2021.03.14. 15:30
Tanóra a szoba sarkában
Önállóbbak a diákok az online térben, mint tavaly tavasszal voltak.
Fotó: Szarka Lajos
Laptop kinyitva, a digitális felület kódját beütve máris a Classroomban találja magát a tanuló. Ez az a felület, ahol ettől a héttől a mindennapjaikat töltik a diákok, immár a kisiskolások is. A menetrend mindenkinek ismerős, csakúgy, mint tavasszal, most is online kapják a leckét a gyerekek, a koronavírus-járvány ismét a digitális térbe szorította az oktatást. A vélemények róla homlokegyenest különböznek, vannak, akik könnyen vették az átállást, és akadnak persze olyanok is, akik bár a lassan egy éve tartó pandémia miatti rapid változásokra rugalmasan reagálnak a hétköznapokban, mégis letörtek a távoktatás bevezetése hallatán. Így vannak ezzel a szülők is, merthogy ismét le kell a gyermek mellé ülni, és átvenni az elektronikusan feladott leckét.
Online kapcsolatban
– A helyzet korántsem olyan vészes, mint tavaly tavasszal volt, amikor mindenki kapkodva állt át a távoktatásra. Akikkel beszélgettem az elmúlt néhány napban, azt mondták, olajozottan ment az átállás, noha a különböző iskolák más és más felületeket használnak, és vannak olyanok is, ahol egyszerre több digitális felületet is bevisznek az oktatásba – mondta Oláh Gabriella. A szakpszichológus pedagógiai vonalon is dolgozik, és szerinte az lényeges, hogy egy héten hány online órát tartanak meg a tanárok, vagy e-mailben küldik el a leckét, és a gyerek a tankönyvekből tanul.
– Látunk vegyes megoldást is, amikor szinkronban tanulnak együtt a tanulócsoportok, netes gyakorlófeladatokat kapnak, valamint párhuzamosan haladnak a munkafüzetekben, tankönyvekben is.
Pszichológiai szempontból mindenképp hasznosak a skype-os órák, mert a gyerekek látják egymást, olyan, mintha az iskolában lennének és együtt vennék át a tanagyagot.
A csoportos bejelentkezések alatt nem marad el a tanári magyarázat mint fontos oktatási módszer, amely segíti az új ismeret megértését, elsajátítását. Ez is nagyon fontos – hívta fel a figyelmet a szakember.
Oláh Gabriella csakúgy, mint tavaly tavasszal, most is azt hangsúlyozta: tervezzék meg és tartsák be a napirendjüket a családok, legalább délelőtt. – Fel kell kelni időben, és összekészülünk az órákra, és ha be is kell jelentkezni, időben ott ülni a gép előtt, akkor nem „lustálkodhatják el” a napot a fiatalok. A középiskolások már egy jó ideje otthon tanulnak, bioritmusuk meglehetősen felborult, azt hallom, hogy reggeltől estig a gépek előtt ülnek, valójában akkor is, amikor már túl vannak a leckén. Nem szabad hagyni az általános iskolásokat – főleg a kisebbeket –, hogy ők is odaragadjanak az íróasztalokhoz, vagy egész nap az okoseszközöket nyomkodják. Egyébként sokkal nagyobb az önállóságuk, aktivitásuk a diákoknak, mint tavaly volt, mintha rutint szereztek volna a távoktatásban. Kivételek az elsősök és a másodikosok, akiknek szükséges a szülői segítség.
Borítókép: Angolóra, a Turóczy Zoltán evangélikus iskola 3. a osztálya online tanul | Fotó: Szarka Lajos