felkészültek

2020.11.25. 14:34

Ötven esztendeje marja a havat a ZIL

Ezen a nyáron a novemberi gépszemlére készülve újabb ráncfelvarráson esett át a sárbogárdi járgány.

Forrás: Magyar Közút

Fotó: Szászi Dániel

Hat vezérgéppel és huszonkilenc kisebb kiegészítő géppel, felkészülten várja az első havat a nyíregyházi városüzemeltetési társaság.

Hét kategória

– Munkatársaink ellenőrizték a gépek műszaki állapotát, a csatlakoztathatóságát és a működését. A kezelésünkben lévő utakat hét kategóriába soroltuk, ennek megfelelően végezzük majd a hószolgálat ellátását, jegesedésnél a síkosságmentesítést, hóesésnél pedig a csapadék eltakarítását. Először a tömegközlekedési útvonalakat kell eltakarítani, utána a többi utat is biztonságossá kell tenni – mondta Petró Árpád, a NyírVV Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az ország teljes területén két hete állt át a téli üzemmódra.

– A 19 megyei igazgatóságon, 94 mérnökségen és a központi irányításban is 0–24 órás szolgálatra tértek át a szakemberek – közölte Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető. A társaság az országos közúthálózaton összesen több mint 1100 munkagépet (nehézgépjárműveket, rakodógépeket, hómarókat) mozgósíthat. Feltöltötték a sótárolókat, így összesen mintegy 174 ezer tonna útszóró só, több mint 2600 tonna kalcium-klorid-granulátum, 2,3 millió liter kalcium-klorid-oldat és közel 11 ezer tonna érdesítőanyag áll a szakemberek rendelkezésére, melyeket folyamatosan pótolnak majd.

Most az autósokon a sor, arra kérik őket, hogy a nyári­gumijukat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas, megfelelő minőségű és állapotú abroncsokra.

Rába motort kapott

A Magyar Közút birtokában van többek között egy 50 (!) éves ZIL gyártmányú hómaró. Az üzemképes monstrum Sárbogárdon áll készenlétben. A fél évszázados gépet (ami 1970. december 29-én tette meg az első útját) az idén korszerűsítették.

– A sárbogárdi jármű valamikor a régmúltban az eredeti meghajtómotor helyett kapott egy korszerűbb, könnyebben karbantartható és javítható, az akkori magyarországi viszonylatban tömegterméknek számító Rába D10-es motort – fűzte hozzá Pécsi Norbert Sándor.

– Ezen a nyáron a novemberi gépszemlére készülve újabb ráncfelvarráson esett át. Friss festést kapott, ellen­őrizték és javították a fék- és futómű-berendezéseit, cserélték a gumiabroncsait, újralemezelték a fülke padlóját, a teljes fülkét újrakárpitozták, kicserélték a hidraulikatömlőket, valamint megerősítették a hómaró adapter tartókarjait. Továbbá új lámpákat szereltek fel rá, cserélték a fülke fűtőkályháját, a munkagép feszültségi hálózatát 12 voltosról 24 voltosra alakították át.

Végül kicserélték a meghajtómotor-porlasztócsúcsokat, tisztították a hűtőrendszert, és teljes olajcsere-szervizen esett át a járgány, ezzel jó pár évvel meghosszabbodott az élettartama. A munkagép könnyedén vette a műszaki vizsga akadályait, és várja a következő bevetést.

LTL

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában