2019.06.17. 11:10
Hamarosan csődöt mondhat a bankkártya!
Június 27-étől nem teljesít(het)ik a bankok az adategyeztetési kötelezettségüket elmulasztó ügyfelek megbízásait.
Ha az érintett ügyfelek elmulasztják az átvilágítást, a határidő letelte után nem tudnak majd pénzt felvenni az ATM-ből, és sehol nem fizethetnek a bankkártyájukkal | Illusztráció: Sipeki Péter
Megindult a visszaszámlálás: már csak tíz munkanapjuk maradt az adategyeztetésre az elmaradt banki ügyfeleknek. Mint ismeretes, a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény előírása szerint a magyarországi hitelintézeteknek legkésőbb június 26-áig teljes körű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük valamennyi ügyfelükről, ennek hiányában június 27-től az adott bankok, takarékszövetkezetek vagy egyéb kötelezett pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.
A Magyar Bankszövetség és a Magyar Nemzeti Bank közös közleménye szerint hazánkban a bankok jelenleg több mint 10,6 millió pénzforgalmi számlát vezetnek, jelentős számú bankszámla tulajdonosi adata azonban továbbra is frissítésre, kiegészítésre szorul. A kötelező adategyeztetés a pénzmosás elleni jogszabályok által előírt kötelezettség, ami lakossági és vállalati ügyfelekre egyaránt vonatkozik. Az adatszolgáltatásban elmaradt bankszámla-tulajdonosoknak legkésőbb június 26-áig kell elvégezniük az azonosítást.
Blokkolják a számlát
A pénzügyi szolgáltatók egyre intenzívebben és hangosabban fújnak „ébresztőt” az érintett ügyfeleiknek: személyre szóló értesítésben, postai, illetve elektronikus úton is igyekeznek értesíteni a számlatulajdonosokat az adategyeztetés szükségességére és a vészesen közelgő határidőre. Amennyiben valaki elmulasztja az adategyeztetést és a szükséges nyilatkozattételt, úgy a hiányzó adatok pótlásáig a számlák használatát a pénzintézetek – a jogszabályok alapján – korlátozni fogják: az adott számláról nem kezdeményezhetünk majd pénzforgalmi tranzakciókat, csupán az állandó/tartós átutalások teljesülnek. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy például a hiteltörlesztési és a csoportos beszedési megbízásokat a bankok végrehajtják, megérkezik a számlára a bér, a nyugdíj, de nem vehetünk fel pénzt a kártyánkkal az automatákból, és nem fizethetünk virtuális pénzzel a boltokban, vendéglátóhelyeken, internetes webáruházakban sem.
Ha az ügyfél később végrehajtja a szükséges átvilágítási folyamatot, a blokkolást feloldja a bank.
– Úgy hiányzott ez a „pofavizit”, mint hátamra a púp, főleg ebben a kánikulában – morgolódott feleségének az egyik bankfiók ajtaján kilépve Tóth Sándor, aki Rozsrétszőlőből buszozott be adategyeztetni Nyíregyháza belvárosába a minap.
Minden rosszban van valami jó
– Ne dünnyögj itt nekem! – förmedt rá az asszony, majd így folytatta: – Ha ez nincs, mikor vetted volna észre, hogy rég lejárt a személyi igazolványod érvényessége? És az is kiderült, miért nem értek el telefonon, a rendszerben ugyanis még a régi telefonszámunk volt megadva. Hát most ez is frissült. Ránk férne egy kis felfrissülés… – mutatott a közeli fagyizóra Tóthné, majd elindultak az üzlet felé.
– Én úgy vagyok az ilyen látogatásokkal, mint a fogorvossal: csak akkor megyek, ha nagyon muszáj. Most azonban két legyet ütöttem egy csapásra: letudtam a kötelező adategyeztetést, és a kedves ügyintéző tanácsára előnyösebb folyószámlacsomagra váltottam. Havonta több ezer forint marad a zsebemben mostantól, ráadásul plusz szolgáltatásokat is kaptam – újságolta Farkas Tiborné, az egyik vidéki takarékszövetkezet hűséges ügyfele.
Szólj a nagyinak és a szomszédnak is!
A mihamarabbi adategyeztetési kötelezettségre érdemes felhívnunk az internet, banknet használatában nem annyira járatos, esetleg kevésbé mobil vagy például idősebb rokonaink, szomszédaink figyelmét is – tanácsolja az érintetteknek a Bankszövetség.
Minél későbbre hagyja az ügyfél a cselekvést, annál leterheltebb ügyfélszolgálatokra lehet számítani. A pünkösdi hétvégét követő munkanapon például drasztikusan megugrott a telefonos banki ügyfélszolgálatok hívásszáma, valamint a bankfiókokba betérő ügyfelek száma is.
Jó tudni
– az adategyeztetési kötelezettség a lakossági ügyfelek esetében csak azokra a számlatulajdonosokra vonatkozik, akik 2017 júniusa előtt nyitottak számlát, és a bankjuk még nem rendelkezik a személyazonosságukat és a lakcímüket igazoló érvényes okmányaik másolatával, esetleg változás következett be személyi adataikban, vagy kiemelt közszereplőnek minősülnek;
– a jogi személynek minősülő cégek, szervezetek, vállalatok esetében a szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért szükséges a nyilatkozattétel;
– az adatok megadására jellemzően többféle csatorna is rendelkezésre áll: személyes bankfióki ügyintézés, a hiányzó dokumentumok postai feladása vagy e-mailes megküldése, de akár élő videóbanki vagy netbanki kapcsolaton keresztül végrehajtott azonosítás és adatszolgáltatás is
PI