Knezsik István.
Egyéb korlátozások
– Lakott területen nem lehet mindenhol 50 km/órával haladni. Sok helyen további korlátozásokkal találkozunk, amit nemcsak a büntetések elkerülése miatt érdemes betartani, hanem azért is, mert a közlekedésszervezők tapasztalatai alapján az útszakaszon ez a biztonságos legnagyobb sebesség.
Borítókép: Nyíregyháza belvárosában történt baleset a napokban, amiért le kellett zárni egy ideig a Dózsa György utcát | Illusztráció: Pusztai Sándor