2021.04.18. 11:30
A nyelviskolák élete sem a régi
Egyes nyelviskolák akár 80 százalékos visszaesést is elkönyvelnek a képzési piacon.
Kontaktórák nélkül személytelen a nyelvoktatás | Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A veszélyhelyzeti korlátozások, a távoktatás már tavaly tavasszal is megnehezítette a nyelviskolák életét. Lapunkban is írtunk róla, hogy az előző évekhez képest visszaesett a nyelvvizsgázók száma, a nyelvtanulók egy része digitális tanfolyamra iratkozott be, s azóta nem csupán az órákat veszik fel online, de úgy is vizsgáznak le.
A tavaszi időszak mindig fontos a nyelvoktatásban, hiszen a felsőoktatásba jelentkezőknek számít a nyelvvizsga, a diplomaszerzés előtt állók pedig ennek hiányában nem vehetik át a diplomájukat. Másként alakult ez is az előző évben, mentességet kaptak, s emiatt is kevesebben érezték fontosnak a nyelvvizsgapapírt.
Otthonról, online
Császár Zoltán, az ILS Nyelviskola ügyvezetője szerint a nyelvvizsgáknál valóban volt visszaesés, de a fiatalok idegen nyelvi tanulási motivációja, esetenként a tanulási kényszerük megmaradt, ugyanis sok-sok diáknak szüksége van a nyelvvizsgára, s mert távoktatásban tanulnak tavaly novembertől, mennyiségében vagy minőségében kevésnek tartják a sikeres vizsgához a digitális térbe szorult tanórákat, ezért jelentkeznek a felkészítő kurzusokra.
– A járvány alatt a köznevelési intézményekben nem lehet termet bérelni, a nyelviskolákat ez is korlátozta a vizsgaszervezésben. A tiltás a nyitás időszakában is fennállt, ez a kényszerhelyzet pedig szintén a digitális térbe terelte a vizsgázókat, így otthon, kényelmesen a fotelból adtak számot tudásukról – tette hozzá a nyelvtanár, ügyvezető.
Visszaesést tapasztalnak
A nyelviskolák tapasztalatai szerint az online vizsgát választók száma nem kiugróan magas, egy nagyobb központ átlagos vizsganapján 1500-an hagyományosan vizsgáztak különböző helyszíneken, csupán 200-250-an választották az online lehetőséget.
Siető András, a Lensit Bt. iskolavezetője is azt mondta, 80 százalékos visszaesést is elkönyvelnek a képzési piacon.
– Nyelviskolák szűntek meg, vagy teljesen más vizekre eveztek az oktatással foglalkozó cégek. Volt olyan vizsgánk, amelyet mindösszesen két diáknak szerveztünk meg.
Szerintünk a járvány alatti bizonytalanság mellett az is probléma, hogy az oktatásban nem lehet gyorsan átállni valami más formára előkészületek, technikai feltételek nélkül.
– Az egyik legnagyobb online vizsgaformát a Katedra Nyelviskola Hálózat fejlesztette ki, amellyel szerencsére kapcsolatban állunk. Nyíregyházán 8 helyet alakítottunk ki erre korábban, ahol csupán beül a számítógép elé a vizsgázó, és a komplex, írásbeli vagy szóbeli vizsgát is le tudja tenni. Ellentétben másokkal, mi szerencsés helyzetben vagyunk, nem kell tanárhiány miatt aggódnunk, máshol küzdenek ezzel is, ha nincs jelentkező, nincs szükség óraadókra sem – ecsetelt egy, a szegmensben felszínre kerülő problémát a szakember.
Hozzátette, kontaktórák nélkül személytelen a nyelvoktatás is.
Az emberek kizárólag akkor élnek a digitális lehetőséggel, ha muszáj, mert már elegük van az online világból, személyes emberi kapcsolatokra vágynak.
– S az sem mellékes szempont, hogy bár a szülőknek nagyon fontos gyerekeik taníttatása, haladása, és mélyen a zsebbe nyúlnak, amikor kifizetik a tanfolyamok árát, sokaknak nem jut annyi mindenre, mint a járvány előtt – így Siető András.