2018.11.09. 09:17
Felkészültek télre, hóra, fagyra
Nyíregyháza - Nem a közút feladata az elakadt járművek mentése, gépeik hóeltakarításra, síkosságmentesítésre alkalmasak.
Nyíregyháza - Nem a közút feladata az elakadt járművek mentése, gépeik hóeltakarításra, síkosságmentesítésre alkalmasak.
A csütörtöki napsütéses kora délutánon a Magyar Közút megyei igazgatóságának Szerén utcai telephelyén nehezen volt elképzelhető, hogy a hadrendbe állított hóekék, hómarók munkába indulnak. Bár az időjárás csalóka, ettől függetlenül november 10-étől a közútnál téli üzemmódra váltanak, s az ország minden mérnökségén 20 órás ügyeleti szolgálat mellett látják el feladataikat.
– A megyében 2265 kilométer úthálózat tartozik a kezelésünkbe, ebbe beletartoznak a gyorsforgalmi útszakaszok is. A téli időszakban a hét mérnökségünk 56 kombinált géppel dolgozik és 260 munkatársunk gondoskodik arról, hogy a járművek az úthálózaton a hóeltakarítást és a síkosságmentesítést elvégezzék – sorolta a számokat Csapó László, megyei igazgató, miközben a gépszemlén már azt ellenőrizték, tökéletesen rendben vannak-e a gépek, s bevetésre készen várják a telet. – Hó- és jégmentesítő anyagból a hét mérnökségen 8300 tonna útszóró só, valamint 120 ezer liter kalcium-klorid oldat van készleten, s ezek folyamatosan pótolhatóak – tette hozzá a megyei igazgató.
Rendkívüli időjárás
A tájékoztatóval egybekötött gépszemlén kiderült az is: a téli időszakban négy fokozat szerint épül fel a készenléti rendszer.
– Egyszerű készenlét esetén egyetlen személy tart ügyeletet, lefagyás, hirtelen páralecsapódás nem várható. Kettes, síkosságmentesítési fokozatban több eszközre van szükség, mert akár a hajnali órákban páralecsapódás, akár az előrejelzések szerint hóesés várható. A mi járműveink meghatározott útvonalon, meghatározott terv alapján közlekednek, tudniuk kell mikor és merre induljanak, az ügyeletesnek pedig azt, mennyi jármű bevethető – ismertette Csapó László.
Kiderült, napokkal előre meg tudják határozni, hány százalékos legyen az a készültség. A hármas, hóeltakarítás, hófúvás elhárítási fokozatban a nagyobb, kétszárnyú nyitóekéket vetik be, de ekkor már a teljes állomány a nap 24 órájában bent tartózkodik és indulásra kész.
A négyes elhárítási fokozatnál már veszély- vagy katasztrófahelyzet alakul ki, minden gépet bevetnek, s van arra lehetőség, hogy lehívható, idegen eszközöket is igénybe vegyenek, s minél hamarabb eltávolítsák a hóakadályokat az útvonalról. Rendkívüli időjárási körülményekről akkor beszélünk, ha egy napot meghalad a folyamatos havazás, a hó mennyisége eléri a 20 centimétert, illetve a folyamatos szélerősség miatt hófúvások alakulnak ki az úthálózat bármely szakaszán.
Elérni az úti célhoz
– Az elakadt autók, kamionok mentése nem dolgunk, gépeink többsége nem is alkalmas rá – hangsúlyozta Csapó László.
– Feladatunk a lehető legstabilabban biztosítani a járművek és a közlekedők részére, hogy elérjenek a úti céljukhoz. Ehhez azonban szükség van arra is, hogy az autósok partnerek legyenek. Ezért javasoljuk, hogy a téli időszakban, főként a rendkívüli helyzetekben vegyék figyelembe: alkalmanként várakozni kell a veszélyes helyeken. Gondolják át, hogy szükséges-e elindulniuk, a tank mindig legyen tele, az autóban legyen takaró, meleg ital, étel, s nem árt, ha egy kisebb hólapát is van a csomagtartóban, mert soha nem lehet tudni, mikor lesz rá szükség – sorolta a jó tanácsokat a közút megyei igazgatóságának vezetője.
Arra pedig nyomatékosan felhívta a figyelmet, hogy ha a közút járműveivel találkoznak az autósok, ne akadályozzák a munkájukat, mert ezek a gépek ha előttük takarítanak, akkor az biztonságos haladást jelent.
KM