2020.11.19. 17:30
A hátrányból előnyt kovácsoltak
Csodavár – ahol a személyes találkozás nélkülözhetetlen.
A személyes órák elengedhetetlenek a korai fejlesztésben | Archív fotó: Csodavár
Az élet számtalan területén ki kellett alakítani olyan online platformokat, ahol a napi munka, az oktatás, bizonyos szolgáltatások és ellátások zavartalanul működhetnek a világjárvány idején. A különböző védelmi intézkedések és korlátozások a fogyatékkal élőket, az autistákat és a Down-szindrómás embereket az átlagostól is hátrányosabban érintik.
A tavaszi „leállásból” mindenki levonta a tanulságokat, sőt, egyesek előnyükre is fordították azt. Így lehet, hogy nemzetközi szinten is egyedülálló e-learning-rendszert és -módszertant dolgozott ki a Rejtett Kincsek Down Egyesület, amellyel egyrészt a sérülékeny csoportba tartozók otthoni oktatását segítik, másrészt a velük foglalkozó pedagógusoknak adnak útmutatást a digitális térbe szorult órákhoz.
Az Edumodul az interneten elérhető, regisztrációhoz kötött oldal, amelyen a gondolkodás, önállóság, szocializáció, kommunikáció, finommozgás és nagymozgás fejlesztéséhez nyújt feladatsorokat.
Nem maradhatnak le
– Az eltérő fejlődésű gyerekek speciális törődést igényelnek, ezért gyorsan kellett reagálni a megváltozott helyzetre, náluk 2-3 hónapnyi oktatásból kiesés pótolhatatlan. A mozgás, a beszéd, az értelem és a magatartás területén végzett fejlesztés (konduktív pedagógia, gyógypedagógia, tervezett szenzomotoros tréning) alaposan megtervezett, egyedi igényekhez igazodó, lépcsőzetesen felépített terven alapszik, amelyből egyetlen fázis sem maradhat ki.
A szülőkben éppen emiatt volt némi bizonytalanság az elején, mert egyfelől óvni is akarták gyermeküket a fertőzéstől, másfelől tudták, ha nem hordják el őket az órákra és nem kapják meg a megfelelő fejlesztést, behozhatatlanul lemaradnak.
– Éppen ezért jelenleg is rendszeresen járnak hozzánk egyéni foglalkozásokra.
– Természetesen minden szabályt (maszkviselés, kézfertőtlenítés, ózongenerátoros fertőtlenítés) szigorúan betartunk, időpontra érkeznek a családok, nincs tumultus. A közös, nagy létszámot megmozgató rendezvényeinkről pedig a járvány idejére lemondtunk. Szerencsére a kollégák sem fertőződtek meg, mindenki el tudja látni a feladatát a saját területén – osztotta meg a friss híreket a nyíregyházi Csodavár mindennapjairól Kisari Károly, a Rejtett Kincsek Down Egyesület elnöke. Az intézményben mintegy száz gyerek fejlesztését vállalják fel.
Agyhullámokon alapuló tréning
Az autista és az ADHD-s (figyelemhiányos, hiperaktív) gyerekek életében a legfontosabb a napi rutin, a folytonosság, amely most felborult.
– Gondoljunk bele, mekkora teher lenne a szülőnek, ha kizárólag egyedül kellene foglalkoznia autista gyerekével, így legalább heti egy-két alkalommal besegíthet a pedagógus a családnak. Tehát addig, amíg elvihetik közösségbe őket, és a megszokott ritmus szerint élhetnek, nincs velük baj. Sőt, a terapeuta és a gyerek között nagyon szoros a kapocs, ami elsősorban a személyes találkozáson alapul, s ezt nem szabad egyik napról a másikra hirtelen feje tetejére állítani… – jegyezte meg Kisari Károly.
Majd beszélt egy másik, a Csodavárban elérhető, forradalmian új terápiáról a neurofeedback-ről is, amelyet szintén hatékonyan alkalmazhattak a szakemberek a járvány alatt.
– A neurofeedback egy visszajelzés arról, ahogyan működik az agy. A tréning alatt egy monitor előtt ülve a kedvenc meséjét nézheti a gyerek, vagy számítógépen játszhat, eközben speciális EEG-készülékkel nyomon lehet követni az agyhullámainak az adatait.
– A speciális eszköz megmutatja az eltéréseket, az egyéni agyhullámértékeket közelíteni lehet az optimálishoz. Az eljárás alacsonyabb hiperaktivitást, lobbanékonyságot, stabilabb kedélyállapotot, jobb alvást, valamint magasabb összpontosító képességet eredményez – hangzott a módszer lényege.
KO