2021.04.14. 08:26
Öveges professzor méltó ajaki utóda
Mol Mester-M díjat kapott Varga István fizikatanár.
Varga István a díjjal | Fotó: MOL
Korábbi tanítványaik jelölése alapján a Mol Alapítvány kuratóriuma idén is 10, kiemelkedő munkát végző tanárt és utánpótlásedzőt díjazott, köztük Varga Istvánt, az Ajaki Tamási Áron Katolikus Általános Iskola fizika, kémia, matematika és technika szakos tanárát.
Hat a tanítványaira
Varga István a tudomány kategóriában kapta meg az elismerést. Az Ajaki Tamási Áron Katolikus Általános Iskola pedagógusa az indoklás szerint nagy hatással van a tanítványaira, szemléletformáló pedagógiája különleges, az oktatást szenvedéllyel végzi. A hétköznapi élet jelenségeinek magyarázatán keresztül hozza közelebb a gyerekekhez a fizikát. 2010-től az Öveges József Országos Fizikaverseny feladatkitűzője, szervezője.
A kutatók éjszakáján önálló bemutatót tartott, játékos, filléres kísérleteit játszóházakban, egészségmegőrző nyári táborban is bemutatja, hogy felkeltse a gyerekek érdeklődését a természettudomány iránt. Munkásságát korábban Mikola Sándor-, Öveges József-, Ericsson- és Jedlik Ányos-díjjal is elismerték.
Miért hasznos?
Generációk sokasága nőtt fel Öveges József tévéműsorain, amelynek keretében a legkedvesebb kísérletein keresztül szerettette meg a gyerekekkel a fizikát. Valami hasonló módon gondolkodik a tanításról Varga István is.
– A szomszédunkban lakott egy tanár, akit nagyon irigyeltem emiatt, ezért már gyerekkoromban pedagógus szerettem volna lenni – mondja Varga István.
– A szüleim azt mondták, nem baj, majd kinövöm. Ők azt szerették volna, ha műszaki pályára megyek, de csak a katedrán kötöttem ki. Fiatal tanárként nagyon sarkos voltam, ez a lazább vonulat a tanításhoz az évek múlásával alakult ki. Az tény, a fizika alaptörvényeit el kell sajátítani a tanulás során, de vallom, nem kell a legkisebb szabályokat is szó szerint megtanulni. Ha az alaptudás biztosan megvan a fejünkben, akkor azt nem kell külön előhívni a háttérből. Ha azt mondom, kétszer kettő, mindenki azonnal rávágja, hogy négy, mert ez is bármikor előhívható, mint ahogy ha megtanultunk írni és olvasni, akkor nem kell azon gondolkodnunk, milyen betűt látunk magunk előtt.
Az elmélet mellett Varga István óráin legalább ugyanolyan mértékben jelen van a gyakorlat is.
– Azt próbálom megmutatni a gyerekeknek, hogy lássák, az elméleti tudásnak mi a gyakorlati alapja, ami visszahat a gondolkodásra is. A matematikai logika rengeteg segítséget nyújt az élet egyéb területein. Hiszem, aki iskolában nem volt jó matekos, az nem lehet jó ügyvéd sem, hiszen ez a fajta gondolkodásmód azon a pályán is sokat számíthat.
Filléres kísérletek
Az ajaki tanár híres arról, hogy Öveges Józsefhez hasonlóan gyakran tart gyerekfoglalkozásokat.
– Amikor ezt kitaláltam, egy egység kijött 100 forintból, ezért neveztem el filléres kísérleteknek. Általában harminc egységgel készülök ezekre a foglalkozásokra. Nem én mutatom be a kísérleteket, az érdeklődő gyermekek maguk végzik el, mert ebből tanulnak a legtöbbet.