2020.12.08. 14:00
Álmában csönget egy kicsit az újjávarázsolt nyíregyházi villamos
Lokálpatrióta nyíregyházi vállalkozók összefogásával új színben tündököl a motorkocsi.
fffFFff
Fotó: Dodó Ferenc
Ötvenegy esztendeje nem közlekedik villamos Nyíregyházán. Egészen pontosan 1969. május 31-én tették vakvágányra a máig nosztalgiát ébresztő járművet, amely akkoriban a megyeszékhely egyik szimbóluma volt. A döntéshozók a tömegközlekedés jövőjét az autóbuszozásban képzelték el.
Az értékőrzés megtestesítője
Aki manapság a Hősök terén sétál, rácsodálkozhat arra az évek óta ott szobrozó motorkocsira, amely a hajdanán forgalomban lévő kilenc közül az egyik. A Szaszala család tulajdonában lévő villamos a napokban látványosan megújult, köszönhetően a civil összefogásnak és a szorgos kezeknek.
– Ezt megelőzően tizenhét éve volt felújítva, ráfért a ráncfelvarrás – jegyezte meg a lokálpatrióta vállalkozó, Szaszala Tamás.
– Mostoha életkörülményekre volt kárhoztatva: többször feltörték, pótolhatatlan tárgyakat loptak el belőle. A vandalizmus nem ismert korlátokat. A fa elkorhadt benne, az idő vasfoga kíméletlen volt. Krizán Attila és Májer Attila helyi vállalkozók hathatós közreműködésével tetőtől talpig megújult a villamos.
Az összes lemezt darabonként kellett leemelni, és homokfúvásos technikával tették rendbe az elhasználódott eszközöket: 2,5 millió forintot emésztett fel az önerős beruházás
– Láttam, amint Szaszala Tamás hozzákezdett a felújításhoz. Májer Attilával felajánlottuk, hogy összehangoljuk a munkát, hiszen négy különböző szakmát kellett mozgósítani. Én tősgyökeres nyíregyházi vagyok, a belvárosban nőttem fel, utaztam is a villamoson.
– Olyan lazúr hatású festék került rá most, ami a Njörd nevet viseli: a skandináv mitológiában ez az értékőrzést testesíti meg – fűzte hozzá Krizán Attila, a Festékállomás tulajdonosa. Májer Attila a Csúcs-Trade 98 Kft. és a Májer és Társa Kft. tulajdonosi körét képviselte.
A nyíregyházi villamos története több mint száz évre nyúlik vissza. A Nyíregyházavidéki Kisvasutak üzemeltetését 1911-ben a Részvénytársaság Villamos és Közlekedési Vállalatok Számára vette át. A cég kiépítette az áramellátást a városi szakaszon, az első villamosok a Ganz-gyárból kerültek ide.
Busz lépett az örökébe
A három, fővárosból érkezett példány után már helyben gyártották a többit, mégpedig a kisvasút műhelyében. A villamos a MÁV-bérház és a Beloiannisz tér (a mai Hősök tere) között közlekedett, a kocsik tízpercenként követték egymást. A sóstói járatok húszpercenként indultak onnan. A második világháború vízválasztó volt a históriában: felvetődött annak az ötlete, hogy a kisvasúti forgalmat kivezetik Nyíregyházáról a villamosok javára.
Akkoriban ki akarták építeni a síneket a temetőhöz és a kórházhoz is. A visszavonuló német csapatok pusztítása miatt majdnem húsz év telt el addig, amíg Sóstóig közlekedtek a villamosok, amiket 1949-től a MÁV üzemeltetett. Elképesztő az adat: 1968-ban, azaz a megszűnése előtti évben a mintegy 80 ezer lakosú Nyíregyházán éves szinten 4,3 millióan villamosoztak. Noha a busz lépett az örökébe, egy motorkocsit sikerült megőrizni az utókornak.
A Hősök terén található ipari műemlék, a Nyíregyházi Értéktárba felvett villamos Szaszala Lászlónak köszönheti, hogy nem ócskavasként végezte. A rendszerváltozás után a SZÁÉV felszámolásával fennállt annak a veszélye, hogy valamelyik MÉH-telepre kerül. Mivel a harminc szabadban töltött év és a daruzások alaposan megviselték, fel kellett újítani. A kisvasút kocsiműhelyében a szakemberek újjáépítették, a 12,5 millió forintos költséget a Szaszala család vállalkozása állta. Tizenhét esztendővel később Szaszala László fia, Tamás és vállalkozó ismerősei „kipofozták” az inaktív járművet, a nosztalgiát ébresztő gesztus ragyogó ötletként illeszkedik az ünnepvárás fényéhez. Tán még álmában csönget is egy kicsit a szunnyadó villamos.
Borítókép: Krizán Attila, Szaszala Tamás és Májer Attila helyi vállalkozóknak köszönhetően tizenhét év után megújult a magántulajdonban lévő nyíregyházi villamos | Fotó: Dodó Ferenc
Gombnyomásra integethet a Mikulás
A Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör és a Nyíregyházi Városvédő Egyesület emléktáblát avatott a 100 éve megindult villamosközlekedés emlékére 2011-ben. Erre az alkalomra jelent meg a Városvédő Füzetek 26. köteteként Hornyák László tanulmánya „A nyíregyházi villamos” címmel.
– Az emléktábla leleplezése után Szaszala László megengedte, hogy szétnézzünk a villamosban. A különleges lehetőség olyanokat is odavonzott, akik véletlenül arra jártak. Kiderült, hogy mennyire érdekli az embereket a története – idézte fel a kapcsolódási pontját Hudivók Róbert. Vele lehet találkozni, amikor olykor kinyit a használaton kívüli jármű. – Vezetek kimutatásokat: 2015-ben 21 nap alatt 5228 látogatónk volt, az idén 27 nap során 3612-en kerestek fel bennünket. Az elmúlt 6 esztendőben 165 napon több mint 35 ezren jártak a villamosban. Nagy örömmel tölt el a felújítás. Az ünnepek közeledtével felszereltem egy olyan Mikulást, ami gombnyomásra integet, érdemes gyönyörködni benne.