2019.01.29. 20:18
Tanít is a vizuális tér, ami körbevesz
Mátészalka - Túlzás nélkül állíthatjuk, valóságos pedagógiai csoda van kibontakozóban Mátészalkán.
Mátészalka - Túlzás nélkül állíthatjuk, valóságos pedagógiai csoda van kibontakozóban Mátészalkán.
Pereg a film. Az épület falait mutatja, amelyen ott díszelegnek a magyar történelem és kultúra alapértékei, képek a mese- és mondakincsünkről, íróinkról, költőinkről, és arról, mi mindent adtak tudósaink és művészeink a világnak. A Képes Géza Általános Iskola virtuális sétáján járva, és a mutatós felszínt nézve még nem is sejtjük, mi mindenről hallgat a mély.
Egy régóta érlelődő elképzelés
A történet tavaly augusztusban kezdődött, amikor az intézmény igazgatóváltás előtt állt. A nyugdíjba készülő Svéda István helyére több jelentkező is akadt, míg végül azt a férfiút választották a iskola élére, aki a már említett kisfilm kellemes narrátorhangját is adta. Mesélje tovább ő, Pénzes Ottó intézményvezető a történetet.
– Különleges év volt a 2018-as. Az a váratlan helyzet állt elő Mátészalkán, hogy négy oktatási intézményből egyetlen állami fenntartású maradt, a mienk. A másik három egyházi iskola lett. Mindezt tetézte, hogy hozzánk irányítottak több tucat olyan gyereket, akik finoman szólva nem az élet napos oldalára születtek. A helyzet nemcsak a szülők, de a tantestület körében is kisebb pánikot keltett, ráadásul hirtelen olyan ember se nagyon akadt, aki a kezébe vegye a marsallbotot. Soha nem vágytam semmilyen igazgatói székre, a Művészetbarát Egyesület elnökeként éppen elég munkát ad nekem a város kulturális életének a szervezése. Ám látva a tanácstalanságot, előhozakodtam egy elképzeléssel, aminek csupán egy része a filmen látható Az én hazám galéria – pillanthattunk be az előzményekbe.
Pénzes Ottó egy 17 oldalas munkaanyagot tett le a tantestület és a döntéshozók asztalára, azzal a feltétellel, hogy ha melléállnak, egy évre elvállalja az intézményvezetést. Pesti Béla László tankerületi igazgató – belepillantva az elképzelésbe – úgy állt fel az asztal mellől, hogy nincs több kérdése. Minden tőle telhető támogatást megad. Szükség is volt erre, hiszen csak a kivitelezés nem kevés pénzbe, 2,5 millió forintba került, miközben a munkájukat grátiszként adták az alkotók. A tervezés már tavaly májusban elkezdődött, amit Pénzes Ottó megálmodott, azt a Budapesti Kommunikációs Főiskola animációs szakán alkalmazott grafikus diplomát szerző kisebbik fia öntötte képekbe. Egy kivitelező cégnek mindezt kinyomtatva már csak fel kellett kasíroznia, illetve helyeznie a falakra.
Mivel a tankerületi igazgató és a szintén lelkes dr. Hanusi Péter polgármester felesben állták a költségeket, szép lassan formát öltött a Tanítványokból mesterek fala; Czine-Juhász Eszter munkája, a Táncosok fala; a Mátészalka anzix, a Hazaszeretet lépcső, a Csodaszarvas folyosó, a Feszty-körkép galéria, vagy a Magyar királyok arcképcsarnoka, hogy néhányat említsünk. Pénzes Bence keze nyomán az elején említett kisfilm is elkészült, a zenéjét pedig az intézményvezető jazz-zongora szakon végzett idősebbik fia, Pénzes Máté írta, szépen feldolgozva a Tavaszi szél vizet áraszt kezdetű gyermekdalt.
A fejlesztés folytatódik tovább
Tavaly szeptemberben a galériát megtekintette Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, és nem csak államtitkári dicsérő oklevéllel jutalmazta, de a folytatáshoz hiányzó összeget is előteremtette. De megcsodálta a látványvilágot Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár, február 1-jén pedig dr. Bódis József oktatásért felelős államtitkár avatja fel a galériát. Ami persze csak az alapja annak, amihez hamarosan tanterv, sőt komplex pedagógiai gondolkodás társul. De ez már egy másik történet.
MJ
Fegyelmező ereje van
– A tanulók az épületbe lépve szimbolikusan is bejárnak egy utat, reggeltől délutánig, elsőtől nyolcadikig. A legkisebbek az első szinten, Jankovics Marcell mese- és mondavilág ábrázolásai között töltik a napot (hála a művész hozzájárulásának), majd nyolc év alatt a felsőbb szintek kultúrtörténetét is bejárhatják – szólt a koncepcióról Pénzes Ottó. – Mivel ebben a vizuális környezetben élnek, a szekrényajtókat díszítő képek mögé pakolják a holmijukat, a feldíszített folyosókon beszélgetnek, írnak leckét, észrevétlenül tanulnak is a látottakból. Az újonnan érkezők tavaly még lerombolták az épületet, összetörték az ajtókat, felszaggatták a linóleumot. Ugyanez a csapat a meglévő tanulókkal a megváltozott térben teljesen másképpen kezdett viselkedni, most becsülik és óvják mindezt. Nincs vergődés, verekedés, rohangálás, a tantestület is alig ismert rájuk.