2018.03.31. 17:04
Önvezető autó: kényelmes, mint a nappali
Nyíregyháza - Szerkesztőségünk vendégei az autóipar és -kereskedelem jövőjéről is kifejtették a véleményüket.
Nyíregyháza - Szerkesztőségünk vendégei az autóipar és -kereskedelem jövőjéről is kifejtették a véleményüket.
– Sok hozadéka van annak, hogy ilyen léptékben fejlődik az iparág. Az informatika és az autóipar kapcsolatáról szinte mindennap megjelenik valamilyen hír, mert nagy változások előtt állnak a vásárlói szokások, a gyártás. Van, aki óvatosabb azzal kapcsolatban, hogy mi lesz a dízelautók jövője, vagy igaz-e, hogy az elektromos autók a prognózisoknak megfelelő ütemben fognak fejlődni. Nagyon sok kérdés van, amit ma még senki nem tud megválaszolni, de hogy nagy változások lesznek, az bizonyos – tért ki először is jövő üzemanyagára Csősz Ferenc.
Megosztás, tartós bérlet
A Csősz–Platán Cégcsoport ügyvezető igazgatója hisz abban, hogy teret fog hódítani a carsharing, ami jól illeszkedik a fiatal generáció életmódjába. – Egyre többen vannak, akik nem akarnak autót birtokolni: előtérbe kerül a bérlés, a tartós bérletek. Például Anglia, Franciaország nagyvárosaiban ennek vannak hagyományai. A gépkocsik nincsenek kihasználva: nyolcvan százalékuk parkol, mert letesszük őket, estig dolgozunk. Parkolási gondok vannak, szennyezi a környezetet a növekvő magántulajdonú állomány, ezekre a problémákra megoldás lehet a carsharing.
Bagaméri Éva szerint egyre inkább elterjed majd a tartós bérleti konstrukció. – A ház után a második legnagyobb kiadás az autó, a magánszemélyek ezért féltik őket, s óvják a kárpitot is. A céges, bérelt autóknál ez kevésbé jellemző, holott a mai kárpitok nem olyanok, mint egy Wartburgban voltak: könnyen tisztíthatók, de könnyebben is kopnak. Az eladásnál aztán jobban járnak azok, akik erre is odafigyeltek – vélekedett a Bagaméri Üléshuzat Kft. ügyvezetője.
– Véleményem szerint a carsharing elterjedése a közeljövőben nem fogja érinteni a régiónkat. Ennek szűk belvárosi utcák, nagy forgalmú régiók esetében van értelme, Nyíregyházán nincsenek ilyenek – Magyarországon csak Budapesten és Debrecenben tudom elképzelni a térhódítását – fogalmazott Széles Tamás.
A Toyota Titán ügyvezető igazgatója arról is beszélt, milyen újdonságokra számíthatunk a közeljövőben. – Mikor jön el a pillanat, amikor az emberek már csak ülni szeretnének az autóban? Nem tudom, de az biztos, hogy a gyártók dolgoznak az önvezető autókon. Mivel nem kell nézni az utat, ezen autók esetében nem tűnik logikusnak a hagyományos üléselrendezés. Én úgy képzelem el az önvezető autókat, mint egy nappalit: az utasok egymással szemben ülnek.
Széles Tamás, a Toyota Titán ügyvezető igazgatója | Fotó: Pusztai Sándor
– Gyártástechnológiai szempontból valószínűleg egyszerűbb olyan autókat készíteni, amelyek mindenféle szolgáltatásra képesek, s ezeket később kóddal lehet aktiválni. Például nem a szalonban, hanem egy autópályás út előtt, szükség esetén élesítjük majd a sávelhagyás-figyelőt – szerintem ez a közeli jövő.
– A számítógépek mára olyannyira teret nyertek, hogy a szoftverfrissítés is megoldható a mobiltelefonokhoz hasonló módon, vagyis reggel nagyobb tudású autó várhat a garázsban, mint amilyennel este beálltunk. Ennek a bevezetése már csupán az autógyárak döntésének kérdése.
Több töltőpont kell
– Az elektromos autók piaci részesedése alacsony, s ennek az infrastruktúra hiánya az oka. Ezeket a gépkocsikat ugyanis nem akkor töltjük, amikor lemerülnek, hanem amikor állnak. Most ilyennel érkeztem, és könnyű dolgom volt, rádughattam a mélygarázsban a töltőre; ugyanakkor városszerte mindössze négy–öt töltőpont van, pedig a többszörösére lenne szükség. Amíg csak otthon tölthetik őket, nem fognak elektromos autókat vásárolni az emberek.
– A Toyotánál már a dízelmotorok nélkül képzelik el a jövőjüket, ám abban még nem biztosak, hogy a benzines, a hibrid vagy az üzemanyagcellás megoldások közül melyik lesz a befutó. A hibridek egyébként a másodlagos piacon még népszerűbbek, mint új korukban – mondta Széles Tamás.
- HP -
Vajon mi az a carsharing?
A carsharing (autómegosztás) olyan kölcsönzési forma, amelynél az ügyfelek rövid időre, gyakran csak egy–két órára veszik bérbe a járműveket. Azok körében a legnépszerűbb, akik csak alkalomszerűen autóznak, illetve akiknek más típusú gépkocsira van szükségük, mint amit mindennapi használatra tartanak.
[related-post post_id="3813430"]
[related-post post_id="3813331"]