2018.03.31. 11:52
Lépést tartanak a fejlődéssel
Nyíregyháza - – Anno a gazdasági válság keményen arcul ütötte az autókereskedőket, azonban most egy humánerőforrás-válság érezhető a szektorban, a munkaerőhiány legalább ugyanolyan csapás számunkra, mint a gazdasági válság volt. Sőt: nekem azt könnyebb volt menedzselni, mint a mostani krízist, nem találunk szakembereket, most már az autóipart is elérte a hullám – Csősz Ferenc, a Platán–Csősz Cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa szólt elsőként az ágazati problémákról a kerekasztal-beszélgetésen.
Nyíregyháza - – Anno a gazdasági válság keményen arcul ütötte az autókereskedőket, azonban most egy humánerőforrás-válság érezhető a szektorban, a munkaerőhiány legalább ugyanolyan csapás számunkra, mint a gazdasági válság volt. Sőt: nekem azt könnyebb volt menedzselni, mint a mostani krízist, nem találunk szakembereket, most már az autóipart is elérte a hullám – Csősz Ferenc, a Platán–Csősz Cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa szólt elsőként az ágazati problémákról a kerekasztal-beszélgetésen.
Lépést kell tartani
Nem hárítjuk át a többletköltségeinket ügyfeleinkre." Poroszka Ottóné
– Óriási léptékben fejlődik az autóipar, amely magával hozza, hogy a piac minden szereplője kénytelen fejleszteni, beruházni. Az egész ágazaton belül az ár-bevétel arányos profit nálunk, értékesítőknél majdnem a legalacsonyabb, ellenben annál nagyobb az infrastruktúraelvárás, az importőrök nyomása és még sorolhatnám – ecsetelte a helyzetet a márkakereskedő.
– Elsősorban a szervizek „tolják” a szektort, a szervizekben a gyártási-technológiai változások miatt (elektromos autók, hibridek) az eddigiek többszörösét kell befektetni. Oktatásra, képzésekre rengeteget költünk.
– A munkaerőhiány a kárpitos szakmában is érzékelhető, s az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy a jelentkezők a kisvállalkozásoktól is a multicégekre jellemző fizetéseket várják el – tette hozzá Bagaméri Éva.
– Mindenki küzd a bérekkel, de jogosak voltak a béremelések, a munkavállalók elvárásai. Jobb pozícióban lennénk, ha a járulékos költségeken az állam tudna csökkenteni, az nagyon sokat számítana, mert tulajdonképpen a vállalkozásoknak kell kitermelniük a megemelt bérköltségeket – mondta el Csősz Ferenc. – Ez meglehetősen nehéz, úgy, hogy közben az importőrök által megkövetelt fejlesztések terén is „topon legyünk”.
Nem emelnek díjat
– A hazai bérek már nem voltak versenyképesek, a munkára fogható szakembereinket meg kell fizetni – szólt hozzá a témához Poroszka Ottóné, a Vagép Zrt. igazgatója, aki azt vetette fel, hogy a kereskedések és a szervizek szolgáltatási díjaikban nem szeretnék a többletköltségeiket az ügyfelekre hárítani. – Ebben a régióban nem tudná megfizetni az ügyfél.
– A fővárostól keletre haladva az átlagkeresetek csökkennek, a keleti megyékben rosszabbak a jövedelmi viszonyok, nem emelhetünk, ellenben szervizvonalon és a szalon megjelenésében sem adhatunk lejjebb a színvonalból.
– Az optimisták szerint az autópiac 2018-ban megközelítheti a válság előtti szintet. Ez örvendetes, de árnyalja a képet, és erről is érdemes szót váltani, hogy a használt autók behozatala Magyarországon lassabb ütemben, de továbbra is növekszik, ami nem egyezik azzal a jövőbeli szemlélettel, hogy a szén-dioxid-kibocsátás mértékét csökkenteni kell az elektromos autók javára. Szakmai, kormányzati javaslatokra és lépésekre lenne szükség ebben a kérdésben is – mondta az üzletasszony.
- KM -