2020.05.02. 07:00
Más a kerékcsere a szervizben, mint otthon
A tavaszi szezonban mindenki egyszerre akarja elintézni az abroncscserét.
Fotó: RBR
Igaz, hogy egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert nem lehet otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem a megfelelő berendezések nélkül.
Hogyan érdemes kiválasztani a megfelelő szervizt, és mit kell tenni annak érdekében, hogy a minimálisra csökkenjen a fertőzésveszély? A 2011-ben megalakult Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértői foglalták össze a lényeget.
Érdemes tájékozódni
Érdemes egy pillantást vetni a szerviz felszereltségére, színvonalára, a kiszolgálás minőségére, a gépek állapotára és a dolgozók tájékozottságára. Ha laikusként többet tudunk az abroncsokról, mint a műhelyben dolgozók, akkor köszönjünk el.
Egyetlen gumiabroncs-kereskedő és -javító műhely sem foglalkozik kizárólag egyetlen márkával. Ha szükséges egy új abroncspár beszerzése, jó helyen járunk. Mivel nincsenek elkötelezve, az autónknak és a vezetési szokásainknak megfelelő gumit fogják ajánlani. Az ajánlott árat néhány kattintással le tudjuk ellenőrizni valamelyik ár-összehasonlító weboldalon.
A szerviz tisztasága, a szerszámok rendezettsége nem feltétlenül utal az ottani munka minőségére: a káosz lehet pusztán látszólagos, a nagy hajtás mellett ennek megszüntetésére csak este jut ideje az ott dolgozóknak.
A kisebb gumisoknál előfordul, hogy nincs megfelelő eszközük valamennyi abroncstípus lecseréléséhez. Kérdezzünk rá, hogy van-e megfelelő szerelőgépük, hiszen egy peres és defekttűrő abroncsot vagy egy nagyobb méretű kereket nem minden műhelyben tudnak szerelni.
Ha kerékre szerelt téli, illetve nyári szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szervizdíj), másrészt az abroncsot is kíméljük.
Sok autószerviz (esetleg a saját, már bevált márkaszervizünk) is vállal abroncscserét. Komoly előnyük, hogy náluk kulturált körülmények között lehet várakozni, és az abroncsokat is tárolják.
Természetesen az árak is ennek fényében alakulnak. De a márkaszerviz-látogatást össze lehet kötni egy másik, aktuális probléma orvoslásával – például a fékbetétek cseréjével, amelyek kopása egyébként is leginkább a kerekek leszerelésekor látszik –, és így máris időt és energiát takarítottunk meg.
Hasznos időpontot kérni
Az éppen nem aktuális szett bértárolása: erre nincs szabály. Van, ahol, meg tudják oldani, hogy a következő szezonig szakszerű körülmények között tárolják az abroncsokat, és van, ahol erre nincsenek felkészülve.
A tavaszi szezonban mindenki egyszerre akarja elintézni az abroncscserét. Sorban állni senki sem szeret, és most, a koronavírus idején pedig különösen kerülni kell. A gumisok is örülnek, ha tervezhető a napjuk, és nekünk sem kell bosszankodni amiatt, hogy nem tudjuk betartani az ajánlott védőtávolságot.
Az abroncscserét végző szakember nem fog megsértődni, ha egyszerűen csak beállunk a műhelybe, és megkérjük, hogy ő pakolja ki, illetve be az autóba az abroncsokat.
A vírus valószínűleg még egy ideig velünk lesz, ám nem szabad lemondanunk az abroncsok tavaszi cseréjéről, hiszen ezzel is testi épségünket szolgáljuk.
– Azt javasoljuk a nem vagy csak nagyon keveset közlekedőknek, hogy nyugodtan hagyják fent a téli garnitúrát. Aki a csere mellett dönt, és időpontra érkezik a gumiszerelő műhelybe, elkerülheti a felesleges várakozást és a kontaktust másokkal.
A kerekeket sem kell kiszedni a csomagtartóból, ezt is nyugodtan rá lehet bízni a gumis szakemberre. Egy pár kesztyű mindenesetre a pakolásból eredő szennyeződésektől és a vírusoktól megvédi a kezeket. Lehetőleg senki se a műhelyben várakozzon, hanem az utcán, a szabadban – fűzte hozzá Rozsnyai Gábor a HTA Média részéről.
Szubjektív
Bődületes precizitás, elképesztő összhang és hihetetlen pörgés jellemezte a Red Bull 20 fős stábját tavaly júniusban, amikor új világcsúcs született a Brit Nagydíjon: az energiaital-gyárosok 1,91 másodperc alatt cseréltek kereket Pierre Gasly versenyautóján, 1 századdal megdöntve az addigi rekordot. Silverstone-ig a Williams csapata volt a legjobb: Felipe Massa versenygépén még 2016-ban, az Azeri Nagydíjon 1,92 másodperc alatt cseréltek kereket. Az idei Brit Nagydíj szervezői hétfőn hivatalosan tudatták, hogy zárt kapuk mögött vállalják a rendezést. Amíg július elején újraindul a Forma–1, addig marad a kerékcsereélmény otthon vagy a szervizben: a 2 másodperc egy szemrebbenés alatt eltelik. Aki pedig ragaszkodik a téli gumihoz, mondván, a lényegesen olcsóbb üzemanyag ellenére sem ül autóba a járványveszély miatt, akkor sem dől össze a világ, ha nem vált garnitúrát. De tényleg csak akkor, hogyha nem koptatja az abroncsot, mert amennyiben sokan így gondolkoznak, a gumisok álla kopik. Fel...
Ladányi Tóth Lajos
MW